221. Havla bint Amir el-Ensarije, supruga hazreti Hamze, r.a., veli: ''Čula sam Allahova Poslanika, sallallahu 'alejhi ve selleme, kada je rekao: 'Zaista, pojedini ljudi nepravilno postupaju sa društvenim (Allahovim) imetkom (koristeći ga u svoju ličnu korist), te ih zbog toga čeka džehenemska vatra na Sudnjem danu.'''' (Buhari) Rijadu-s-salihin br/str. 221 (izbor 60str.)
#56 (7) ... jer će se Dom moj zvati Dom
molitve za sve narode." Nedostojnost glavara #57Pravednik gine, i nitko ne mari. Uklanjaju ljude pobožne, i nitko
ne shvaća. Da, zbog zla uklonjen je
pravednik (2) da bi ušao u mir. Post #58...(6) Ovo
je post koji mi je po volji, riječ je Jahve Gospoda: Kidati okove nepravedne,
razvezivat' spone jarmene, puštati na slobodu potlačene, slomiti sve jarmove;
(7) podijeliti kruh svoj s gladnima, uvesti pod krov svoj beskućnike, odjenuti onog
koga vidiš gola i ne kriti se od onog tko je tvoje krvi. (8) Tad će
sinut' poput zore tvoja svjetlost, i zdravlje će tvoje brzo procvasti. Pred
tobom će ići tvoja pravda, a Slava Jahvina bit će ti zalaznicom. (9) Vikneš li,
Jahve će ti odgovorit, kad zavapiš, reći će: "Evo me!" Ukloniš li iz
svoje sredine jaram, ispružen prst i besjedu bezbožnu, (10) dadeš li kruha
gladnome, nasitiš li potlačenog, tvoja će svjetlost zasjati u tmini i tama će
tvoja kao podne postati, (11) Jahve će te vodit' bez prestanka, sitit će te u
sušnim krajevima. On će krijepit' kosti tvoje i bit ćeš kao vrt zaljeven, kao
studenac kojem voda nikad ne presuši. (12) I ti ćeš gradit' na starim
razvalinama, dići ćeš temelje budućih koljena. Zvat će te popravljačem pukotina
i obnoviteljem cesta do naselja. Psalam #59Ne, nije ruka Jahvina prekratka da spasi, niti
mu je uho otvrdlo da ne bi čuo, (2) nego su opačine vaše jaz otvorile između
vas i Boga vašega. Vaši su grijesi lice njegovo zastrli, i on vas više ne
sluša. (3) Jer ruke su vaše u krvi ogrezle, a vaši prsti u zločinima. Usne vam izgovaraju laž, a jezik
podlost mrmlja. (4) Nitko s pravom tužbu ne podiže, niti koga sude po istini. U
ništavilo se uzdaju, laž kazuju, začinju
zloću, a rađaju bezakonje. (5) Legu
jaja gujina, tkaju mrežu paukovu; pojede li tko njihovo jaje, umire,
razbije li ga, iz njega ljutica izlazi. (6) Njihovim tkanjem nemoguće se
odjenuti, ne možeš se pokriti njihovom rukotvorinom. Rukotvorine su njihove djela zločinačka, rukama svojim čine nasilje.
(7) Noge njihove u zlo hitaju i brze
su da krv nevinu proliju. Misli
su im misli zločinačke, pustoš i propast na njinim su putima. (8) Put mira oni
ne poznaju, na stazama njihovim nema pravice. Iskrivili su svoje putove, tko njima kreće mira ne poznaje. (9)
Stog' se pravo od nas udaljilo, zato pravda ne dopire do nas. Nadasmo se svjetlosti, a ono tama; i
vidjelu, a ono u tmini hodimo. (10) Pipamo kao slijepci duž zida,
tapkamo kao bez očiju. Spotičemo se u podne k'o u sumraku, sasvim zdravi, kao
da smo mrtvi. (11) Svi mumljamo kao medvjedi i gučemo tužno kao golubovi.
Očekivasmo Sud, a njega nema, i spasenje - od nas je daleko. (12) Jer mnogo je
naših opačina pred tobom i grijesi naši protiv nas svjedoče. Doista, prijestupi
su naši pred nama, mi znademo svoju krivicu; (13) pobunili smo se i zanijekali
Jahvu, odmetnuli se od Boga svojega, govorili podlo, odmetnički, mrmljali u
srcu riječi lažljive. (14) Tako je
potisnuto pravo, i pravda mora stajati daleko. Jer na trgu posrnu istina i
poštenju nema više pristupa. Besjeda protiv idolopoklonstva Budućnost Jeruzalema #65Potražiše
me koji ne pitahu za me, nađoše me koji me ne tražahu; rekoh: "Evo
me! Evo me!" narodu koji ne prizivaše ime moje. ...(20) U njemu više neće biti
novorođenčeta koje živi malo dana ni starca koji ne bi godina svojih navršio: najmlađi će umrijet' kao stogodišnjak,
a tko ne doživi stotinu godina prokletim će se smatrati. (21) Gradit će kuće i
stanovat' u njima, saditi vinograde i uživati rod njihov. (22) Neće se više
graditi da drugi stanuju ni saditi da drugi uživa: vijek naroda moga bit će k'o vijek drveta, izabranici moji dugo će
uživati plodove ruku svojih. (23) Neće
se zalud mučiti i neće rađati za smrt preranu, jer će oni s potomcima svojim
biti rod blagoslovljenika Jahvinih. (24) Prije nego me zazovu, ja ću im se odazvat'; još će govoriti, a ja ću
ih već uslišiti. (25) Vuk i jagnje zajedno će pasti, lav će jesti slamu
k'o govedo; al' će se zmija prahom hraniti. Nitko neće činiti zla ni štete na
svoj Svetoj gori mojoj" - govori Jahve. prevod kršćanske sadašnjosti trenutno na čitanju
Tražiti Boga, a kloniti se grijeha #1Ljubite pravednost, vi suci zemaljski,
pravednim mislima mislite o Gospodinu i tražite ga u jednostavnosti srca. (2)
Jer njega nalaze koji ga ne iskušavaju i otkriva se onima koji mu ne uskraćuju
svoju vjeru. (3) A podmukle misli otuđuju od Boga i iskušavana Svemoć
posramljuje bezumnike. (4) Jer mudrost ne ulazi u dušu opaku i ne nastanjuje se
u tijelu grijehu podložnu. (5) Jer sveti duh pouke bježi od prijevare i uklanja
se od misli bezumnih i uzmiče kad se nepravda pojavi. (6) Jer mudrost je duh
čovjekoljubiv, ali hulniku neće oprostiti njegovih riječi, jer Bog proniče
bubrege njegove, istinski mu srce nadzire i sluša njegove riječi. (7) Doista
duh Gospodnji ispunja svemir, i on, koji drži sve, zna i sve što se govori. (8)
Zato ne ostaje skriven tko nepravedno govori niti će ga mimoići osvetnička
pravda. (9) Jer se namisli bezbožnikove točno ispituju i glas riječi njegovih
ide sve do Gospoda da se kazne bezakonja njegova. (10) Jer postoji uho
ljubomorno koje čuje sve i ne izmiče mu ni glasak najtišeg gunđanja. (11)
Čuvajte se isprazna gunđanja i čuvajte jezik od opakih riječi, jer i najtajnija
riječ nije bez učinka, a lažljiva usta
ubijaju dušu. (12) Ne trčite za smrću stranputicama života svojeg i ne
navlačite na se propast djelima ruku svojih. (13) Jer Bog nije stvorio smrt
niti se raduje propasti živih. (14) Već je sve stvorio da sve opstane, i
spasonosni su stvorovi svijeta, i u njima nema smrtonosna otrova. I Podzemlje
ne vlada zemljom, (15) jer pravednost je besmrtna. Život u očima bezbožnika (16) Ali bezbožnici dozivaju smrt i rukama i
riječju i za njom ginu smatrajući je prijateljem i s njome ugovor sklapaju,
dostojni da joj pripadaju. #2Jer oni krivo misle i ovako mudruju:
"Kratkovijek je i tužan život naš i nema lijeka kad čovjeku dođe kraj i
još nije poznat tko bi se iz Podzemlja izbavio. (2) Mi smo djeca pukog slučaja
i kasnije ćemo biti kao da nikad nismo ni bili, jer samo je dim ono čime dišu
naše nosnice, a misao je tek iskra od kucaja našega srca. (3) Kad se ona utrne,
pretvorit će se tijelo u pepeo, a duh će se rasplinuti kao lagan zrak. (4) Ime
će nam se s vremenom zaboraviti i nitko se neće sjećati djela naših; i život će
nam proći kao pramenje oblaka i nestat će ga kao magle što je gone zrake
sunčane i pritiskuje žega njihova. (5) Jer život naš kao sjena odmiče, iz naše
smrti nema povratka, zapečaćeno je i nitko se ne vraća. (6) Zato hodite ovamo!
Uživajmo dobra sadašnja, koristimo se stvorovima sa žarom mladosti. (7)
Nauživajmo se odabranih vina i mirisa i neka nas ne mimoiđe ni jedan cvijet
proljetni, (8) okrunimo se ružama prije no što uvenu. (9) Neka svaki od nas
sudjeluje u pijanki našoj, ostavimo svuda znake našeg veseljenja: to je naš dio
i to je naša baština. (10) Potlačimo ubogoga pravednika, ne štedimo udovice, ne
poštujmo starca ni sjedina od mnogih godina. (11) Nek' naša snaga bude zakon
pravde, jer ono što je slabo nije ni za što. (12) Postavimo zasjedu pravedniku
jer nam smeta i protivi se našem ponašanju, predbacuje nam prijestupe protiv
Zakona i spočitava kako izdadosmo odgoj svoj. (13) On se hvasta posjedom
spoznaje o Bogu i naziva se sinom Gospodnjim. (14) On je ukor utjelovljeni
našim mislima, sama njegova pojava tišti našu dušu. (15) Život njegov nije kao
u ostalih i njegovo je ponašanje nastrano. (16) Smatra nas patvorinom i uklanja
se od putova naših kao od nečisti. On svršetak pravednika proglašava sretnim i
hvali se da mu je Bog otac. (17) Pogledajmo jesu li istinite riječi njegove,
istražimo kakav će biti njegov svršetak. (18) Jer ako je pravednik Božji sin,
On će se za nj zauzeti i izbavit će ga iz ruku neprijateljskih. (19) Zato ga
iskušajmo porugom i mukom da istražimo blagost njegovu i da prosudimo strpljivost
njegovu. (20) Osudimo ga na smrt sramotnu, jer će mu, kako veli, doći
izbavljenje." Zabluda bezbožnička (21) Tako oni misle, ali se varaju, jer ih zloća
njihova zasljepljuje. (22) Oni ne znaju tajna Božjih, ne očekuju nagradu za
svetost, ne vjeruju u naknadu čistim dušama. (23) Jer je Bog stvorio čovjeka za
neraspadljivost i učinio ga na sliku svoje besmrtnosti. (24) A đavlovom je
zavišću došla smrt u svijet i nju će iskusiti oni koji njemu pripadaju. Blaženstvo pravednika #3A duše su pravednika u ruci Božjoj i njih se ne
dotiče muka nikakva. (2) Očima se bezbožničkim čini da oni umiru i njihov
odlazak s ovog svijeta kao nesreća; (3) i to što nas napuštaju kao propast, ali
oni su u miru. (4) Ako su, u očima ljudskim, bili kažnjeni, nada im je puna besmrtnosti.
(5) Za malo muke zadobili su dobra velika jer Bog ih je stavio na kušnju i
našao da su ga dostojni. (6) Iskušao ih je kao zlato u taljiku i primio ih kao
žrtvu paljenicu. (7) Zato će se u vrijeme posjeta njegova zasjati te će vrcati
kao iskre u strnjici. (8) Sudit će pucima i vladati narodima i Gospodin će
kraljevat nad njima uvijeke. (9) Koji se u nj ufaju spoznat će istinu, i koji
su vjerni bit će u ljubavi s njim, jer izabranici njegovi stječu milost i
milosrđe. (10) A bezbožnici će zbog svojih misli biti primjereno kažnjeni jer
su prezreli pravednike i otpali od Gospodina. (11) Teško onima koji preziru
mudrost i stegu! Isprazna je nada njihova, napori uzaludni i poslovi bez
probitka. (12) Žene su im bezumne, djeca opaka i proklet njihov rod! Bolja je jalovost nego bezbožno potomstvo (13) Blago nerotkinji, ali bez ljage, kojoj
ložnica ne poznaje grijeha; plodnost će se njezina pokazati na istrazi duša.
(14) Blago i uškopljeniku koji ne počini zločina niti smišlja zla protiv
Gospoda; jer će za vjernost dobiti milost izabranu i baštinu najljupkiju u Domu
Gospodnjem. (15) Jer plemenit trud donosi plod pun slave i neraspadljiv je
korijen razbora. (16) A djeca preljubnička neće doći do savršenstva i rod
nezakonite ložnice propada. (17) Pa ako i žive dugo, nisu ni za što i na koncu
im je starost nečasna. (18) Umru li opet rano, nade nemaju niti utjehe na
sudnji dan: (19) jer okrutna je kob grešna roda. #4Bolje i ne imati djece a
posjedovati krepost, jer je spomen njezin besmrtan, i Bog i ljudi je cijene.
(2) Kad je nazočna, oponašaju je, kad je odsutna, priželjkuju je; okrunjena
vječno slavlje slavi, jer je pobijedila u borbama bez ljage. (3) A mnogobrojno
potomstvo bezbožnika nije ni za što; izdanci se nečisti duboko ne korijene i
nemaju čvrsta temelja. (4) Jer ako se načas i razgranaju, slabo ukorijenjeni,
na vjetru se zaljuljaju, iščupa ih sila vihora, (5) i grane što tek su izbile
polomi i plod im je beskoristan, nezreo za jelo i nije ni za što. (6) Jer djeca
rođena iz nezakonita spavanja svjedoče na sudu o zlu roditelja. Prijevremena smrt pravednika (7) A pravednik, ako i umre prijevremeno, naći će
mir. (8) Jer duljina dana ne čini starost časnom niti se ona mjeri brojem
godina. (9) Već razboritost - to su sjedine ljudske, i krepostan život - zrela
starost. (10) I jer je ugađao Bogu, On ga je zavolio, i jer je živio među
grešnicima, On ga je uzeo k sebi. (11) Uzdignut je da zloća ne bi izopačila
njegov razbor ili da mu himba ne zavede duše. (12) Jer blještavilo opačine
zasjenjuje dobro i vihor požude izopačuje dobru dušu. (13) Stekavši savršenstvo
u malo vremena, dugo je živio; (14) i jer mu je duša bila draga Gospodu, On ga
je hitro izbavio od zloće oko njega. Svjetina
sve to vidi, ali ne shvaća; njima i ne pada na um (15) da milost i milosrđe
pripadaju izabranicima Gospodnjim i zaštita njegovim svetima. (16) A
pravednik koji umire osuđuje žive bezbožnike i prijevremeno dokončana mladost
produženu starost opakih. (17) Svjetina vidi kraj mudračev, ali ne shvaća što
je Gospod s njim naumio ili zašto ga je uzeo u zaštitu. (18) Oni gledaju i
preziru, ali će se i njima Gospod podsmijevati. (19) Ubrzo će oni biti trupla
prezrena i ruglo među mrtvima dovijeka, jer će ih Gospod strmoglaviti bez
glasa, otrgnut će ih od temelja njihova, sasvim ih opustošiti; na mukama će oni
biti i spomen će im propasti. Pravednici i bezbožnici na sudu (20) Puni straha doći će na
obračun grijeha, i bezakonja njihova u lice će ih optuživati. #5A pravednik će
se vedro sučeliti s onima koji ga tlačiše i koji prezirahu patnje njegove. (2)
Kad ga ugledaju, uzdrhtat će od silna straha, zapanjeni njegovim iznenadnim
spasenjem. (3) Govorit će među sobom, puni kajanja, i uzdišući u tjeskobi svoje
duše: (4) "To je onaj komu smo se nekoć podsmijevali i koji nam je bio za
porugu. Mi, budale, smatrasmo njegov
život ludošću i svršetak njegov nečasnim. (5) Kako li se ubrojio među
sinove Božje i dobio udio svoj među svecima? (6) Mi, odista, zalutasmo s puta
istine i svjetlost pravde nije nam svijetlila niti nam je sunce ogranulo. (7)
Bazali smo stazama propasti i prohodili bespuća pustinje, ali puta Gospodnjega
nismo spoznali. (8) Što nam je koristila oholost? Što nam je vrijedilo
bogatstvo i hvastanje? (9) Sve je prošlo kao sjena i kao kratkotrajan glas.
(10) I kao lađa koja siječe uzburkano more i traga joj nema kuda prođe niti
brazde hrptici njezinoj u valovima; (11) ili kao ptica što zrakom proleti i ne
ostavi traga prolazu svojem: šiba lagani uzduh udarcima svojih pera i rasijeca
ga uza snažan fijuk i prodire zamasima svojih krila, a poslije nema više
nikakva traga njezinu letu; (12) ili kao strijela odapeta na svoj cilj:
probijeni se zrak odmah sklapa i ne raspoznaje se staza njezina - (13) tako i
mi: jedva što smo na svijet došli, a već nestadosmo, ni traga kreposti pokazati
ne mogosmo: u zloći se svojoj sasvim istrošismo." (14) I doista, nada je
bezbožnikova kao pljeva što je vjetar raznosi i kao sitna pjena što je vihor
razgoni; ona nestaje kao dim na vjetru i prolazi kao spomen na jednodnevna
gosta. (15) A pravednici žive dovijeka, i u Gospodu je nagrada njihova i briga
za njih u Svevišnjeg. (16) Zato će iz ruku Gospodnjih primiti kraljevsku krunu
slave i vijenac ljepote; svojom će ih desnicom Gospod zakriliti i svojom ih
mišicom zaštititi. (17) Latit će se svog žara http://www.hbk.hr/biblija/sz/mudr.htm#mudr1
"Pascal kaže da muškarci potroše više vremena za izbor kravate nego
žene, a za izbor žene više nego za vjeru: ljudi usvajaju vjeru osoba uz koje
žive, a ovima je vjera prenesena prema društvenom porijeklu i kulturnim
tradicijama njihove zemlje. I bolje je tako: na zemlji su religije toliko
brojne, da kad bi čovjek prije izbora trebao sve proučiti, ne bi mu za to bio
dovoljan cijeli život. Pa i ako se ograničimo na tri religije koje se temelje
na Bibliji, židovska i kršćanska vjera, te islam - one imaju tako dugu povijest,
tako različitu viziju stvarnosti i toliko bogate duhovnosti, da se nitko ne bi
usudio tvrditi da ih dovoljno poznaje, da bi između njih birao s potpunim
poznavanjem stvari. Tolikim religijama odgovaraju isto tolike istine: prema
tome, nemoguće je izvršiti neki izbor."
***
MEĐUTIM
- ako je Bog jedan, onda božanska istina može biti samo jedna.
***
Božja se
istina ne odražava na isti način u svim duhovima, upravo onako kako se njegov
stvaralački genij očituje na razne načine u beskrajnoj različitosti vrsta.
Usprkos tome, božanska istina ostaje uvijek istovjetna i jedna.
U
stvarnosti, religije i nisu toliko mnogobrojne kako se smatra. Uklonite
kulturne ukrase u koje su odjenute, oslobodite ih od više ili manje obrađenih
oblika praznovjerja, po kojima se prividno razlikuju, onda će u biti ostati
samo dvije: monoteizam i panteizam; najprije imamo religiju koja priznaje
postojanje jednog osobnog Boga; zatim imamo religije koje otvoreno ili
prikriveno niječu toga Boga, ili ga ignoriraju, a te - pošto su istražile
vijuge i arabeske raznih mišljenja, katkad i oštroumnih - sve smjeraju prema
jedinom i istom panteizmu, u kojem se stječu lokalna poganstva, neki oblici
samoubilačkih duhovnosti, koliko god bile genijalne, kao i filozofije, označene
kao moderne, a koje prirodi pridaju božanska svojstva; neki navodno znanstveni
ateizam pridaje ih - a da toga nije svjestan - čak prvotnoj materiji za koju
nitko ne zna od čega je načinjena. Moguće je Boga nijekati - ali je nemoguće
njega se riješiti. Vrlo je teško izbjeći monoteizam, a da čovjek ne upadne u
panteizam, u njegovu "Sveveličinu", u njegovu temeljnu Energiju ili u
ono "bilo što" gdje misao na sve načine nastoji rastočiti ideju o
Bogu, da je unese u tijek stvari.
Ostanimo
kod oblika monoteizma koji nas se na-jizravnije tiče, kod biblijskog
monoteizma, jer on je pri nastanku ne jedne nego triju religija, židovstva,
kršćanstva i islama. Ali ako su ove tri grane monoteizma i udaljene, da tako
kažemo, na razini tla - iz povijesnih, kulturnih, klimatskih i psiholoških
razloga, što ih čini jedne drugima skoro tuđima - ipak njihov govor postaje sve
sličniji, dok se ne ujedine u hvaljenju Boga, a to tim više što se više
oslobađaju da ne budu obuzete svagdašnjicom, pa se uzdižu u specifičnom redu
svoje duhovnosti. Na vrhuncima židovske vjere, kršćanstva i islama, mistici
govore istim jezikom. Kad ne dostignu te vrhunce, ili kada s njih siđu da lakše
podlegnu napasti moći, osvajačkog duha i drugih varljivih oblika, ljudi se
između sebe bore, dajući dojam da su u službi religije koje su međusobno
nepodnošljive, bez ičega zajedničkoga.Mir vlada samo na vrhuncima.
Kao u kaci što se crveno grožđe gazi i sok oslobađa, tako će Gospodar
učiniti s onima koji mu se suprotstavljaju, koji čine suprotno Njegovim
naredbama i zakonima, s onima koji od vjere trgovinu čine, koji hvale
ga ustima, a srcem su daleko, koji kriju svoja djela, koji od hramova
čine hajdučke pećine u kojima opadaju kao farizejski pauci one koji
prilaze Gospodaru.
Vidjeti ćeš ti koji trguješ u ime moje i zavodiš narod, vidjeti ćeš da gdje sjediš nema Mene, već sjediš mimo moje riječi i obmanjuješ narod.
Ja sam onaj koji pušta i onaj koji steže, da nema Moje milosti, nikoga
od vas ne bi bilo. Da bi se dostigla moja milost, potrebno je okrenuti
se, prestati s nedjelom i pokajati se i novo početi a staro ostaviti,
bez toga nema milosti ni spasenja, pa neka kažu je li pravedno? Zato sam
stvorio raj i pakao, džennet i džehennem, i dati ću vam ih već u ovom
životu.