preuzet prevod
EVANĐELJE PO FILIPU (II,5)
Uvod:
WESLEY W. ISENBERG
Evanđelje po Filipu zbirka je iskaza koji se prvenstveno
odnose na značenje i vri jednost sakramenata u kontekstu valentinijanskih
koncepcija o teškoćama bivanja čov jekom, i o životu poslije smrti.
Kao i u novozavjetnim evanđeljima, takve iskaze i ovdje
nalazimo u različitim književnim oblicima: u obliku aforizma, analogije,
parabole, pareneze, polemike, na rativnog dijaloga, Kristove izreke, biblijske
egzegeze, te dogmatske postavke. Evan đelje po Filipu nije, međutim, nalik
novozavjetnim evanđeljima. Djelo mjestimice spominje neke Isusove riječi ili
djela, a sadržano je i sedamnaest Isusovih izreka, od kojih su devet navodi i
tumačenja Isusovih riječi koje nalazimo u kanonskim evan đeljima (55,33-34;
57,3-5; 68,8-12; 68,26-27;
72,33-73; 77,18; 83,11-13; 84,7-9; 85,29-31). Nove izreke (55,37-56,3; 58,10-14;
59,25-27; 63,29-30; 64,2-9; 64,10--12; 67,30-35; i 74,25-27),
identificirane prema uvodnoj formuli ("on reče", "Gospo din
reče", ili "Spasitelj reče") kratke su i zagonetne, i najbolje
je tumačiti ih iz gnostič- ke perspektive. Ovdje nalazimo i nekoliko
pripovijesti o Isusu, sličnih predajama iz ranokršćanskih apokrifnih evanđelja.
Prilikom otkrivenja na gori, on se svojim učeni cima ukazao natprirodno velik.
U njegovoj su pratnji i tri žene, sve
tri imenom Mari ja (59,6-11), iako
posebnu naklonost on jasno iskazuje Mariji Magdaleni (63,32-36). Kada je kod
bojadisara Levija u jednu bačvu stavio sedamdeset i dvije različite boje, one
su se stopile u jednu (63,25-30). Navodno je upravo apostol Filip izvor priče
pre ma kojoj je tesar Josip načinio križ na kojem je njegov sin kasnije
razapet (73,8-15).
Ovih nekoliko izreka i pripovijesti nisu, međutim, stavljene
u neki narativni okvir, kao što je slučaj u novozavjetnim evanđeljima. Štoviše,
cijelo Evanđelje po Filipu ustrojeno je na način koji je nemoguće prikladno
opisati. Iako se kontinuitet donekle postiže kroz asocijaciju ideja (usp.
51,29-52,35), nizanjem kontrasta ili ponavljanjem riječi (usp. 77,15-78,24,
riječ ljubav), misaoni je tijek pomalo nesuvisao i nepovezan, i nerijetko
preskače s teme na temu.
Ipak, tekst ostavlja utisak logičke koherentnosti zbog
ponavljanja određenih te ma (npr.
značenje Isusovih imena, 56,3-15; 62,7-17; 63,21-24; potreba za doživlja
vanjem uskrsnuća prije smrti, 56,15-20; 56,26-57,22; 66,16-23; 73,1-8;
zaodijeva- nje svjetlošću kao način bijega od neprijateljskih sila,
70,5-9; 76,22-77-1; 86,4-10), no ova je koherentnost
najvjerojatnije slučajna, a ne planirana.
Moguće je da je sastavljač ove zbirke hotimice rastavio
izvorno potpune misaone cjeline, i raspodijelio odlomke na različita mjesta u
tekstu. Tako, primjerice, jednu pot punu misao dobivamo kad spojimo 70,5-9 sa
76,22-77, a potom sa 66,7-29, tim redoslijedom. Na taj način neodređene
zamjenice dobivaju primjerenu prethodnu riječ. Slično tome, 75,13-14 postavlja
temu koja se kasnije razrađuje u 61,36-62,5. U 63,5--11 nalazimo analogiju koja
prethodi tvrdnji izraženoj u 70,22-29.
S obzirom na nesustavnost Evanđelja po Filipu, njegov je
sadržaj najbolje razmat rati na temelju sažetaka pojedinih iskaza. Iskaz
69,1-4 razmatra otajstva bračne ložni- ce, i razlikuje one koji
ondje smiju sudjelovati - slobodni
ljudi i djevice - od onih ko ji
ne smiju - životinje, robovi, i oskvrnute žene.
Oni isključeni iz ložnice u potpunosti su prikazani
negativnim riječima. Tako, iz među ostalog, doznajemo kako životinje i
muškarci moraju biti odvojeni (78,25-28; 75,25-26). No, "mnogo je
životinja na svijetu koje su ljudskog oblika" (81,7-8). Ako je
netko "životinja" on mora ostati "izvan ili ispod", a ne
"iznad" ili "unutar" (79,5- 11). "Robove" valja
razlikovati od "sinova" (52,2-6), "djece" (81,12-14) i
"slobod nih" (79,13-18). "Rob" je onaj koji počini grijeh
(77,18), koji nije upoznao svoje unu tarnje zlo koje ga porobljuje (83,18-29;
85,24). "Oskvrnute žene" su sve one koje su djeluju u seksualnom
činu, tj. u "braku oskvrnuća", koji je tjelesan i požudan
(81,34--82,10). Nečisti duhovi žele oskrnaviti muškarce i žene (65,1-23).
"Slobodni ljudi i djevice" suprotstavljeni su
"životinjama, robovima, i okaljanim ženama". Djevica nikad nije bila
okaljana seksualnim činom (55,27-28; usp. 81,34--82,8). "Slobodan
čovjek" ne griješi (77,15-18). On se ne boji tijela niti ga ljubi
(66,4-6). Ugrožavaju ga obmane arhonata koji ga žele učiniti robom (54,16-31).
"Slo bodni ljudi i djevice" zovu se i "kršćani"
(74,13-16), koji posjeduju "uskrsnuće, svjet lost, križ, Duh Sveti"
(74,18-21).
Prema ovome evanđelju, egzistencijalna bolest čovječanstva
izvire iz razlika spo lova. Kada je Eva odvojena od Adama, razbijeno je
izvorno androgino jedinstvo (68,22-26). Svrha je Kristovog dolaska ponovno
sjedinjenje Adama i Eve (70,12--17). Kao što se muž i žena sjedinjuju u bračnoj
ložnici, tako se i sjedinjenje koje do lazi sa Kristom zbiva u sakramentalnoj
bračnoj ložnici (70,17-22), u kojoj pojedinac dobiva nagovještaj i potvrdu
konačnog sjedinjenja sa anđeoskom, nebeskom polovi com (usp. 58,10-14)
To nas dovodi do još jednog zaključka (67,27-30),
"Gospodin je u otajstvu sve učinio, krštenje, pomazanje, pričest i
iskupljenje, i bračnu ložnicu." Ta rečenica vje rojatnije opisuje pet
faza potpune inicijacije, nego pet odvojenih, nepovezanih sakra menata. Moguće
je da izraz "bračna ložnica" označava cijelu inicijaciju, budući da
je pojedini cilj svake inicijacijske faze (npr. "svjetlost", koja se
obično povezuje s kriz mom, 67,5-6; 69,12-14; 57,27-28) također povezan sa
bračnom ložnicom (86,4-11; usp. 70,5-9). U 74,12-24 navodi se kako osoba
pomazana u krizmi posjeduje sve - uskrsnuće, svjetlost, križ, Duh Sveti - no
autor potom dodaje, "Otac mu je to dao u bračnoj ložnici". Nasuprot
tome, na nekim se mjestima ono što bismo doveli
u vezu sa bračnom ložnicom povezuje sa euharistijom (58,10-14) ili
krštenjem i krizmom (69,4-14).
Evanđelje po Filipu ne opisuje sam ritual inicijacije, niti
u cjelini, niti po pojedi nim fazama, no ipak objašnjava da se prilikom
krštenja "ulazi u vodu i izlazi iz nje", dobivajući na dar naziv
"kršćanin", poslije čega je moguće reći, "Ja sam kršćanin"
(64,22-31; usp. 77,9-12). Analogija o Bogu kao bojadisaru, navodi na zaključak
da se obred krštenja izvodio uranjanjem (61,12-20). Inicijant bi
svlačio odjeću prije ulas ka u
vodu, kako bi nakon izlaska odjenuo savršenog čovjeka kao novo ruho (75,21-25).
Da je ulje za pomast prilikom krizme bilo toplo i mirisno, upućuju opisi kriz
me kao vatre (67,5-9; 57,27-28), i ulja kao mirisa (77,36-78,7; 82,15-23). Trodijel- na se formula možda koristila u
trenutku pomazanja (67,19-24). Svećenik posvećuje kruh i kalež za euharistiju
(77,2-8). Posvećeni kalež sadrži vino pomiješano s vodom (75,14-21). Posvećeni
je kruh "kruh s neba", hrana primjerena inicijantu (55,10-14).
Uzimanje kruha i kaleža predstavlja primanje "tijela i krvi" Isusove
(56,26-57,22; usp. 63,21-24). Spominje se i ritual zvan otkup ili izbavljenje,
no bez ikakvih pojedi nosti. Ova se faza inicijacije uspoređuje sa
"svetim od svetog" u jeruzalemskom hra mu, a navodi se da se odvijala
u bračnoj ložnici (69,23-27).
Uzevši u obzir sadržaj, nesustavnost pripovijedanja, te
raznolikost književnih oblika, moguće je da je Evanđelje po Filipu zbirka
izvadaka uglavnom iz kršćansko--gnostičke sakramentalne kateheze. Ono
objašnjava značenje sakramentalnih obreda inicijacije, značenje svetih imena,
osobito Isusovih, te navodi pareneze koje se odnose na život iniciranoga.
Evanđelje tumači odlomke iz Biblije, osobito iz Knjige Postan ka, služi se
historijskom i sakramentalnom tipologijom, a raspravu, poput kateheta, te
melji na analogijama i parabolama. U tom, kao i u nekim drugim pogledima,
Evanđe lje po Filipu nalikuje ortodoksnim katekizmima iz razdoblja od 2. do 4.
stoljeća.
Naslov ovog teksta možda jednostavno proizlazi iz činjenice
da je u njemu Filip jedini imenovani apostol (73,8), premda je Filip, skupa sa
Tomom i Matejem, uživao izuzetan ugled među gnosticima kao privilegirani
primatelj i čuvar Gospodinova ot krivenja. Koptski je tekst nedvojbeno
prijevod grčkog teksta, napisanog po svoj prilici u drugoj polovici trećeg
stoljeća. Zbog naznačenog zanimanja za značenja određenih sirijskih riječi
(63,21-23; 56,7-9), naklonjenosti istočnjačkoj sakramentalnoj praksi i
katekizmu, kao i asketskoj etici, moguće je daje djelo nastalo u Siriji.
EVANĐELJE PO FILIPU 1151,29-86, 19
Hebrej stvara drugoga Hebreja, i tog čovjeka zovemo
"prozelitom". No, prozelit ne stvara drugoga prozelita. [...] kao što
i oni [...] i stvaraju druge nalik sebi, dok [ostali] jednostavno postoje.
Rob teži samo za time da bude slobodan, a ne da se domogne
ima nja svog gospodara. No sin nije samo sin, već zahtijeva i nasljedstvo svog
oca. Oni koji su nasljednici mrtvih, sami su mrtvi, i nasljeđuju mrt ve. Oni
koji su nasljednici živih, i sami su živi, i nasljeđuju i žive i mrt ve. Mrtvi
ničega nisu nasljednici. Jer, kako bi netko mrtav išta naslije dio? Ako netko
tko je mrtav naslijedi nešto živo, on neće umrijeti, već će tim više živjeti.
Poganin ne umire, jer on nikad nije ni živio da bi mogao
umrijeti. Onaj tko je vjerovao u istinu, pronašao je život, i on je u opasnosti
da umre budući da je živ. Kad je Krist došao, svijet je stvoren, i gradovi ure
šeni, a mrtvi izneseni. Dok bijasmo Hebreji, bili smo siročad koja ima samo
majku, no otkad postadosmo kršćani, dobili smo i oca i majku.
Oni koji siju zimi, žanju ljeti. Zima je ovaj svijet, dok
je ljeto
ono vječno kraljevstvo (eon). Sijmo na svijetu da bismo u ljeto želi.
Zbog ovoga nam ne dolikuje da ne molimo zimi. Nakon zime dolazi ljeto. No ako
bi itko zimi žeo, taj ne bi uistinu žeo, već bi samo čupao, budući da za pravu žetvu takav čovjek neće dobiti
priliku. Nije samo [...] da će [...] proizaći, već također ni na Sabat [...]
nema ploda.
Krist je došao jedne
da otkupi, druge da spasi, ostale da iskupi. Otkupio je one koji bijahu
stranci, i učinio ih je svojima. Svoje je oda slao, onima kojima se po svojoj
volji zavjetovao. Svoj život nije drago voljno položio kad se ukazao, već je
on to učinio na samome početku svijeta. Tada je prvi put došao da ga uzme,
budući da mu je bio dan kao zavjet. No, dospio je u ruke pljačkašima, i bje
zarobljen, no On ga je spasio. Iskupio je sve dobre ljude na ovome svijetu, kao
i zle.
Svjetlo i tama, život i smrt, desno i lijevo, jedno su
drugome neraz dvojna braća. Zbog ovoga, niti su dobri dobri, niti su zli zli,
niti je život život, niti je smrt smrt. Iz ovog će se razloga svi rastvoriti u
svoj prvotni oblik. No oni koji su uzvišeni iznad svijeta, nerastočivi su i
vječni.
Imena dana onima od ovog svijeta varljiva su, jer skreću
naše misli od onoga što je ispravno, prema onome što nije. Onaj, stoga, koji
čuje riječ "Bog" ne uviđa što je točno, već uočava ono netočno. Tako
je isto i sa riječima "Otac", "Sin", "Duh Sveti",
"Život", "Svjetlo", "Uskrsnu će",
"Crkva", i svima ostalima - ljudi ne uviđaju ono što je točno, ne go
ono što je netočno, [osim] ako sami nisu spoznali sto je točno. [Ime na koja
se čuju] u svijetu, [... varljiva su. Da
su] u eonu vječnog kra ljevstva, tada se na ovome svijetu ne bi nikad
spominjala, niti bi se po stavljala među stvari od ovoga svijeta. Njihov je
svršetak u vječnom kraljevstvu.
Jedno jedino ime ne izgovara se u svijetu, ime koje je Otac
dao Sinu; to je ime uzvišeno nad svime,
ime Oca. Jer, Sin ne bi postao Otac da se nije ogrnuo Očevim imenom. Oni koji
to ime imaju, to znaju, no o njemu ne govore. No, oni koji ga nemaju,
ti ga ne znaju.
Istina je dovela do postanka imena u svijetu zbog nas, jer
nju nije moguće bez tih imena upoznati. Istina je jedna i jedina; ona je mnoštvo
zbog nas, kako bi nas tim mnoštvom u ljubavi poučila o ovoj jednoj stvari.
Vladari (arhonti) htjedoše zavesti čovjeka, jer vidjeli su da je on u srodstvu
s onima koji su istinski dobri. Uzeli su, stoga, ime od onih dobrih i dali ga
onome koji nije dobar, kako bi ga kroz ime zaveli i ve zali za nedobro. Kakvu
su im uslugu učinili! Potaknuli su ih da se uda lje od onih koji nisu dobri, i
smjeste medu one koji su dobri, koji su im poznati, jer, htjeli su uzeti
slobodnoga čovjeka i učiniti ga svojim ro bom na vječnost.
Postoje sile koje [...] čovjeku, jer ne žele da bude [spašen], budući da bi tad mogle [...] jer,
ako je čovjek [spašen, tad više nema nikakvih] žrtvovanja [...] i životinje se
silama ne nude. Žrtve su se, zapravo,
prinosile životinjama. Donosile su se, štoviše, žive, i usmrtile bi se tek pri
samome prinošenju. Nasuprot tome, čovjeka ponudiše Bogu mrtva, i on oživje.
Prije nego je Krist došao, na svijetu nije bilo kruha. Tako
je isto i u Raju, mjestu gdje je živio Adam, bilo mnogo stabala da hrane životinje,
a nije bilo pšenice da nahrani čovjeka. Čovjek se hranio kao životinja, no kad
je Krist došao, savršeni čovjek, on je sa nebesa donio kruh, ka ko bi se
čovjek hranio hranom čovječjom. Vladari mišljahu da čine to što čine svojom
voljom i vlastitom moći, no, Duh Sveti je potajno kroza njih činio sve kako je
htio. Istina, koja postoji od početka, sije se posvu da. I mnogi vide kako se
sije, no malo ih je koji vide kako se žanje.
Neki rekoše, "Marija zače od Duha Svetoga", no,
varaju se. Vara ju se, i ne znaju što govore. Kad je
žena ikad začela od žene? Marija je djevica koju niti jedna sila nije
oskvrnula. Ona je velika anatema Heb- rejima, koji su apostoli i
apostolski ljudi. Ova
djevica, koju niti jedna sila nije oskvrnula [...] moći
same oskvrnjuju. I Gospodin ne [bi] rekao "[Oče moj koji jesi na]
nebesima" (Mt 6,17) da nije imao i
drugog oca, već bi rekao samo "[Oče moj]".
Gospodin reče učenicima, "[...] iz svake kuće donesite u kuću Očevu. No ne
uzimajte (ništa) iz kuće Očeve, niti išta iz nje iznosite."
"Isus" je skriveno ime, "Krist" je ime
koje je otkriveno. Iz ovoga raz loga "Isus" ne pripada niti jednom
jeziku; njega se uvijek zove imenom "Isus". No što se
"Krista" tiče, njegovo je ime na sirijskom "Mesija", a na
grčkom se zove "Krist". I svi ga drugi u skladu sa svojim jezikom koriste.
"Nazarećanin" je onaj koji otkriva što je skriveno. Krist sve ima u
sebi; čovjeka, anđela, otajstvo i Oca.
Oni koji kažu da je Gospodin prvo umro, a (zatim) uskrsnuo,
varaju se, jer on je prvo uskrsnuo, a (potom) umro. Jer, ako netko ne dosegne
uskrsnuće, on neće umrijeti. Kao što Bog živi, on bi...
Nitko veliku i vrijednu stvar ne sakriva u nečemu što je i
samo veli ko, no mnogo su puta nebrojene tisuće polagane u nešto što samo vri
jedi jedan novčić. Usporedi sa dušom. Ona je vrijedna, a ušla je u tije lo
vrijedno prezira.
Neki se boje da će uskrsnuti goli. Zbog ovoga oni žele
uskrsnuti u tijelu, i ne znaju da su upravo oni koji [tijelo] nose zapravo
goli, dok oni koji [...] sebe
razodijevaju, nisu goli. "Tijelo [i krv neće] naslijedi ti
kraljevstvo [Božje]" (1 Kor 15,50). Što je to što neće naslijediti? Ono
što je na nama. No, što je to što će naslijediti? Ono što pripada Isu su i
njegovoj krvi. Zbog ovoga on reče, "Ako ne jedete tijela Sina Čov ječjeg,
i ne pijete krvi njegove, nemate života u sebi." (Iv 6, 53) Što je to?
Njegovo tijelo je riječ, a njegova je krv Duh Sveti. Onaj tko je to primio, ima
hranu, i piće, i ruho. I prigovaram drugima koji kažu da on neće uskrsnuti. Po
tome, oba su kriva. Ti kažeš da tijelo neće uskrsnuti. Reci mi, stoga, što će
uskrsnuti, kako bi te štovali. Ti kažeš duh u tije lu, i ovo svjetlo u tijelu,
(no) to je tvar koja je u tijelu, i što god da spo meneš, ne spominješ ništa
što postoji izvan tijela. Neophodno je, stoga, u ovome tijelu uskrsnuti, jer u
njemu se sve nalazi. U ovome su svijetu oni koji odijevaju ruho bolji od samoga
ruha. U kraljevstvu nebeskom ruho je bolje od onih koji se njime zaodijevaju.
Vodom se i vatrom cijelo mjesto pročišćava - vidljivo
vidljivim, skriveno skrivenim. Neke su stvari prikrivene u onome vidljivom. U
vodi postoji voda, vatra je u ulju za pomast.
Isus ih je sve potajice preuzeo, jer, nije nam se ukazao
onakvim ka kav jest, već u obliku u kojem bi ga [mogli] vidjeti. Ukazao im se
[svi ma. Ukazao se] velikima kao velik. [Ukazao] se malenima kao malen.
Anđelima se [ukazao ] kao anđeo, i ljudima kao čovjek. Njegova se riječ, stoga,
pred svima krila. Neki su ga, doduše, i vidjeli, mislivši da vide sebe, no kada
se ukazao svojim učenicima u slavi na gori, tad nije bio malen. Postao je
velik, no velikima je učinio i svoje učenike, kako bi ga u njegovoj veličini
oni mogli vidjeti.
U zahvali on tog dana reče, "Ti, koji si savršeno
svjetlo sjedinio sa Duhom Svetim, sjedini i anđele s nama kao odrazima."
Ne prezrite ja- ganjce, jer bez njih je nemoguće vidjeti kralja. Nitko neće
moći pristu piti kralju ako je gol.
Nebeski čovjek ima mnogo više sinova od zemaljskog. Ako je
toliko sinova Adamovih, iako oni umiru, koliko je tek sinova savršenog čov
jeka, koji nikada ne umiru, već se svagda samo rađaju. Otac će
začeti sina, no sin nema moći da i sam začne sina. Jer onaj tko bje
začet, sam nema moć da začne. Sinovi stoga dobivaju braću, a ne sinove. Svi
za četi na ovome svijetu, na prirodan su način začeti, a drugi primaju
[hra nu] s [mjesta] na kojemu su rođeni. Čovjek svoju hranu [prima] iz obe
ćanja da će biti uznesen do nebesa. [...] njemu od usta. [I da je] riječ
iz toga mjesta otišla, hranila bi se iz ustiju i postala bi savršena.
Jer, oni savršeni poljupcem će začeti i roditi život. Iz ovoga se razloga i mi
me đusobno ljubimo. Začeće primamo iz uzajamne milosti.
Tri su bile koje su uvijek hodale uz Gospodina: Marija,
njegova maj ka, sestra, i Magdalena, ona koju nazivahu njegovom družicom.
Njego va majka i njegova sestra, i družica njegova, sve tri zvale su se
Marije.
"Otac" i "Sin" jedno su ime, dok je
"Duh Sveti" dvostruko ime. Oni su posvuda: oni su iznad, i ispod; oni
su skriveni, i otkriveni. Duh Sveti je u otkrivenome; on je ispod. On je isto
tako i u otkrivenome: on je i iznad.
Svecima služe i zle sile, jer Duh Sveti ih je oslijepio kako
bi misli le da služe (običnome) čovjeku dok to čine za svece. Iz ovog je
razlo ga jedan od učenika jednoga dana zamolio Gospodina nešto od ovoga
svijeta. On mu reče, "Zamoli svoju majku, i ona će ti dati od onoga što je
nama strano."
Apostoli rekoše učenicima, "Neka cijela naša žrtva
sadrži sol." Oni [Sofiju] nazivahu "sol". Bez nje, nijedna se
žrtva ne prihvaća. No Sofija je jalova, i [bez] djece, i zato se zove
"trag soli". Gdje god da će [...] na svoj vlastiti način, Duh Sveti
[..., i] njezina su djeca mnogobrojna.
Što otac posjeduje, pripada sinu, a samome sinu, dok je
malen, neće se povjeriti ono što on jest. No, kada postane muškarac, njegov mu
otac daje sve što on posjeduje.
Oni koji su skrenuli s pravoga puta, koje sam duh rađa,
najčešće za strane upravo zbog duha. Jednim
se istim dahom,
dakle, vatra raspiru je i gasi.
Echamoth je jedno, a Echmot drugo. Echamoth je Mudrost sama
po sebi, dok je Echmoth Mudrost smrti koja smrt poznaje, i koja se zove
"mala Mudrost".
Na svijetu postoje životinje čovjeku poslušne, poput bika,
magarca i drugih te vrste, a postoje i divlje životinje, koje žive daleko u
pustinja ma. Čovjek ore svoju zemlju uz pomoć domaćih životinja, i od ovoga on
hrani (i) sebe i životinje, bilo pitome ili divlje. Usporedi savršenog čovjeka.
Uz pomoć poslušnih sila on ore, skrbeći se za to da sve nasta ne. Zbog ovoga
cijelo mjesto opstoji, i dobro i zlo, i lijevo i desno. Duh Sveti nad svime
bdije i nad [svim] silama vlada, "pitomima" i "divlji ma",
kao i onima koje su jedinstvene. On ih, štoviše, [... (i)] zatvara, ka ko bi
[ako ...] žele, ne bi mogle [pobjeći].
[Onaj koji] je stvoren [prekrasan je, no] za sinove njegove ne može se reći da su plemenita stvorenja. Da
nije stvoren, već da je začet, nje govo bi sjeme bilo plemenito. No, on je
stvoren, (i) on je začeo. Kakva je to plemenitost? Prvo nasta preljub, potom
ubojstvo. I on bje rođen iz preljuba, jer dijete je zmije. I postao je,
stoga, ubojica, poput svog oca, i ubio
je svog brata. Svaka obljuba između onih koji nisu jedno drugo me nalik,
naziva se preljub.
Bog je bojadisar. I kao što se dobre boje, koje nazivamo
"istinski ma", rastvaraju sa onime što je njima obojano, tako je
isto i s onima ko je je Bog obojio. Budući da su njegove boje besmrtne, oni
zbog tih bo ja postaju besmrtni. Bog uranja, one koje uranja, u vodu.
Nikome nije moguće vidjeti ništa od onoga što odista
postoji, osim ako tome ne postane nalik. To se, međutim, ne događa sa čovjekom
na ovome svijetu: on vidi sunce, a da sam nije sunce; i vidi nebo i zemlju i
druge stvari, a da ništa od toga sam nije, i to je prava istina. No, ti si vi
dio nešto sa tog mjesta, i postao si tomu nalik. Vidio si duh, duh si i po
stao. Vidio si Krista, Krist si i postao. Vidio si [Oca, i] Otac ćeš posta ti.
Zato [ovdje] vidiš sve, ali sebe ne [vidiš], no [ondje] ćeš sebe vidjeti - i to što vidiš, to ćeš i
[postati].
Vjera prima, ljubav daje. [Nitko neće moći 62 primiti] bez
vjere. Ni tko neće moći dati bez ljubavi. I zato, kako bismo uistinu primili,
mi vjerujemo, a kako bismo mogli voljeti, dajemo, jer ako netko daje bez
ljubavi, nema nikakve koristi od toga što je dao. Onaj tko je primio bi lo što
drugo osim Gospodina, taj je još Hebrej.
Apostoli, koji su bili prije nas, zvali su ga ovim imenima:
"Isus, Nazo- renac, Mesija", odnosno, "Isus, Nazorenac,
Krist." Zadnje ime je "Krist", prvo ime je "Isus", ono
u sredini je "Nazarećanin". "Mesija" ima dva značenja, i
"Krist" i "izmjereni". "Isus" na hebrejskom znači
"iskuplje nje". "Nazara" je "istina".
"Nazarećanin" zato znači "istina". "Krist" ...
bio izmjeren. "Nazarećanin" i "Isus" su ti koji bijahu
izmjereni.
Kada se biser baci u blato, on gubi na vrijednosti, i ne
postaje ništa vredniji čak i ako se pomaže balzamovim uljem. No, u očima onoga
tko ga posjeduje, on će uvijek imati vrijednost. Usporedi sa sinovima Bož jim,
gdje god bili. U očima Oca, oni će uvijek imati vrijednost.
Ako kažeš, "Ja sam židov", nitko neće ni trepnuti.
Ako kažeš, "Ja sam Rimljanin", nitko se neće uznemiriti. Ako kažeš,
"Ja sam Grk, bar- barin, rob, slobodan čovjek", bit će svima
svejedno. Ali [ako kažeš], "Ja sam kršćanin", [...] će zadrhtati. Kad
bih i ja mogao [...] tako - onaj či je je ime [...] neće moći podnijeti [to
čuti].
Bog je ljudožder. Iz
ovog se razloga ljudi njemu podnose [kao žrt va]. Prije nego su se na žrtvu
nosili ljudi, žrtvovale su se životinje, jer oni kojima se žrtva upućivala nisu
bili bogovi.
I boce od stakla i vrčevi od gline nastaju uz pomoć vatre.
Kada se staklene boce razbiju, one se ponovo izrađuju, jer nastale su uz pomoć
daha. No, kada se razbiju vrčevi od gline, oni se unište, jer bijahu stvo rene
bez pomoći daha.
Magarac koji je okretao mlinski kotač prehodao je stotinu
milja. Ka da su ga odvezali, uvidio je da još uvijek stoji na istome mjestu.
Posto je ljudi koji mnogo putuju, a da se nikad ne približe nekom cilju. Kada
ih je večer zatekla, nisu vidjeli ni grada ni sela, ni išta što je ljudskom
rukom ili od prirode stvoreno, niti moći, niti anđela. Uzaludan bješe tih
bijednika sav trud.
Euharistija je Isus, što se na sirijskome zove
"Pharisatha", što znači "onaj raspeti", jer Isus je došao
da razapne svijet. Gospodin je došao u Levijevu bojadisaonicu. Uzeo je
sedamdeset i dvije različite boje, i ba cio ih u isti lonac. Svešto je iz
lonca izvadio bješe bijelo. I on reče, "Ta ko je Sin Čovječji došao [kao]
bojadisač."
Mudrost, koju zovu "jalova", majka je anđela. I
družica [...] Mari ja Magdalena. [... ljubio] nju više
nego [ostale] učenike [i običavao je] ljubiti [često] njezine [...]. Ostali
[učenici ...]. Rekoše mu, "Zašto
nju voliš više nego nas?" Spasitelj odgovori i reče im, "Zašto vas ne
volim kao nju? Kada su čovjek koji vidi i slijepac u tami, oni se ne razlikuju.
Kada dođe svjetlo, tada će onaj koji vidi svjetlo ugledati, a onaj koji je
slijep ostat će u tami."
Gospodin reče, "Blagoslovljen je onaj koji jest prije
nego je postao.
Jer, onaj koji jest, bio je, i bit će."
Nadmoć čovjeka oku nije vidljiva, već leži u onome što je
skriveno od pogleda. Zato je on gospodar životinjama koje su od njega jače i
ve će, po mjerama vidljivoga i skrivenoga. To im omogućuje da prežive. No, ako
se čovjek odvoji od njih, one se međusobno ubijaju i grizu. I proždirale su
jedna drugu zato jer nisu nalazile hranu. No, sada su pro našle hranu, jer
čovjek je počeo obrađivati zemlju.
Kada netko ude u vodu i izađe bez da je išta primio, i kaže,
"Ja sam kršćanin", on je to ime posudio uz kamate. No, ako primi Duh
Sveti, on to ime dobiva na dar. Onaj koji je primio dar, ne mora ga vratiti, no
od onoga koji ga je uz kamatu posudio, očekuje se isplata. To se isto [do gađa
onome] koji iskusi otajstvo.
Brak je veliki misterij! Jer, [bez] njega, svijet ne bi
[postojao]. Po stojanje [svijeta...], i postojanje [... braka]. Pomisli na
[... odnos], jer on posjeduje [...] moć. U njezinu je odrazu [oskvrnuće].
Među oblicima zlog duha nalaze se muški i ženski. Muški su
oni koji se sjedinjuju sa dušama koje nastanjuju ženski lik, a ženski su oni
koji se miješaju s onima u muškome obličju, kroz onoga koji bijaše
neposlu šan. I nitko im ne može uteći, jer oni ga čvrsto drže dok ne primi
mušku i žensku snagu, naime, mladoženju i mladu. - Prima ih odraz bračne ložnice.
- Kada raskalašene žene vide muškarca kako sam sjedi, one skaču na njega, i
igraju se s njime, i oskvrnjuju ga. Tako isto i razbludni muškarci, kada vide
lijepu ženu koja sama sjedi, oni je opsjedaju i pro gone, u želji da je
oskvrnu. No, ako vide muškarca i njegovu ženu kako jedno pored drugoga sjede,
tada žena ne može doći u muškarca, niti mo že muškarac doći u ženu. Tako, ako
su odraz i anđeo ujedinjeni jedno s drugim, niti jedno od njih ne može ući niti
u muškarca niti u ženu.
Onaj koji će napustiti svijet, i kojeg se, zbog toga što je
u svijetu bio, više ne može zadržavati, taj je očito uzdignut nad željom za
[...] i stra hom. On je gospodar nad [...]. On je iznad zavisti. Ako [...]
dođe, oni [ga] grabe i guše. I kako bi [on] mogao uteći [velikim...] silama?
Kako bi on mogao [...] postoje neki [koji kažu] "Mi smo vjerni", kako
ih [,.. nečisti duhovi] i demoni. Jer,
kad bi imali Duh Sveti, tada ih nijedan nečisti duh ne bi progonio. Ne boj se
tijela, niti ga ljubi. Ako ga se bojiš, tada će tobom vladati. Ako ga ljubiš,
progutat će te i onemoćati.
I tako je on ili na ovome svijetu, ili u uskrsnuću, ili
negdje između. Bože, sačuvaj me da tamo
ne završim! U ovome svijetu postoji
dobro i zlo. Njegovo dobro nije dobro, a njegovo zlo nije zlo. No postoji zlo
nakon ovoga svijeta, koje je istinsko zlo - ono što se zove
"sredina". To je smrt. Dok smo na ovome svijetu, dolikuje nam da
steknemo uskrsnu će, tako da se, kad zbacimo sa sebe tijelo, nađemo u pokoju,
i ne luta mo u sredini. Mnogi na tom putu zalutaju. Dobro je otići sa ovoga
svi jeta prije negoli se sagriješi.
Ima nekih koji niti žele niti mogu. I drugih koji, ako i žele, nema
ju od toga koristi: oni nisu ništa učinili, budući da (vjeruju), [...]
čini ih grešnicima. A ako ne žele, pravda će ih u oba slučaja zaobići: [to je]
uvijek pitanje volje, ne čina.
Apostolski je čovjek u viziji vidio ljude zatvorene u
gorućoj kući, vezane vatrenim [...],
laži [...], plamteći [...] njih u [...]
vjeri [...]. I oni im rekoše,
"[...] biti spašeni?" [...]
"Oni to nisu željeli. Primili
su [...] kaznu, ono što se naziva
'[...] tama', jer je on [...]"
Iz vode i vatre nastali su duša i duh. Iz vode je, i vatre,
i svjetla (nastao) sin bračne ložnice. Vatra je pomazanje, svjetlo je vatra. Ne
govorim o vatri koja nema oblik, već o onoj drugoj, bijelog obličja, blještavoj
i prekrasnoj, koja daje ljepotu.
Istina nije na ovaj svijet došla gola, nego u raznim
simbolima i obli cima. Niti na jedan drugi način svijet neće primiti istinu.
Postoji ponov no rođenje i njegov odraz, i svakako je neophodno biti ponovo
rođen kroz odraz. Kakav? Kroz uskrsnuće. I odraz mora kroz odraz uskrsnu- ti.
Bračna ložnica i odraz moraju kroz odraz proći do istine: to je obno va. To
moraju učiniti ne samo oni koji stvaraju ime Oca i Sina i Duha Svetoga, već
<i oni koji> ih stvoriše za vas. Tko to ne prihvati, oduzet će mu se i
naziv ("kršćanin"). Pomazanje [...] dobiva se kroz snagu kri ža. Ovu
moć apostoli zovu "desno i lijevo", i ta osoba više nije kršća nin,
već Krist.
Gospodin je u otajstvu sve [činio], krštenje, pomazanje,
pričest i iskupljenje, i bračnu ložnicu.
[...] on reče,
"Došao sam da [ovo ispod] učinim nalik onome [iznad, i ono] vanjsko nalik
onome [nutarnjem. Došao sam ih spojiti] na tome mjestu." [...] ovdje kroz
[simbole...]. Oni koji kažu, "[Postoji nebeski čovjek i] postoji onaj koji
je iznad [njega"], varaju se. - Jer, prvog od te dvojice nebeskih [ljudi],
onog koji se razotkrio, oni zovu
"onaj koji je dolje"; a onaj kojem sve što je skriveno pripada
(trebao bi biti) taj ko ji je iznad njega. No, bilo bi bolje da kažu,
"Unutarnji i vanjski, i izvan onog izvanjskoga". Zbog ovog Gospodin
nazva uništenje "vanjskom tamom": izvan nje ne postoji više ništa. On
je rekao, "Moj otac, koji jest u skrovitosti." On reče, "Uđi u
svoju sobu, zatvori vrata, i pomoli se svomu Ocu, koji je u skrovitosti"
(Mt 6,6), on koji je u svima njima. No ono što je u svima njima jest punina.
Povrh nje nema u njemu ništa drugo. To je onaj o kojem je rečeno, "Onaj
koji je iznad njih".
Prije Krista, neki su došli iz mjesta u koje više nisu mogli
ući, i otiš li tamo otkuda više nisu mogli izaći. Potom je došao Krist. One
koje su ušli on je iznio, a one koji su izašli, on je unio.
Dok je Eva bila u Adamu, smrt nije postojala. Kada je od
njega od vojena, nastala je smrt. Ako on ponovo uđe, i postane kao ranije,
smrt više neće postojati.
"Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio?" (Mk,
15,34 i paralele).
Na križu je ove riječi izgovorio, jer mjesto to bijaše
napustio.
[...] koji bješe rođen iz njega koji [...] od Boga. [...] iz
mrtvih. [...] bio, ali sada [...] savršen. [...] tijelo, no ovo [...] jest istinsko tijelo. [...] nije istina, već [...] samo odraz
istine.
Bračna ložnica nije za životinje, niti za robove, niti za
oskvrnute že ne; ona je za slobodne ljude i djevice.
Kroz Duh Sveti mi se ponovo rađamo, no kroz Krista, mi se
rađamo u oboma. Pomazanje dobivamo od Duha. Pri rođenju bijasmo sjedinje ni.
Nitko se ne može vidjeti u vodi ili zrcalu bez svjetla. Zbog toga nam je potrebno
krstiti se u oboma, svjetlu i vodi. Svjetlo je pomazanje.
U Jeruzalemu postojahu tri mjesta na kojima se
žrtvovalo. Ono ko je je gledalo na zapad zvalo se "sveto".
Ono koje je gledalo na jug zva lo se
"sveto od svetoga". Treće, koje je gledalo na istok, zvalo se
"sveto od svetih", i na to su mjesto samo najviši
svećenici mogli ući.
Krštenje je "sveto" mjesto. Iskupljenje je "sveto od
svetoga". Bračna je ložnica "sveto od svetih". Krštenje
uključuje uskrsnuće [i] iskupljenje; iskupljenje (se događa) u bračnoj ložnici.
No bračna je ložnica u onome što je uzvišenije od [...] nećeš pronaći [...] oni
su koji mole [...] Jeruzale mu. [...] Jeruzalemu koji [...]
Jeruzalemu, [...] oni zovu "sveto od sve tih" [...] rasparao se veo
[...] bračne ložnice osim odraza [...] odozgo. Zbog ovoga se veo rasparao od vrha do
dna. Jer, nekima je odozdo va ljalo poći gore.
Sile ne vide one koje poput ruha obavija savršeno svjetlo,
i stoga ih ne mogu ni zatočiti. Čovjek će se tim
svjetlom svetootajstveno zaodje nuti u
sjedinjenju.
Da se žena od muškarca nije odvojila, tad s njime ne bi
umrla. Iz odvajanja nastala je smrt. Zbog ovoga je Krist došao, kako bi uklonio
odvajanje koje je postojalo od početka, i oboje ih ponovo sjedinio, i kako bi
onima koji su zbog razdvajanja umrli ponovo dao život, i sjedinio
ih. Žena se s mužem sjedinjuje u bračnoj ložnici. Oni koji se u bračnoj
ložnici sjedine, ti više neće biti razdvojeni. I zbog toga bje Eva od Ada ma odvojena, jer se nije s njime spojila u
bračnoj ložnici.
Duša Adamova nastala je od daha. S njome je sjedinjen duh. I
maj ka mu njegova bješe dana. Duša mu bi oduzeta, i zamijenjena [duhom]. Kada
je konačno sjedinjen (sa duhom), [on je izrekao] riječi koje sile nisu
razumjele. Zavidjele su mu [...] sjedinjenost duha [...] skrivenu [...]
mogućnost [...] da same sebe [...] bračnu ložnicu, kako bi [...].
Isus se ukazao [...] Jordanu - [punina kraljevstva]
nebeskog. Onaj koji [bijaše rođen] prije svega ostalog bje rođen opet. Onaj koji jed nom [bje
pomazan], pomazanje opet. Onaj koji bijaše iskupljen, zauz vrat je iskupio
(druge).
Zaista, potrebno je izreći otajstvo. Otac svekolikosti
sjedinio se s djevicom koja je došla odozgo, i tog ga dana obasja vatra.
Pojavio se u velikoj bračnoj ložnici. Njegovo je tijelo, stoga, upravo na
taj dan nasta lo, i napustilo tu
ložnicu kao nešto što je začeto od mladoženje i mlade. Sve je u njemu Isus
kroza njih uspostavio. Svakome od
njegovih učeni ka potrebno je naći svoj
pokoj.
Adam nastade od dvije djevice, od duha, i djevičanske
zemlje. Krist, stoga, bijaše rođen od djevice
kako bi ispravio posljedice pada koji se na
početku dogodio.
U Raju rastu dva stabla. Jedno do njih rađa [životinje], a
drugo ljude. Adam [bijaše jeo] sa stabla koje rađa životinje, i posta stoga i
sam životinja, i nastavi životinje rađati. Iz tog se razloga djeca Adamova
klanja ju [životinjama]. Stablo [...] plod je [...] narastao. [...] jeo [...]
plod [...] rađa ljude, [...] čovjek. [...] Bog stvori
čovjeka, [...ljudi] stvoriše Bo ga. Tako
je to na ovome svijetu - ljudi stvaraju bogove i klanjaju se to mu što su
stvorili. Bogovi su ti koji bi se trebali klanjati ljudima!
Postignuća čovjekova svakako ovise o njegovim moćima. Iz
ovoga razloga, kada govorimo o nečijim postignućima, govorimo o "sposob
nostima". Jedno od njegovih postignuća njegova su djeca, koja nastaju iz
trenutka spokoja. Njegove sposobnosti određuju njegova postignuća, no taj se
spokoj jasno vidi na njegovoj djeci. Vidjet ćete da se ovo izrav no odnosi i
na odraz. Čovjek stvoren kao odraz sve postiže svojom tje lesnom snagom, no
djecu svoju stvara s lakoćom.
Na ovome svijetu robovi služe slobodnima. U kraljevstvu
nebeskom slobodni će služiti robovima: djeca nastala u bračnoj ložnici služit
će djeci nastaloj iz braka. Djeca bračne ložnice imaju [samo jedno] ime: pokoj.
Njima ne treba neki (drugi) oblik, [jer posjeduju] misaonost, [...]. Ona su
mnogobrojna [...] u onome [...] slavi [...]
Oni [...idu] do vode i u nju ulaze. [...] iz (vode),
posvećuju je, [...] oni koji posjeduju [...] u njegovo ime. Jer, on reče,
"Dolikuje nam da [tako] ispunimo svu pravednost" (Mt 3,15)
Oni koji kažu da će prvo umrijeti a potom uskrsnuti,
griješe. Ako ne prime uskrsnuće dok su još živi, nakon smrti ništa neće
primiti. Isto ta ko, kada o krštenju govore, oni kažu, "Krštenje je
divotno", jer ako ga ljudi prime, živjet će.
Apostol Filip je rekao, "Josip je zasadio vrt, jer
trebalo mu je drvo za njegov tesarski obrt. On je taj koji je načinio križ od
stabla kojeg je za sadio. Njegov je vlastiti sin razapet na tome što je
on zasadio. Njegov sin bijaše Isus, a zasad bijaše
križ." Drvo života je usred vrta, no od mas linova drveta mi dobivamo
pomazanje, a iz pomazanja, uskrsnuće.
Ovaj svijet jede lešine, i sve što se u njemu pojede i samo
umire. Isti na jede život, i nitko, stoga, ne umire tko se [istinom] nahrani.
Odatle je i Isus došao i donio hranu. Onima koji su to željeli, dao je [život,
ka ko] ne bi umrli.
Bog [...] raj. Čovjek
[...] raju. Postoje
[...] i [...]
Božje. [...] Za onime
što je u [...] ja žudim.
Taj je raj [mjesto gdje] će mi reći,
"[...jedi] ovo ili nemoj
jesti [ono, po svojoj] želji." Tamo gdje ću jesti što želim, nalazi se
drvo spoznaje. Ono je ubilo Adama, ali ovdje je drvo spoznaje probudilo čovjeka
u život. Zakon bijaše to drvo, drvo koje daje spoznaju dobra i zla. Niti ga je
udaljilo od zla, niti ga je postavilo u dobro, već je za one koji su s njega
jeli stvorilo smrt. Jer, kada je rekao, "Jedi ovo, ne jedi ono", to
bijaše početak smrti.
Pomazanje je iznad krštenja, jer, zbog "pomazanja"
(khrisma) smo mi nazvani "kršćanima", ne zbog "krštenja"
(baptizein). Iz tog razloga i "Krist" (Pomazanik) nosi svoje ime.
Jer, Otac je pomazao Sina, Sin je pomazao apostole, a apostoli su pomazali nas.
Tko je pomazan, posje duje sve. On posjeduje uskrsnuće, svjetlo, križ, Duh
Sveti. Otac mu je to dao u bračnoj ložnici; ovaj je primio (dar). Otac bijaše u
Sinu, i Sin bijaše u Ocu. To je kraljevstvo nebesko.
Gospodin je dobro rekao: "Neki uđoše u kraljevstvo
smijući se, a izađoše [...] jer [...] kršćanin, [...] Čim je [... ušao u] vodu,
izašao [...]
sve (od ovoga svijeta), [...] jer [...] sitnica, no [...
pun] prezira za [...] kraljevstvo [nebesko ...]. Ako on prezire [...] i
ismijava kao sitnicu, [...] van smijući se. Isto je tako sa kruhom,
i kaležom i uljem, iako i nad time postoji nešto uzvišenije.
Svijet je nastao iz pogreške. Onaj koji ga je stvorio
namjeravao ga je stvoriti vječnim i
besmrtnim, no nije uspio postići to što je želio. Jer, svijet nikad nije bio
neprolazan, kao što to nije ni onaj koji ga je stvorio. Ne postoje trajne
stvari, trajna su samo djeca. I ništa neće postati nepro lazno, ako prvo ne
postane dijete. Ali, kako onaj koji nije bio u stanju primiti može biti
sposoban dati?
Kalež molitve sadrži vino i vodu, što služi kao simbol krvi
na kojoj se zahvaljujemo. I pun je Duha Svetoga, i pripada u cijelosti
savršenom čovjeku. Kad ovo pijemo, mi primamo savršenog čovjeka. Živa voda
je tijelo. I neophodno je da živoga čovjeka njome ogrnemo. I kada tako
ulazi u vodu, on svlači odjeću kako bi se ogrnuo savršenim čovjekom.
Konj stvara konja, čovjek stvara čovjeka, Bog stvara Boga.
Uspore di sa mladoženjom i [mladom]. Oni dolaze iz [...]. Nijedan židov [...]
[...] postojao. A [...] od Židova. [...] kršćani [...] ovi [...]
spominju se kao "izabran narod [...]" i "Istinski Čovjek" i "Sin
Čovječji" i "Sjeme Si na Čovječjeg". Ova je istinska rasa u
svijetu poznata. ...da sinovi brač ne ložnice počivaju.
Dok je sjedinjenje na ovome svijetu, ono muža i žene - snaga
do punjena slabošću (?) - u vječnome kraljevstvu (eonu) oblik je sjedinje nja
sasma drukčiji, iako ga istim imenom zovemo. Ima, međutim, i dru gih imena;
ona su uzvišenija od svakog imena koje je nadjenuto, i jača su od svake snage.
Jer, gdje god ima snažnih, ima i onih koji su u snazi nadmoćniji. Ovo nisu
stvari različite, već potpuno iste. To je ono što se neće moći uzdići iznad
tjelesnog srca.
Nije li potrebno i onima koji sve posjeduju sebe upoznati?
Jer, ako sebe ne spoznaju, neće moći uživati u onome što posjeduju, kao što
umiju uživati oni koji sebe spoznaše.
Ne samo da neće moći zatočiti savršenoga čovjeka, već ga
neće mo ći ni vidjeti, jer ako ga vide, tada će ga i zatočiti. Nitko ovaj dar
ne mo že drukčije steći, nego da se zaodjene savršenim svjetlom [i] da sam po
stane savršeno svjetlo. Onaj koji se njime [ogrnuo] ući će [...]. Ovo je
savršeni [...] koji mi [...] postanemo [...] prije nego napustimo [...]. Tko primi
sve [...] ovdje [...] moći će [...] to mjesto, ali će [... sredini] budu ći da je nesavršen. Samo Isus zna kakav je njegov kraj.
Sveti čovjek je u potpunosti svet, uključujući i njegovo
tijelo. Ako primi kruh, posvetit će ga. Ako primi kalež, ili bilo što drugo, on
će to posvetiti, pa kako ne bi posvetio i tijelo?
Učinivši savršenom vodu krštenja, Isus je iz nje otklonio
smrt. Zato mi ulazimo u vodu, ali ne ulazimo u smrt, kako ne bi bili izliveni u
duh svijeta. Kada taj duh zapuše, on donosi zimu. No, kada Duh Sveti pu še,
tad dolazi ljeto.
Onaj tko je spoznao istinu, slobodan je čovjek, no slobodan
čovjek ne griješi, jer "tko god čini grijeh, rob je grijeha" (Iv
8,34). Istina je majka, a znanje otac. Oni koji misle da se grijeh na njih ne
odnosi, svi jet zove "slobodnima". "Znanje" istine samo
"čini takve ljude oholi ma", što i znače riječi "čini ih
slobodnima". Ono im čak pruža osjećaj nadmoći nad svijetom, no
"ljubav izgrađuje" (1 Kor 8,1). Onaj koji je kroz znanje istinski
slobodan, zapravo je rob, zbog ljubavi prema oni ma koji još nisu dosegli
slobodu spoznaje. Spoznaja ih čini sposobnima da postanu slobodni. Ljubav
[nikad ne naziva] nešto 'svojim vlastitim', [...] ona [...] posjeduje [...]. Ona nikad [ne kaže "Ovo
je tvoje"] ili "Ovo je moje", [već "Sve je ovo]
tvoje". Duhovna je ljubav vino i miris. U njoj uživaju svi koji se njome
pomažu. Uživat će (u mirisu) čak i oni koji stoje blizu pomazanih. No, kad odu
oni pomazani, ti nepomazani koji su kraj njih stajali, ostaju u svojemu smradu.
Samaritanac ranjeni ku nije dao ništa osim vina i ulja, a to je pomast. Ona je
zaliječila rane, jer "ljubav pokriva mnoštvo grijeha" (1 Pt 4,8).
Djeca koju žena nosi nalikuju čovjeku koji je ljubi. Ako je
ljubi nje zin muž, ona njemu nalikuju. Ako je ljubi preljubnik, ona nalikuju
pre- ljubniku. Događa se, kad žena iz prisile spava sa svojim mužem, a srce joj
je kod preljubnika s kojim se inače sjedinjuje, da dijete koje ona ro di
nalikuje preljubniku. Vi koji živite sa Sinom Božjim, ne ljubite svi jet, već
Gospodina, kako oni koje začnete ne bi nalikovali svijetu, već Gospodinu.
Ljudsko se biće sjedinjuje sa ljudskim bićem. Konj se
sjedinjuje s konjem, magarac sa magarcem. Jedinke se unutar jedne vrste obično
spajaju [sa] sebi srodnima. I duh se tako miješa sa duhom, misao opći sa mišlju, a [svjetlo] se sjedinjuje [sa
svjetlom. Ako si] rođen kao ljud sko biće, tada će te [ljudsko biće] ljubiti.
Ako postaneš [duh], duh će se s tobom
sjediniti. Ako postaneš misao, misao će se s tobom izmi ješati. Ako postaneš
svjetlo, svjetlo će se s tobom spojiti. Ako posta neš jedan od onih koji na
nebu obitavaju, tada će oni koji na nebu obi tavaju uz tebe počinuti. Ako
postaneš konj, ili magarac, ili bik, ili pas, ili ovca, ili bilo koja druga od
životinja koje su izvan ili ispod, tada te niti ljudsko biće, niti duh, niti
misao, niti svjetlo neće moći ljubiti. Ni tko od onih koji pripadaju gore ili
unutar, neće moći u tebi počinuti, ni ti ćeš ti u njima biti.
Onaj koji je rob protivno svojoj volji, postat će slobodan.
Onaj ko ji je postao slobodan voljom
svog gospodara, i koji se potom prodao u ropstvo, neće više moći biti slobodan.
Poljodjelstvo na ovome svijetu zahtijeva usklađenost četiri
osnovna elementa. Samo zbog prirodnog djelovanja vode, zemlje, vjetra i svjet
la biva žetva u žitnicu skupljena. I Božje se poljodjelstvo odvija zbog četiri
elementa - vjere, nade, ljubavi i spoznaje. Vjera je naša zemlja, u kojoj mi
primamo korijenje. [A] nada je voda koja nas othranjuje. Lju bav je vjetar od
kojeg rastemo. Spoznaja je svjetlo kroz koje [sazrije vamo]. Milost je [četverostruka:
ona je] zemaljska; ona je [nebeska;...] najvišeg neba; [...] u [...].
Blagoslovljen je onaj koji nijednoj duši nikad nije nanio
[...]. On je Isus Krist. Došao je
cijelome svijetu, a nikome nije bio na teret. Sto ga, blagoslovljen je onaj
koji je takav, jer on je savršeni čovjek. Riječ nam govori da je teško ovako
nešto odrediti. Kako da postignemo ne što ovako veliko? Kako će on svima
pružiti spokoj? Prije svega, nikoga nam ne dolikuje ožalostiti - bio on velik,
malen, nevjernik ili vjernik - a onda
pružiti spokoj samo onima koji iz zadovoljstva čine dobro. Ima nekih kojima je
od koristi da pružaju spokoj onima kojima je dobro. Onaj tko čini dobro, takvim
ljudima ne može pružiti spokoj; jer, on ne čini što on želi. No, budući da im
ne pričinjava žalost, on ih neće ni une srećiti. Oni kojima je dobro počesto
ljude unesrećuju - makar im to i ne bila namjera; takve ponekad više unesrećuje
zlo koje je u njima. Onaj tko posjeduje svojstva (savršenoga čovjeka), dobrima
pruža radost. Ne ki će, međutim, zbog svega ovoga biti duboko ojađeni.
Bijaše tako jedan gospodar koji je posjedovao sve što je umu
zamis- livo, djecu, robove, stoku, pse, svinje, kukuruz, ječam,
pljevu, travu, meso i žir. [Bio
je to] mudar čovjek i znao je čime se tko hrani. Pred djecu je iznosio kruh [...]. Pred robove
je stavljao [... i] brašno. Stoci je [bacao ječam] i pljevu
i travu. Kosti je bacao psima, a svinjama
žir i pomije. Usporedi sa učenikom Božjim: ako je mudar,
on će razumje ti što taj nauk
predstavlja. Obličja tijela neće ga zavarati, već će
sva kome zaviriti u dušu i s njime
razgovarati. Na svijetu je
mnogo životi nja u ljudskome
obličju. Kada ih prepozna, svinjama će
bacati žir, sto ci ječam, pljevu i travu, a psima će
baciti kosti. Robovima će dati samo osnovna znanja, a djeci će u potpunosti
prenijeti nauk.
Postoji Sin Čovječji, i postoji sin Sina Čovječjeg. Gospodin
je Sin Čovječji, a sin Sina Čovječjeg je onaj koji stvara kroz Sina Čovječjeg.
Sin je Čovječji od Boga primio sposobnost stvaranja. Isto tako, on po sjeduje
i moć začeća. Onaj tko je primio sposobnost stvaranja, taj je i sam stvorenje.
Onaj tko je primio moć začeća, taj je i sam plod. Onaj tko stvara ne može
začeti. Onaj tko može začeti, posjeduje usto i moć stvaranja. "Tko je stvorio,
začeo je", kažu. No, njegov takozvani "po tomak" samo je
stvorenje. Zbog [...] začeća, oni nisu njegovi potomci, već [...]. Onaj tko
stvara, čini to otvoreno, te je i on sam vidljiv. Onaj tko se trudi začeti,
čini to u [potaji], te je i on sam skriven, budući da je [...] odraz. Onaj tko
stvara [stvara] otvoreno. No, onaj tko se trudi djecu [začeti], čini to skriven
od pogleda. Nitko [ne može] znati kad [muž] i žena jedno s drugim opće, izuzev
njih dvoje. Uistinu, vjenčanje je na ovome svijetu misterij za one koji su se
oženili. Ako je oskvrnuti brak tako tajan, kakav je tek misterij onaj
neoskvrnuti! Taj nije tjelesan, već čist. On ne dolazi od želje, nego od volje.
On ne pripada tami ili noći, već danu i svjetlosti. Ako je brak svačijem oku
dostupan, on tad postaje bludilište, a nevjesta nije bludnica samo kad sa
drugim čovjekom začne, već čak i ako napusti bračnu ložnicu i bude viđena. Neka
se pokazuje samo pred ocem, majkom, prijateljem mladoženjinim, i mladoženjinim
sinovima. Njima je dozvoljeno svaki dan ući u bračnu ložnicu. No dru gi nek
samo čeznu da čuju njezin glas i osjete miris njezine pomasti, i neka se hrane
mrvicama koje padnu sa stola, poput pasa. Mladoženja i mlada pripadaju u bračnu
ložnicu. Nitko ne bi smio vidjeti mladoženju sa mladom, osim ako i sam [nije]
jedno od njih.
Kada je Abraham [...] vidio što mu je bilo za vidjeti,
[obrezao je] ko žu s vrha uda, poučivši nas da tijelo treba uništiti.
[Većina stvari] na ovome svijetu živi dokle god im je
[nutrina] skri vena. [Ako se razotkrije], oni umiru, kao što je slučaj sa
vidljivim čov jekom. [Dokle god je] utroba čovjekova skrivena, čovjek živi; kada
se utroba njegova pokaže i iz njega iziđe, čovjek umire. Isto je ta ko i sa stablom: dok mu je
korijen skriven, ono niče i raste. Ako kori jen postane vidljiv, stablo će se
sasušiti. Tako je sa svime što je na ovo me svijetu rođeno, ne samo sa
vidljivim, već i sa skrivenim: sve dok je korijen zla skriven, ono što je
rođeno snažno je, no čim postane vidljiv, ono propada. Zato riječ kaže,
"Već je sjekira položena na korijen stabli ma" (Mt 3,10). Ono neće
biti samo sasječeno - što je sasječeno, pono vo će izrasti - nego sjekira
prodire duboko dolje, sve dok ne izvuče ko rijen. Isus je iščupao korijen
cijeloga svijeta, dok su ostali to činili samo djelomice. Što se nas tiče, neka
svatko od nas kopa do korijena zla ko je je u njemu, i neka ga s korijenom
iščupa iz svog srca. Ako ga prepo znamo, ono će biti iščupano, no ako ga ne
prepoznamo, ono će u nama pustiti korijenje i roditi svoje plodove u našemu
srcu. Ono je nad nama gospodar. Mi smo njegovi robovi. Ono nas čini robljem i
navodi da či nimo ono što [ne] želimo; i da [ne] činimo ono što želimo. Ono je
moć no, jer ga mi nismo prepoznali. Dok [postoji], ono djeluje. Neznanje je
majka [svega zla]. Neznanje će završiti u [smrti, jer] ono što iz [neznanja]
iziđe nikad nije bilo, niti jest, niti će biti. [...] će biti savršeni ka da se sva istina otkrije.
Jer, istina je poput neznanja: dok je skrivena, u sebi počiva, no kada se otkrije
i prepozna, ona biva slavljena utoliko što je od neznanja i zablude snažnija.
Ona daje slobodu. Riječ reče, "Ako upoznate istinu, istina će vas
osloboditi" (Iv 8,32). Neznanje je ropstvo. Znanje je sloboda. Ako
spoznamo istinu, pronaći ćemo plodove istine u sebi. Ako se s njome sjedinimo,
ona će nam donijeti ispunjenje.
O onome što je stvoreno i vidljivo, mi danas kažemo,
"Oni koji su snažni i cijenjeni, veliki su ljudi. Oni slabi i prezreni,
ništavni su." Uspo redi s vidljivim stvarima istine: one su slabe i
prezrene, dok je sve ono što je skriveno, snažno i cijenjeno. Tajne istine
otkrivaju se samo kao simboli i odrazi. Bračna ložnica, međutim, ostaje
skrivena. Ona je sveta u svetome. Veo je isprva skrivao Božje upravljanje
stvaranjem, no ka da se veo raspara i otkrije pogled u unutrašnjost, ova će
kuća biti napuš tena, ili bolje reći, [uništena]. I (niže) će božanstvo
pobjeći [od]avde, no neće otići u sveto [od] svetih, jer neće se moći
izmiješati sa čistim [svjetlom] i [bezgrešnom] puninom, već će se naći pod
krilima križa [i ispod] njegovih ruku. Ova će arka biti njihov spas, kada potop
za prijeti da ih proguta. Oni koji pripadaju redu svećenstva, oni mogu ući
kroz veo sa visokim svećenikom. Iz ovog razloga veo nije rasparan sa mo pri
vrhu, jer bi tad bio otvoren samo onima gornjima; niti je raspa ran samo pri
dnu, jer bi tad bio otkriven samo onima donjima. On je ras paran od vrha do
dna. Oni gornji rastvorili su ga nama donjima da bi smo mogli ući u tajnu
istine. A to je ono istinski cijenjeno (i) snažno! No, unići ćemo uz pomoć
niskih simbola i oblika slabosti. Oni su uisti nu prijezira vrijedni kada se
usporede sa savršenom slavom. Postoji sla va koja nadilazi slavu. Postoji moć
koja nadilazi moć. Ono savršeno na ma se otvorilo, skupa sa onim skrivenim od
istine. I sveti od svetih se otkriše, i bračna nas ložnica pozva unutra.
Dokle god je prikriveno, zlo je jalovo. Ono nije, međutim,
odstranje no iz sjemena Duha Svetoga, koje je, stoga, rob zla. No, kada se
otkrije, savršeno će svjetlo tada poteći odasvud. I svi oni koji se u njemu
nadu, [primit će pomazanje]. Robovi će postati slobodni, [i] zatočenici otkup
ljeni. "[Svaki] nasad [koji ne] posadi Otac moj nebeski, [biti će] isko
rijenjen" (Mt 15,13). Oni koji su razdvojeni, biti će sjedinjeni [...] i
bit će ispunjeni. Svatko tko [uđe] u bračnu ložnicu, upalit će [svjetlo], jer
[...] kao i u
brakovima koji su [...]
događa po noći. Ta
vatra [...] samo noću,
i onda se gasi. No, otajstva
ovog braka usavršena su po danu i svjetlu. Niti taj dan, niti to svjetlo
nikada ne tonu. Tko postane dijete bračne ložnice, primit će svjetlo. Tko ga
tamo ne primi, neće ga nigdje moći primiti. Tko primi to svjetlo, taj ne može biti viđen, niti ga se mo že zatočiti. I nitko neće moći takvoga
mučiti, makar on živio na ovome svijetu. A kada ovaj svijet napusti, on je već
primio istinu u odrazima. Svijet je postao vječno kraljevstvo (eon), jer vječno
je kraljevstvo za nje ga punina, i to na ovaj način: njemu
samome se otkriva, ne skriveno u tami ili noći, već skriveno u savršenome danu
i svetoj svjetlosti.
Evanđelje po Filipu