Sunday, December 6, 2020

Evanđelje rođenja Marije

 

Evanđelje rođenja Marije

 

GLAVA 1. Blažena u slavna zauvek djevica Marija,  iznikla je iz kraljevskog porijekla, porodice Davidove, rođena u gradu Nazaretu, bi dovedena u Jerusalem u hram Gospodnji. Njen otac se zvao Joakim, a njena majka Ana. Kuća njenog oca je bila iz Galileje i grada Nazareta, ali njena majčina familija je bila iz Betlehema. Njihov život je nedužan i ispravan pred Gospodom, i besprijekoran i pobožan pred ljudima. Jer oni su djelili sve njihove stvari u tri dela. Jedan deo su trošili na hram i čuvare hrama, drugo su davali strancima i siromašnima, a treće su čuvali za sebe i potrebe njihove obitelji. Tako, dragi Bogu, ljubazni ljudima, za oko dvadeset godina su živeli u njihovoj vlastitoj kući, častan oženjen život, bez da su imali decu. Međutim oni su se zavjetovali da, ako bi im Gospod da potomka, oni bi ga dali u službu Gospodnju, zarad čega su također posječivali hram Gospodnji na svaki praznik tokom godine.

GLAVA 2. -  I bilo je to da je praznik posvećivanja  (Hanuka) (1) se približavala, zato Joakim ode u Jerusalem sa nekim ljudima vlastita plemena. A u vreme Isahara (2) je prvosveštenik tamo. I kad on vidje Joakim sa njegovim prinosom među drugim sugrađanima,on ga prezre, i odbaci njegove darove, pitajući zašto on, koji nema potomstva, je stajao sa onima koji imaju, govoreći da njegovi darovi ni na koji način ne mogu biti prihvatljivi Bogu, jer je on smatrao ga nevrednim potomstva: jer Pismo kaže, Proklet je svaki koji nije stekao muško ili žensko u Izraelu. (3) On reče, zato, da on prvo treba biti oslobođen od ovoga prokletstva tako da dobije dece, i tad, i samo tad, bi mogao doći u prisustvo Gospoda sa svojim prinosom. I Joakim, pokriven sramom od ovoga prijekora koji mu je bačen u zubi, povuče se od pastira, koji su bili u njihovim pašnjacima sa njihovom stokom, niti se vratio kući, jer možda bi mogao biti obilježen sa istim prijekorom od onih od svoga plemena, koji su bili tamo u isto vreme, i čuli su ovo od sveštenika.

GLAVA 3 -  I kad je bio tamo za neko vreme, u neki dan kad je bio sam, anđeo Gospodnji stade pred njega u velikom svjetlu. I kad je on bio uznemiren njegovom pojavom, anđeo koji se pojavio suzdržavao ga je od straha, govoreći : Ne boj se, Joakime, niti budi uznemiren mojom pojavom, jer Ja sam anđeo Gospodnji, posla od Njega tebi da ti kažem da tvoje molitve su uslišene, i da tvoja dobra dela su otišla u Njegovo prisustvo. (4) Jer on je vidio tvoje poniženje, i čuo je prijekor neplodnosti koji je nepravedno doveden protiv tebe. Jer Bog je osvetnik na grijehu, ne orirode, i stoga, kad je On zatvori utrobu ikoga, On čini to kako bi je čudesno otvorio opet, tako da ono što je rođeno može biti potvrđeno da nije od požude, već dar Božij. Jer nije liu slučaj takav da prva majka tvoga naroda – Sara – je bila neplodna do osamdesete godine? (5) I, međutim, u krajnjoj starosti ona rodi Isaka, kojemu obećanje je obnovljeno blagoslova svih naroda. Rahela također, tako umilostivi Gospodar, i tako voljeni sveti Jakov, je bio dugo neplodan, i opet ona rodi Josifa, koji ne samo da je bio gospodar Egipta, već oslobodioc mnogih naroda koji su trebali propasti od gladi. Tko između sudija je bio jači od Samsona, ili svetiji od Samuela? I opet majke obaju behu neplodne. Ako stoga, razumnost mojih riječi te ne uvjerava, veruj u to da začeća veoma kasno u životu, i rođenja u slučaju žena koje su bile neplodne, su uobičajeno smatrane nečim čudesnim. Prema tomu tvoja žena Ana će roditi kćer tebi, i ti češ joj dati ime Marija: ona će biti, kao što si zavjetovao , posvećena Gospodu od njenog detinjstva, i ona će biti ispunjena sa Svetim Duhom, čak od majčine utrobe. Ona neće jesti niti piti ikoju nečistu stvar, niti će provoditi svoj život među masom svijeta, već u hramu Gospodnjem, kako ne bi bilo moguće reći, ili sumnjati, o zlu u pogledu nje. Zato, kad ona odraste, baš kao ona što će čudesno biti rođena od neplodne žene, tako na neuporediv način ona, djevica, će roditi Sina Svevišnjeg, koji će biti nazvan Isus, i koji, prema značenju Njegova imena, će biti Spasitelj svih naroda. I ovo će biti znak tebi za ove stvari koje ti objavljujem: Kada dođeš do Zlatnih vrata u Jerusalimu, ti češ tamo sresti Anu tvoju ženu, koja, teško zabrinuta zbog tvog zakašnjelog povratka, će se potom radovati kad te vidi. Rekavši ovako, anđeo ode od njega.

GLAVA 4. – Potom on se pojavi Ani njegovoj ženi, govoreći: Ne boj se, Ana, niti misli da je utvara to što vidiš. Jer ja sam anđeo koji je stavio tvoje molitve i milostinju pred Boga, i sada sam poslat tebi da objavim ti da češ roditi kćer, koja će biti zvana Marija, i koja će biti blagoslovena nad svim ženama. Ona, puna milosti Gospodenje, još od rođenja, će ostati tri godine i kući njenog oca dokle ne bude odviknuta. Potom, biti će data službi Gospodnjoj, tako da se neće izdvajati iz hrama dokle ne dostigne godine povučenosti (odraslost). Tamo, u lijepom, služenju Bogudanju i noću u postu i molitvama, ona će se uzdržavati od svake nečiste stvari; ona nikad neće upoznati čoveka, već sama, bez slične, besprijekorna, nepokvarena, bez odnosa sa muškim, ona,devica, će roditi sina; ona, Njegova pomoćnica, će roditi Gospoda – oboje u milosti, i u imenu, i na delu, Spasitelja svijeta. Stoga ustani, i idi gore u Jerusalem, i kad dođeš do vrata koja, jer su pozlaćena zlatom, se zovu Zlatna, tamo, za znak, sresti češ svoga muža, za čiju sigurnost si bila zabrinuta. I kad ove stvari se dogode, znaj da što ja objavljujem će bez sumnje biti ispunjeno.

GLAVA 5 – Potom, kako je anđeo zapovijedio, oboje njih su otišli od mesta gde su bili, odoše u Jerusalim, i kada su došli do mjesta naznačenog od anđelovog proroštva, tamo oni sretoše jedno drugo. Tad, radujući se na viđenju jedno drugog, i sigurni u izvjesnost obećanog potomstva, oni dadoše dužne zahvale Gospodu, koji uzvisuje ponizne. I tako, pošto su se pomolili Gospodu, oni se vratiše kući, i čekaše u izvjesnosti i u zadovoljstvu božansko obećanje. Ana potom zatrudni, i rodi kćer, i prema zapovijedi anđela, njeni roditelji nazvaše je Marija.

GLAVA 6 – I kad je krug od tri godine istekao, i vreme njenog odvikavanja došlo, oni dovedoše devicu u hram Gospodnji sa prinosima. A bilo je oko hrama, prema petnaest Psalmu Stepena (1), petnaest stepenika koji idu gore, jer, budući da je hram sagrađen na planini, oltar za žrtve paljenice, koje su stajale izvan, nisu mogle biti dosegnute osim stepenicama. Na jednu od ovih, tad, njeni roditelji staviše malu devojčicu, blaženu devicu Mariju. I kad su skinuli odeću koju su nosili na putovanju, i stavili je na sebe, kao obično, druge koje behu ljepše i čistije, djevica Gospodareva uziđe sve stepenice, jednu za drugom, bez pomoći ikoga da je vodi ili podižući je, na takav način da, u pogledu najmanjeg, pomislio bi da je već dosegla odraslu dob. Jer već je Gospodin u detinjstvu Njegove djevice izveo veliku stvar, i pokazivanjem čuda predskazao kako će ona biti velika. Zato, pošto je žrtva bila prinesena prema običaju zakona, i njihov zavjest bijući izvršen, oni ostaviše devicu unutar zidina hrama, tamo da bude učena sa drugim djevicama, i oni sami se vratiše kući.

GLAVA 7. – A devica Gospodnja je napredovala u dobi i vrlinama, i iako, u rečima Psalmista njeni otac i majka su napustili je, Gospod ju je uzeo. (2) Danima je bila posećivana anđelima, dnevno je uživala božanske vizije, koja sačuvala su je od svega zla, i učinila su je da obiluje u svemu dobru. I tako je dostigla četrnaestu godinu, i ne samo da zli nisu mogli da nisu mogli optužiti je za išta vrijedno prijekora, već svi dobri, koji su znali njen život i govor, sudili su je vrednom uvažavanja. Tad prvosveštenik javno objavi da djevice koje su javno nameštene u hramu, i dostigle su vreme života, treba da se vrate kući i udaju, prema običaju naroda i zrelosti njihovih godina. Drugi su spremno poslušali ovu zapoved, ali Marija sama, devica Gospodnja, odgovorila je da ona ne može učiniti ovo, govoreći da oboje njenih roditelja su posvetili nju službi Gospodnjoj, i da štaviše, ona se posvetila Gospodu zavjetom devičanstva, koji ona neče nikad da prekrši odnosom sa muškarcem. I visoki sveštenik, bijući stavljen u veliku pometnju uma, videći da ona ni ne misli da njen zavjet će biti prekinut suprotno Pismu, koje kaže, Zakuni i ispuni, (1), niti je on smio da uvede običaj nepoznat narodu, da zapoved da na praznik, koji se približavao, svi upravitelji iz Jerusalima i susjedstva budu prisutni, kako bi od njihove službe mogao znati šta da se čini u ovako neizvesnom slučaju. I kad se ovo dogodi, oni odlučiše anonimno da Gospod treba biti savetovan o ovoj stvari. I kad su oni svi poklonili se u molitvi, prvosveštenik je otišao da se savetuje sa Bogom u uobičajen način. Niti su oni dugo čekali: u slušanju svih glas je izašao iz proročišta i od sjedala milosti, da prema proročanstvu Isaije, čovjek treba biti tražen komu će djevica biti povjerena i vjenčana. Jer je jasno da Isaija govori: Palica će izaći iz korijena Jeseja, cvijet će uzrasti iz korijena, i Duh Gospodnji će počivati na njemu, duh mudrosti i razumevanja, i duh saveta i snage, duh mudrosti i pobožnosti; i on će biti ispunjen sa duhom straha Gospodnjeg.(2) Prema ovom proročanstvu, stoga, on je predskazao da svi iz kuće i porodice Davidove koji su neoženjeni i odgovaraju za brak trebaju donijeti štapove do oltara, i onaj čiji štap rodi cvetom, i na kraju čijeg Duh Gospodnji namjesti se u obliku golubice, je čovjek komu devica treba biti poverena i venčana.

GLAVA 8. – A bio je tamo među ostalima Josif, iz kuće i porodice Davidove, čovjek stariji, i kad donesoše štapove, prema redu, on sam uzdrža svoj. Zato kad ništa u skladu sa božanskim glasom se ne pojavi, prvosveštenik mislio je da je potrebno da savetuje Boga drugi put; i On odgovori, da od toga koji je bio postavljen, on sam komu djevica treba biti venčana nije donio svoj štap. Josif stoga, bi nađen van. Jer kad on donese svoj štap, i golub dođe sa neba, i namesti se na vrh njega, jasno se pojavi svima da on je čovek komu devica treba biti venčana. Zato, uobičajeno slavlje zaruka nakon što je prošlo, on se vrati do grada Betlehema da dovede svoju kuću u red, i da dobavi stvari potrebne za brak. Ali Marija, devica Gospodnja, sa sedam drugih djevojaka od iste dobi, i koji su bile odlučene u isto vreme, koje je ona primila od sveštenika, vratila se kući njenih roditelja u Galileju.

GLAVA 9. – I u tim danima, to je, u vreme njenog prvog dolaska u Galileju, anđeo Gavrilo bi poslan njoj od Boga, da objavi joj začeće Gospodnje, i da joj objasni mačin i red začeća. Prema tome, ulazeći, on ispuni sobu gde je ona bila sa velikim svetlom, i najpristojnije pozdravljajući je, on reče: Zdravo, Marija! O djevice visoko omiljena od Gospoda, djevojko puna milosti, Gospodar je s tobom, blagoslovena si ti iznad svih žena, blažen iznad svih ljudi koji je do sada rođen. (3) I djevica, koja je već dobro upoznata sa anđeoskim licima, i nije bila potrebna svjetlost sa nebesa, nije bila ustrašena od vizije anđela, niti začuđena veličinom svetla, već samo zbunjena njegovim rečima, i ona poče da misli od koje vrste pozdrav neuobičajen bi bio, ili šta bi najavio, ili koji kraj bi imao. I anđeo, božanski nadahnut, uzimajući svoje misli, reče: Ne boj se, Marija, ako išta suprotno tvojoj časti je pod ovim pozdravom. Jer u izboru neporočnosti, ti si našla milost sa Gospodom, i zato ti, djevica, češ začeti bez greha, i roditi češ sina. On će biti velik, jer On će vladati od mora do mora, i od rijeke do kraja zemlje; (4) i On će biti zvan Sin Svevišnjega, jer On je koji je rođen na zemlji u poniznosti, vlada u nebesima u uzvišenosti; i Gospod Bog će dati mu prijestolje Njegovog oca Davida, i On će vladati u kući Jakovljevoj zauvek, i od Njegovog kraljevstva neće biti kraja, (5) utoliko jer On je Kralj kraljeva i Gospod Gospodara, (6), i Njegovo prijestolje je od večnosti do večnosti. Djevojka nije sumnjala ove riječi od anđela, već željela je da zna način toga, ona odgovori: Kako to može biti? Jer, prema mojoj zakletvi, ja nikad ne upoznah čoveka, kako ja mogu da rodim bez čovječjeg sjemena? Ovome anđeo reče: Ne misli, Marija, da češ zanijeti na način ljudi, jerbez bilo kog odnosa sa čovjekom, ti, devica, češ zanijeti, ti djevica, češ roditi, ti devica, češ dojiti, jer Duh Sveti će doći na tebe, i uz moč Svevišnjeg koja će te pokriti, (7) bez ijedne vručine požude, i zato taj koji će biti rođen od tebe će sam biti svet, jer on sam, bijući začet i rođen bez greha, će biti zvan Sinom Božijim. Tad Marija ispruži svoje ruke, i podiže oči ka nebesima i reče: Evo sluškinje Gospodnje, jer ja nisam vrijedna imena gospe, neka mi bude prema tvojoj riječi.

GLAVA 10. – Josif potom dođe iz Judeje u Galileju, namjeravajući da oženi djevicu koja mu je bila zaručena, jer već tri mjeseca su prošla, i bio je početak četvrtog odkad je ona bila obećana njemu. U međuvremenu, bilo je očito od njenog izgleda da je trudna, niti je mogla sakriti to od Josifa. Jer posledično njegovim zarukama ka njoj, dolazeći ka njoj slobodno i govoreći joj više bliskije (familijarno), on nađe da je ona sa detetom. On poče onda da bude u velikoj sumnji i smetenosti, jer nije znao šta je najbolje za njega da čini. Jer, bijući pravedan čovjek, on nije hteo da je pokaže (otkrije) , niti bijući pobožan čovek, da povredi njen lijep ugled u sumnji preljuba. On dođe do zaključka, da tajno razriješi njihov ugovor, i da je pošalje od sebe tajno. I dok je mislio o ovim stvarima, gle, anđeo Gospodnji pojavi se njemu u snu, govoreći: Josife, ti sine Davidov, ne boj se, to je, nemaj sumnji o preljubi djevice, ili misli ijedno zlo o njoj, i ne boj se da uzmeš nju za ženu, jer ono što je stečeno u njoj, i koje sad slabi tvoju dušu, je djelo ne čovječje, već Svetog Duha. Jer ona sama od svih djevica će roditi Sina Božijeg, i ti češ nazvati Njegovo ime Isus, to je, Spasitelj; jer On će spasti svoj narod od njegovih greha. Stoga Josif, prema zapovedi anđela, uze devicu kao svoju ženu, međutim on nju ne pozna, već povede računa o njoj, i držao ju je u devičanstvu.(1) I deveti mjesec od njenog začeća je bio na izmaku, kad Josif, uzeći sa sobom ženu zajedno sa stvarima koje su trebale, ode u Betlehem, grad iz koga je došao. I dogodilo se, dok su bili tamo, da njeni dani behu ispunjeni da bi ona trebala roditi, i ona rodi njenog prvorođenog sina, kako su sveti evanđelisti pokazali, našega Gospoda Isusa Hrista, koji sa Ocem i Sinom (2) i Svetim duhom živi i vlada Bog od večnosti do večnosti.

No comments: