Otkrivenje Petrovo
Iz "The Apocryphal
New Testament" M.R. James, Clarendon Press, 1924
Uvod
Mi nemamo čist i kompletan
tekst ove knjige,koja raste u popularnosti i verovatno također u datumu je do
Kanonske Apokalipse Svetog Ivana
Mi imamo, prvo, izvesne
citate učinjene od pisaca prva četiri veka.
Sledeće, fragment u
grčkom, zvan Akhamim fragment, nađen u Stradanju – odlomku Evanđelja po Petru
je rukopis znan kao Giza MS (otkriven u grobnici) u Kairu. Ovo je van sumnje
izvedeno iz Apokalipse po Petru, ali moje trenutno verovanje je da, kao Muka
fragment (vidi str. 90), ono je deo
Evanđelja po Petru, koji je malo kasnija knjiga nego Apokalipsa i citirana u
najvećem obimu. Također ima u Bodleanskoj biblioteci oštećeni list od veoma
malog Grčkog rukopisa iz petog vijeka koji ima pet linija od kojih uzimam da je
originalan grčki tekst.
Treće, Etiopska
verzija sadržana u jednomu od brojnih formi knjiga Klementa, pisana trenutno na
Arapskom i Etiopskom navodno sadrži otkrivenje o istoriji svijeta od Postanja,o
poslednjim vremenima, i o vođenju crkve – diktirano od Petra Klementu. Verija
Apokalipse sadržana u ovom ima neke strane stvari na početku i kraju, ali, kako
sam nastojao pokazati u nizu članaka u Žurnalu o Teološkim Studijama (1910-11)
i u Crkvenom kvartalnom pregledu (1915), doprinosi najboljoj opštoj ideji o
sadržaju cele knjige koju imamo. Druga knjiga Sibilinih Proročanstava sadrži (u
grčkom heksametru) prepričane velikog dela Apokalipse: i njegov uticaj može
biti pračen u mnogim ranim pisanjima – Delima Tominim (55-57), Mučeništvu
Perpetue, takozvanoj Drugoj Poslanici Klementa, i, kako mislim, Pastiru Hermi,
kao i u Apokalipsi Pavolovoj i mnogim kasnijim vizijama.
Dužina knjige je data
u Stihometriji Nićeforusa kao 300 linija i u Kodeksu Klaromontanus (D od
Poslanice) kao 270, kasnije je Latinska lista Biblijskih knjiga, već citirana u
Delima Pavlovim.
Nema spomena o njemu
u Gelasianskom Dekretu, koji je sporan. U jedno vreme je bio popularan u Rimu
za Muratorijski Kanon spominje ga (kasnije u drugom vijeku) zajedno sa
Apokalipsom po Jovanu iako dodaje, da 'neki ga neće imati čitati u crkvi.'
Petovekovni crkveni istoričar Sozomen (vii. 19) navodi da do njegovog znanja je
još čitano godišnje u nekim crkvama u Palestini na Veliki Petak.
Prevod od antičkih
citata će biti dat prvo.
A
1. Od Klementa
Aleksandrijskog takozvani Proročki izvodi, niz odvojenih rečenica izvađenih iz
nekog većeg dela, generalno pretpostavlja da su njegove Pretpostavke ili Izvodi
a. (41.1) Sveti Spisi
kažu da deca koja su izložena (od svojih roditelja) su izručena anđelu koji
brine od koga su oni obrazovani, i čine da uzrastu, i oni će biti, kaže se, kao
vjerni od stotinu godina starosti ovde (u ovom životu). B. 841.2) Stoga također
Petar u Apokalipsi navodi: Kao što svjetlost vatre poskakuje od te djece i
udara oči žena.
2. Ibid. (48.1)
Proviđenje Božije ne svijetli na one samo koji su u tijelu. Na primjer, Petar u
Apokalipsi kaže da djeca rođena prevremeno (abortusom) koji bi bili od boljeg
dela (t.j. bila bi spasena da žive) – ona su izručena anđelu koji brine, da bi
oni primili znanje i stekli bolje obitavalište, pretrpivši ono šta bi
pretrpjeli da su bili u telu. Ali drugi (t.j oni koji ne bi bili spaseni, da su
živeli) će samo steći spasenje, kao da su povređeni i milost im se ukazala, i
nastaviti će bez muke, primajući to kao nagradu.
Ali mlijeko majki,
koje teće iz njihovih grudi i zgušnjava se, kaže Petar u Apokalipsi, će
izazvati male životinje (zmije) proždirući telo, i one trče na njih koje ih
proždiru: učeći da muke dolaze zbog grehova (odgovarajući na grehove).
3. Iz Simpozija
(ii.6) Metodija iz Olimpije (treći vek). On ne imenuje svoj izvor. Odakle
također mi smo primili nadahnuta pisanja da djeca rođena prevremeno – iako su
potomci preljuba – su izručena anđelima brige. Jer ako su došla u život
suprotno volji i određenju blažene prirode Božje, kako bi oni bili izručeni
anđelima da budu njegovani u odmoru i spokoju. I kako bi oni pouzdanjem pozvali
njihove roditelje pred sud Hrista da optuži ih govoreći: Ti, O Gospode, si
zamjerio nam ovo svjetlo koje je zajedničko svima, ali ovi izložiše nas smrti,
prezirući tvoje zapovijesti.
Riječ prikazana kao
uzimanje pod brigu u ovim mestima su vrlo retki , da su izostavljeni od
kasnijih čitalaca za pravilno ime anđela, i mi nalazimo anđela Temeluhusa u
Pavlu, Jovanu i drugde. Sličan slučaj je taj da riječ Tartaruhus, čuvar pakla,
koji je primenjen na anđele u našoj Apokalipsi, i također je uzet u Etiopskoj
verziji, u Pavlu, i u drugim pisanjima, da je odgovarajuće ime.
4. Iz Apokritike od
Makarija Velikog 8četvrti vijek) o komu znamo malo. Njegova knjiga sadrži
izvode od neznabožačkog napada na hrišćanstvo (Porfiri i Hierokles su imenovani
kao verovatni autori) i njegovi vlastiti odgovori. Neznabožački pisac kaže (iv.
6, 7):
I putem suvišnosti
neka ovo također bude citirano što se navodi u Apokalipsi Petra. On uvodi
Nebesa, da će biti suđena zajedno sa zemljom, tako: Zemlja, on kaže, će
predstaviti sve ljude Bogu da bude suđeno u dan suda bijući sam da bude suđen
zajedno sa nebesima koja okružuju.
5. Ibid. I ovo opet
on kaže, što je izveštaj pun bezbožnosti: I svaka moč nebesa će biti
rastopljena, i nebesa će biti smotana kao knjiga, i sve zvijezde će pasti kao
lišće sa loze, i kao lišće sa smokve.
Ovo ublizu nalikuje
sa Isaijom xxxiv.4, i ne događa se u našim drugim tekstovima Apokalipse.
6. U staroj latinskoj
propovijedi o Deset Dvevica nađeno i izdano od Dom Wilmarta je ova rečenica:
Zatvorena vrata je
rijeka vatre kojim loši će biti držani van kraljevstva Božjeg, kako je pisano u
Danielu i u Petru, u njegovoj Apokalipsi...Društvo glupaka će također uzrasti i
naći zatvorena vrata, to je, vatrena rijeka što stoji protiv njih.
Odgovarajuće svim
gornjim navodima je nađeno u etiopskom tekstu, sa jednom iznimkom, br. 5.
Akhmim tekst samo
sadrži. Nešto kao br. 1, jedna naznaka od mnogih to je skraćeno i, rekao bih,
drugorazedan tekst.
B
AKHMIM FRAGMENT
Koji bih radije zvao
Fragment II od Evanđelja po Petru. Ono počinje naglo (krnje) u razgovoru našega
Gospoda.
(preuzet prevod)
1 Mnogi od njih će
biti lažni proroci i propovijedaće krive puteve i pogibeljna učenja,
2 i postaće sinovi
propasti.
3 Tada će Bog
pohoditi Svoje vjerne, gladne, žedne i pritješnjene, koji u ovom životu
opravdaše svoje duše, i osudiće sinove bezakonja.
4 I Gospod dodavši
reče: Hajdemo na goru da se pomolimo.
5 Otišavši sa Njim,
nas dvanaest učenika Ga upitasmo da nam pokaže jednog od naše pravedne braće,
koji je otišao sa ovoga svijeta, da bi mi vidjeli njegov sadašnji oblik, i
utješivši se, utješili i ljude koji će nas čuti.
6 I dok smo se
molili, iznenada se pojaviše dva muškarca koji stadoše pred lice Gospoda, na
koje nismo mogli da pogledamo,
7 jer je od njihovih
lica izlazila svjetlost kao od sunca, a odjeća im bi svijetla, kakvu nikad ne
vidje oko čovječije: ustima se ne može iskazati, ni srcem zamisliti blještavost
kojom su bili obavijeni, niti ljepota njihovih lica.
8 Gledajući ih, mi se
zaprepastismo, jer im tijela bijahu bjelja od svakoga snijega i crvenija od
svake ruže.
9 I crvenilo njihovo
bi smiješano sa bijelim, i ja, naprosto ne mogoh opisati njihovu ljepotu.
10 Кosa njihova
bijaše talasasta i blistava, uokvirivaše im lica i ramena, kao vijenac ispleten
od nardovog cvijeta i šarenih cvjetova, ili kao duga na nebu: takva bi njihova
veličanstvena ljepota.
11 Ugledavši njihovu
ljepotu, mi se zaprepastismo, jer se oni pojaviše iznenada.
12 Tada ja priđoh ka
Gospodu i rekoh: Кo su ovi?
13 On mi reče: To su
vaša pravedna braća čiji izgled ste htjeli da vidite.
14 I ja mu rekoh: A
gdje su ostali pravednici, i kakav je svijet u kome se nalaze oni koji zadobiše
ovakvu slavu?
15 I Gospod mi pokaza
veliko prostranstvo izvan ovoga svijeta, osvijetljeno najjačim svjetlom; vazduh
je tamo bio obasjan zrakama sunca, a zemlja je cvala cvjetovima koji ne venu,
puna mirisnog i nepropadljivog rastinja koje cvjeta i donosi blagoslovene
plodove.
16 I tako je silovito
sve tamo bilo u cvijetu da je miris otuda dopirao sve do nas.
17 A stanovnici tog
mjesta bijahu odjeveni u odjeću svetih anđela, i odjeća njihova bi u skladu sa mjestom
življenja.
18 I anđeli se
kretahu tamo među njima.
19 Takva bijaše
ljepota onih koji tamo živješe, i jednim glasom slaviše Gospoda Boga, radujući
se na tom mjestu.
20 Reče nam Gospod:
To je mjesto vaših prvosveštenika, pravednih ljudi.
21 Vidio sam i drugo
mjesto, nasuprot ovoga, veoma mračno; to je bilo mjesto kazne, i oni koju su
kažnjeni i anđeli koji su ih kažnjavali su imali tamnu odjeću, prema vazduhu
toga mjesta.
22 Bijahu tamo neki
obješeni za jezik; to su oni koji huliše na puteve pravednosti, a ispod njih je
bio oganj koji ih je palio i mučio.
23 I veliko jezero bi
tamo puno plamtećeg blata; tamo su bili ljudi koji se odvratiše od pravednosti;
a anđeli mučitelji bijahu postavljeni nad njima.
24 Nad tim
ključajućim blatom su bili i drugi, žene obješene za svoje kose. To su bile
žene koje su se ukrašavale za djela preljube. A muškarci koji su se spajali sa
njima u nečistoći preljubnoj, visjeli su za noge, a glave su im bile pogružene
u blato, i oni su govorili: Nismo mislili da ćemo završiti na ovome mjestu.
25 I vidio sam ubice
i njihove saučesnike, bačene u nekakav zatvor pun zlih gadova; te zvijeri su ih
grizle i oni su se uvijali u mukama, a crvi su ih pokrivali kao mračni oblaci.
Duše ubijenih su stojale i pomatrale kaznu ubica, i govorile: Bože, pravedan je
sud Tvoj.
26 U blizini tog
mjesta vidio sam drugo skučeno mjesto, gdje su se slivali iscjedci i nečistoće
kažnjenih od čega se obrazovalo kao jezero. Tamo su sjedile žene potopljene do
vrata u toj tečnosti, a nasuprot njih je sjedilo i plakalo mnoštvo djece, koja
su se rodila prije vremena; od njih su izlazili plameni jezici pravo ženama u
oči. To su bili oni koji su začeti izvan braka i abortirani.
27 Tamo je bilo još
muškaraca i žena do polovine tijela u ognju; oni bijahu bačeni u tamno mjesto
gdje su ih bičevali zli dusi, a utrobu proždirali crvi bez prestanka. To su
bili ljudi koji su progonili pravednike i izdavali ih.
28 Blizu njih su bile
žene i muškarci koji su u mukama grizli svoje usne, imavši gvožđe užareno u
ognju u svojim očima. To su bili oni koji su hulili i govorili zlo o putevima
pravednosti.
29 A nasuprot njih su
opet bili drugi muškarci i žene, koji su grizli svoje jezike, a usta im bijahu
puna gorućeg ognja. To bijahu lažni svjedoci.
30 A na drugom mjestu
je bilo kamenje, oštrije od bilo kog mača i svake vrste koplja, užareno ognjem,
i muškarci i žene obučeni u prljave krpe, valjali su se po njima u mukama. I to
bijahu bogataši koji su se oslanjali na svoje bogatstvo, ne sažalivši se na
siročad i udovice, nego prezreše zapovijest Božju.
31 I u drugom velikom
jezeru, punom gnoja, krvi i ključalog blata, stajaše muškarci i žene do
koljena. To bijahu zajmodavci koji tražiše kamatu na kamatu.
32 Drugi muškarci i
žene bacani sa velike stijene padaše dole, a oni (anđeli kazne) koji su im
dodijeljeni ih tjeraše da se ponovo popnu na vrh stijene, i oni ih ponovo
bacahu dole; i ne imaše predaha od tog mučenja. To bijahu oni (muškarci) koji
oskvrniše svoja tijela pretvarajući se u žene, a žene koje bijahu sa njima
bijahu one koje lijegahu jedna sa drugom poput muškarca sa ženom.
33 A pored te stijene
bijaše mjesto puno silnoga ognja, i tamo stojaše ljudi koji sopstvenim rukama
napraviše idole sebi umjesto Boga. (I pored njih drugi muškarci i žene), koji
držahu ognjena žezla i udarahu jedni druge, nikada se prekidavši tu kaznu.
34 Nedaleko od njih
opet, bijahu druge žene i muškarci koji su goreli i okretali se kao da se prže
u tiganju. To bijahu oni koji ostaviše put Gospodnji.
ETIOPSKI TEKST
Drugi dolazak Hrista
i Oživljenje mertvijeh (koje Krist objavi Petru) koji je umro zarad njihovih
greha, jer oni nisu držali zapovijedi Boga njihova tvorca.
I on (Petar)
razmišljao je o tomu, da bi uvidio tajnu Sina Božjeg, milostivog i ljubitelja
milosti.
I kada Gospod je
sjedio na Maslinskoj Gori, njegovi učenici dođoše njemu.
I mi ga molismo, i
govorismo mu: Obajsni nam šta su znakovi tvoga dolaska i kraja sveta, da bi mi
znali znakove vremena tvoga dolaska, i uputi one koji dolaze nakon nas, kojima
propovedamo riječ tvoga evanđelja, i koje smo postavili nad tvojom crkvom, da
oni kad čuju paze na sebe i označe vreme tvoga dolaska.
I naš Gospod odgovori
nam, govoreći: Pazite da vas niko ne prevari, i da ne sumnjate i služite drugim
bogovima. Mnogi će doći u moje ime,govoreći: Ja sam Hrist. Ne verujte im, niti
im se približujte. Jer dolazak Sina Božijeg neće biti obično (tj. predviđeno),
već kao munje koje sijevaju sa istoka do zapada, tako ću i ja doći na oblacima
nebeskim sa velikom silom u mome velićanstvu, sa križem koji ide preda mojim
licem ću doći u mome veličanstvu, sijajući sedmostruko više od sunca ću doći u
mome velićanstvu sa svim mojim svetima, mojim anđelima. I moj Otac će staviti
krunu na moju glavu, da bih sudio živima i mrtvima i dao svakome čovjeku prema
njegovim delima.
A vi, uzmite sliku
toga (naučite poredbu) od drveta smokve, ubrzo kao što izdanak dolazi i
grančice narastu, kraj svijeta će doći.
I ja, Petar,
odgovorih i rekoh mu: Objasni mi u pogledu drveta smokve, s čime ćemo vidjeti,
jer kroz sve njegove dane drvo smokve izrasta izdanke, i svake godine ono
donosi svoj plod za gospodara. Šta onda znači poredba o drvetu smokve. Mi ne
znamo.
I Gospodar je
odgovorio i rekao mi: Ne razumiješ li da drvo smokve je kuća Izraela? Kao što
je čovjek koji je posadio smokvu u svome vrtu, i ne donese plod. I on je tražio
plod od njega mnoge godine i kada nije našao, on reče čuvaru vrta: Iščupaj ovu
smokvu da ne čini našu zemlju neplodnom. I vrtlar reče Bogu: Dopusti nam da se
riješimo korova i iskopamo zemlju okolo i navodnimo je. Ako tad ne donese
ploda, mi čemo odmah ukloniti njeno korenje iz vrta i posaditi dugo na njegovo
mesto. Nisi li razumio da smokva je kuća Izraela. Uistinu ja ti kažem, kada
grančice odtoga izrastu u poslednjim danima, tada će lažni Hristosi doći i
probuditi očekivanja govoreći: Ja sam Krist, koji sam sad došao u svijet. I kad
oni (Izrael) vide zlobu njihovih dela oni će se okrenuti od njih i odreći se
njega (koga su naši očevi slavili), čak prvi Krist koga su razapeli i u tome
učinili veliki grijeh. Ali ovaj prevarant njie Hrist. (nešto je krivo ovde:
smisao zahteva je da Izrael uvidi zlobu antihrista i ne slijedi ga.) I kada ga
odbiju on će ubijati mačem, i tamo će biti mnogo mučenika. Tada će grančice
smokve, to je, kuće Izraela, izrasti, mnogi će postati mučenici. Enoh i Ilija
će biti poslani da ih nauče da ovo je prevarant koji mora doći u svijet i
učiniti znake i čuda da zavara. I stoga će oni koji umru od njegove ruke kao
mučenici, biti ubrojani među dobre i pravedne mučenike koji su zadovoljili Boga
u njihovu životu. (Hermas, Vizija III.i.9, govori o 'onima koji su već
udovoljili Bogu i pretrpjeli zarad Imena (Njegova).
I on pokaza mi u
njegovoj desnoj ruci deše svih ljudi. I na palmi njegove desne ruke sliku onoga
što će biti izvršeno u poslednji dan, i kako pravednici i grešnici će biti
odvojeni, i kako oni čine koji su ispravni u srcu, i kako zločinitelji će biti
iščupani u večnost. Mi gledasmo kako grešnici plaču u velikoj nesreći i tugi,
dok svi koji su videli sa očima plakaše, bilo pravednici ili anđeli, i on sam
također.
I ja ga upitah i
rekoh mu: Gospode, dopusti mi da izgovorim tvoju riječ u pogledu grešnika: Bilo
bi bolje za njih da se nisu rodili. A Spasitelj odgovori i reče mi: Petre,
zašto pričaš tako, da je bolje za njih da se nisu rodili. Ti se opireš Bogu. Ti
nemaš više sažaljenja nego on za svoju sliku, jer on je stvorio ih i izveo ih
iz nebivanja. Sada jer si vidio tugu koja će doći na grešnike u poslednjim
danima, zato je srce tvoje zabrinuto, ali ja ću ti pokazati njihova dela, kojim
su oni grešili protiv Svevišnjeg.
Vidi sad šta će biti
s njima u poslednjim danima, kada dan Božji i dan odluke suda Božjeg dolazi. Od
istoka do zapada će sva djeca ljudi biti zajedno sakupljena pred mojim Ocem
koji živi zauvek. I on će zapovijediti paklu da otvori svoje pregrade
nepopustljive i da sve što je unutar.
I divljim životinjama
i pticama on će zapovijediti da povrate sva tijela koja su progutali, jer on
želi da čovjek se pojavi,jer ništa ne stradava pred Bogom, i ništa nije
nemoguće u njega, jer sve stvari su njegove.
Jer sve stvari se događaju na dan
odluke, na dan suda, i riječ Božja, i kako sve stvari su učinjene kada je on
stvorio svijet i zapovijedio svemu unutar i bi učinjeno – čak tako će biti u
poslednjim danima, jer sve stvari su moguće sa Bogom. I stoga kaže on u Svetom
Pismu: (Ezek. Xxxvii.) Sine čovećiji,prorokuj na nekoliko kostiju i reci
kostima: kost na kost u zglobu, tetive, nervi, meso i koža i kosa na to (i duša
i duh).
I dušu i duh će veliki Uriel dati
im na zapoved Božju, jer njega je Bog postavio nad oživljenjem mrtvih i danom
suda
Vidi i uvidi žrna pšenice koja su
posejana u zemlju. Kao stvari suhe i bez duše ljudi ih siju u zemlju, i oni
žive ponovo i donose plod, i zemlja vraća ih kao zalog povjeren joj.
(A ovaj koji umire, koji je
posijan kao sjeme u zemlju, će postati živ i vraćen u život, je čovjek.
Vjerovatno sjaj.)
Koliko više će Bog podići na dan
suda onima koji veruju u njega i izabranici su njegovi, zarad kojih on je
stvorio svijet. I sve stvari će zemlja povratiti na dan suda, jer će biti
suđena sa njima, i nebesa sa njom.
I ovo će doći na dan suda na one
koji otpadnu od vere u Boga i koji počine greh: Poplave vatre će biti pušteni,
i tama i mrak će doći i obući i zaseniti ceo svijet i vode će biti promenjene i
okrenute u ugalj vatre i sve šta je u njima će gorjeti, i more će postati
vatra. Pod nebesima će biti jaka vatra koja ne može biti ugašena i ploviti će
da ispuni sud gnjeva. I zvijezde će odletjeti u komade plamenova vatre, kao da
nisu stvorene i sile svoda nebeskog će proći za oskudicom vode i biti će kao da
nisu bile. I sijevanja nebesa više neće biti, i njihovim čarima oni će uplašiti svijet (verovatno:
Nebesa će se okrenuti u sijevanje i munje odtoga će uplašiti svijet. Duhovi
mrtvijeh tijela biti će im munje i postati će vatra zapovijedi Božjom.
I ubrzo kako se celo postanje
razreši, ljudi koji su na istoku će pobeći na zapad, oni koji su na jugu će
pobeći na sever. I u svim mestima će biti gnev strašne vatre koja će ih
preuzeti u neugasivom plamenu odvodeći ih će ih dovesti na sud gnjeva, u potok
neugasive vatre koja teće, plamteći vatrom, i kada valovi odtoga se odvoje
jedan od drugog, goreći, biti će velik škrgut zuba među sinovima ljudskim.
Tada će oni svi videti me kako
dolazim na večnome oblaku svjetlosti, i anđeli Božji koji su sa mnom će sjediti
(verovatno. A ja ću sedeti) na prijestolju moje slave na desnu ruku moga
Nebeskoga Oca, i on će postaviti krunu na moju glavu. I kada narodi vide, oni
će plakati, svaki narod ponaosob.
Tada će on zapovijediti im da uđu
u rijeku vatre dok dela svakoga od njih budu stajala pred njima svakomu čovjeku
prema njegovim delima. Kako za izabrane koji su učinili dobro, oni će doći k
meni i neće vidjeti smrt proždrljive vatre. Ali nepravedni grešnici, i
pokvarenjaci će stajati u dubinama tame koja ne prolazi, i njihova kazna u
vatri, i anđeli koji iznose njihove grehe i pripremaju za njih mesto u kojem će
biti kažnjeni zauvek (svaki prema svom grehu).
Uriel anđeo Božji će izvesti duše
tih grešnika (svakoga prema njegovu sagrešenju) koje stradahu u potopu, i sve
koji su živeli u idolima, i svaki lijevan lik, i svaki objekt ljubavi, i u
slikama, i od onih koji stanuju na brdima i u kamenju i pored puta, koje ljudi
zovu bogovima, oni će spaliti ih sa njima (predmete u kojim su živjeli, ili
njihove obožavatelje) u večnoj vatri, i nakon toga svi oni u svojim mestima
stanovanja su uništeni, oni će biti kažnjeni večno.
(Ovde počinje opis muka koje
imamo, u drugom tekstu, u Akhmim fragmentu.)
Tada će ljudi i žene doći u mesto
pripravljeno za njih. Njihovim jezicima sa kojima su hulili put pravednosti oni
će biti obešeni. Tamo je raširena pod njima neugasiva vatra, da oni ne izbegnu.
Gle, drugo mesto, u njemu je jama,
velika i puna. U njoj su oni koji su zanijekali pravednost: i anđeli kazne
kažnjavaju ih i tamo oni pale nada njima vatru njihove muke.
I opet eto (dve?) žene, oni su ih
objesili za njihov vrat i za njihovu kosu, oni će ih baciti u jamu. To su one
koje su plele svoju kosu, ne za dobro (ili, ne da bi bile lijepe) već da ih
okrenu u preljub, kako bi zavele duše ljudi u propast. I ljudi koji su
zalijegali sa njima u bludu oni će visjeti njihovim slabinama u tom mjestu
vatre, i reći će jedan drugom: Mi nismo znali da smo došli u večitu kaznu.
I ubice i oni koji su činili opšte
uzroke sa njima će oni baciti u vatru, u mjestu punomu otrovnih zvjeri, i oni
će biti mučeni bez prestanka, trpeći njihovu bol, i njihovih crva biti će mnogo
u broju kao taman oblak. I anđeo Ezrael će izvesti duše onih koji su bili
ubijeni, i oni će gledati muku onih koji su ih ubili, i reći jedan drugom:
Pravednost i pravda je sud Božji. Jer mi čusmo, ali nismo verovali, da smo
došli u ovo mesto večnoga suda.
I blizu plamena biti će jama,
velika i veoma duboka, i u nju teku odozgor sve vrste muka i gadosti. Sve žene
su progutane unutar do njihovih vratova i mučene velikom boli. To su oni koji
su učinili svoju decu da se rode pre vremena, i pokvarili su delo Boga koji ih
je stvorio. Nasuprot njih biti će drugo mesto gde sede njihova deca živa, i ona
plaču Bogu. I munje izlaze od te djece i probadaju oči onih koji zbog preljuba
su uzrokovale njihovo uništenje.
Drugi ljudi i žene će stajati
iznad njih, goli, i njihova djeca stoje nasuprot njih u mjestu zadovoljstva, i
uzdišu i plaču ka Bogu zarad njihovih roditelja, govoreći: Ovo su oni koji su
prezreli i prokleli i prekršili tvoje zapovijesti i izručili nas smrti, oni su
prokleli anđela koji nas je oblikovao, i objesili nas, i uzdržali od nas
svjetlo koje si ti dao svim stvorenjima. I mlijeko njihovih majki tekući iz
grudi njihovih majki će se zgrušati, i od njega će izaći zvijeri koje proždiru
tijelo, koji će izaći i okrenuti i mučiti ih zauvek sa njihovim muževima, jer
oni su napustili zapovijesti Boga i ubili njihovu decu. Što se tiče djece, ona
će biti izručena anđelu Temlakosu (t.j. anđelu koji vodi brigu). A oni koji su
ih ubili će biti mučeni večno, jer Bog želi tako.
Ezrael anđel gnjeva će izvesti
ljude i žene, i pola njihobih tela gori, i baciti ih u mesto tame, čak pakla
ljudi, i duh gnjeva će kazniti ih na sve načine muke, i crv koji ne spava će
proždrijeti njihova crijeva, i oni su progonitelji i izdajnici mojih
pravednika.
I pored njih koji su tamo, će biti
drugi ljudi i žene, koji će gristi njihove jezike, i oni će mučiti ih sa
užarenim železom i paliti njihove oči. To su oni koji kleveću i sumnjaju u moju
pravičnost. Drugi ljudi i žene čija dela su učinjena u prevari će imati usne
odsećene, i vatra ulazi u njihova usta i creva. To su lažni svedoci (al. To su
oni koji su učinili mučenike da umru njihovim laganjem).
I pored njih, u mjestu blizu, na
kamenu će biti stup od vatre, i stub je oštriji od mačeva. I tamo će biti ljudi
i žene obučeni u krpe i prljavu odeću, i oni će biti bacani, da podnesu sud
muke koja ne jenjava, to su oni koji veruju u svoja bogatstva i preziru udovice
i žene sa decom bez očeva...pred Bogom.
I u drugo mesto teško, puno
prljavštine, oni bacaju ljude i žene do koljena. To su oni koji posuđuju novac
i uzimaju kamatu.
I drugi ljudi i žene bacaju sebe
sa visokog mesta i vraćaju se ponovo i trče, i đavoli ih izgone. (To su
idolopoklonici) i oni i stavljaju na krajeve (izvode ih do vrha visine) i oni
se bacaju dole. I tako čine stalno, i mučeni su zauvek. To su oni koji sijeku
svoje tijelo kao (apostoli) čovećiji, i žene koje su s njima...i to su ljudi
koji prljaju sebe zajedno sa ženama. (Tekst pokvaren, ali smisao jasan u
(grčkom)).
I pored njih (će biti kotao)...i
ispod njih će anđeo Ezrael pripremiti mesto sa mnogo vatre, i svi idoli od
zlata i srebra, svi idoli, dela ljudskih ruku, i prividne slike mačaka i
lavova, puzajučih stvorenja, i ljudi i žena koji su pripravili slike odtoga, će
biti u lancima užarenim i biti će kažnjeni zarad njihova greha pred idolima, i
to je njihova kazna zauvek. (U grčkom oni udaraju jedan drugog sa štapovima od
vatre: i to je bolje.)
I pored njih biti će drugi ljudi i
žene, koji gore u vatri suda, i njihova muka je večna. To su oni koji su
napustili zapovijesti Boga i slijedili nagovore đavola.
(Dijelovi od ova dva djela su u
Bodlejanskom fragmentu. Na ovoj točki Akhmim fragment završava. Etiopski
nastavlja .
I tamo će biti drugo mesto, vrlo
visoko (pokvarene rečenice slijede: Tamo biti će peč i kotao u kojemu će
gorjeti vatra. Vatra koja će paliti će doći od jednog kraja kotla). Ljudi i
žene čije noge skliznu, će ići kotrljajući u mjesto gde je strah. I opet dok je
vatra koja je pripravljena teče, oni se penju i padaju opet i nastavljaju da se
kotrljaju. (Ovo navodi na uzak most nad bujicom vatre koju drže pokušavajući da
pređu.) Tako će oni biti mučeni zauvek. To su oni koji ne časte svoga oca i
majku i od svojih se uzdržavaju. Stoga će biti kažnjeni večito.
Nadalje anđeo Ezrael će dovesti
djecu i djevojke da pokaže im one koji su mučeni. Oni će biti kažnjeni sa
bolom, sa vješanjem i sa mnoštvom rana koje meso-jeduče ptice će nanositi na
njih. To su oni koji se hvale u svojim grehovima, i ne slušaju roditelje i ne
slijede uputu njihovih otaca, i ne časte one koji su stariji od njih.
Pored njih će biti devojke obučene
u tamu za odeću i biti će bolno kažnjeni i njihovo telo će biti poderano u
komada. To su oni koji nisu držali svoje devičanstvo dok nisu ušli u brak, i sa
ovim mukama oni će biti kažnjeni, i osjetiti će ih.
I opet, drugi ljudi i žene, grizli
su svoje jezike bez prestanka, i bijući mučeni sa večnom vatrom. To su sluge
(robovi) koji nisu bili poslušni svojim gospodarima, i ovo je njihov sud
zauvek.
I teško u ovom mestu muke će biti
ljudima i ženama nijemim i slijepim, čija odeća je bela. Oni će se penjati
jedni na druge, i padati na ugalj neugasive vatre. To su oni koji daju
milostinju i kažu: Mi smo pravedni pred Bogom: dok oni nisu tražili pravednost.
Ezrael anđeo Božji će iznijeti ih
iz vatre i postaviti sud odluke. Ovo je njihov sud. Rijeka vatre će teći i sav
sud (oni koji su suđeni) će biti dovučeni usred reke. I Uriel će ih postaviti
tamo.
I tamo su kotači od vatre i ljudi
i žene koji vise na njima snagom okretanja. A oni koji su u rupi će gorjeti: a
to su vračari. Ti kotači će biti u presudi kazne vatre bez broja.
Potom će anđeli dovesti moga
izabranoga i pravednoga koji je savršen u ispravnosti, i nositi ih u njihovim
rukama, i obući ih sa odećom života koja je iznad. Oni će videti njihovu želju
na njima koji su ih mrzili, kada ih on kazni, i muka svakoga će biti zauvek
prema njegovim delima.
I svi oni koji su u muci će reči u
jedan glas: imaj milosti na nas, jer sada znamo sud Božji, koji je on objavio
nam ranije, a mi nismo verovali. I anđeo Tatirokos (Tartaruhus, čuvar pakla:
riječ odgovarajuća u oblikovanju Temeluhusa) će doći i kazniti ih sa večom
mukom: Sad da li se kajete, kada nema više vremena za pokajanje, i ništa od
života ne ostaje. A oni će reći: Pravedan je sud Božji, jer mi smo čuli i
videli da njegov sud je dobar; jer nama je uzvraćeno po našim delima.
Tada ću ja dati mome izabraniku i
pravedniku pranje (krštenje) ispasenje za koje oni su me molili, u polju
Akrosje (Aherosia, jezero u drugim pisanjima, npr. Apokalipsa Mojsijeva – gde
duša Adama je oprana u njoj: vidi i Pavle 22,23) koje je zvano Aneslaseja
(Elysium). Oni će ukrasiti sa cvijećem dio pravednika, i ja ću ići...Ja ću
radovati se s njima. Ja ću učiniti ljude da uđu u moje večno kraljevstvo, i
pokazati im da večan život koji sam učinio im zarad njihove nade, čak Ja, i moj
Otac koji je na nebesima.
Ja sam izgovorio ovo tebi, Petre,
i objavio ti. Idi napred stoga u zemlju (ili grad) zapada. (i uđi u vinograd za
koji ti kažem, kako bi mukama Sina koji je bez greha dela pokvarenosti bila
osveštana. A što se tiče tebe. Ti si izabran prema obečanju koje sam ti dao. Širi
stoga moje evanđelje kroz ceo svijet u miru. Uistinu ljudi će se radovati, moje
riječi će biti izvor nade i života, i odjednom svijet će biti zanesen.)
(Sada imamo dio opisa raja, koji u
Akhmim tekstu prethodi onomu o paklu.)
I moj Gospod Isus Hrist naš Kralj
reče mi: Hajdemo na svet planinu. I njegovi učenici odoše sa njim, moleći. I
gle tamo behu dva čovjeka, a mi nismo mogli pogledati u njihova lica, jer
svetlost je dolazila od njih, sjajeći više od sunca, i njihova odeća također je
sijala, i ne može se opisati, ništa nije previše da bude upoređeno sa njima u
ovome svijetu. I miris od njih...da nijedna usta ne mogu izgovoriti ljepotu
njihove pojave (ili, usta su imala sladost koja se ne može izraziti), jer
njihov izgled je bio zapanjujući čudesan. A drugo, veliko, kažem (i u riječi,
ne mogu opisati), sijao je njihov izgled iznad kristala. Kao cvijet ruža u
pojavi boje njihovog izgleda i njegova tijela...njegova glava (al. Njihova
glava je bila čudo). I na njihovim ramenima (očito nešto o njihovoj kosi je
ispalo) i na njihovim čelima je bila kruna od narda izvezena lijepim cvijećem.
I kao duga u vodi, takva je bila njihova kosa. I takva je ljepota njihove
pojave, ukrašena sa svim vrstama ukrasa. A kad mi vidosmo ih odjednom, mi se
čudismo. I ja se prignuh Gospodu Isu Krstu i rekoh mu: O moj Gospode, tko su
ovi? A on mi reče: To su Mojsije i Ilija. A ja rekoh mu: Abraham i Isak i Jakob
i ostali od pravednih otaca. I on pokaza nam veliki vrt, otvoren, pun lijepog
drveća i blaženih plodova, i miris parfema. Miris odtoga je bio ugodan i
dolazio je čak do nas. I odtoga drveta...videh mnogo plodova. I moj Gospod i
Bog Isus Hrist reče mi: Jesi li video društvo otaca.
Kako u njihovom miru, tako i u
časti i slavi njihovoj koji su progonjeni zarad moje pravednosti. I ja se
radovah i verovah i razumeh šta je pisano u knjizi moga Gospodina Isa Krsta. I
ja rekoh mu: O moj Gospodaru, hočeš li da učinim ovde tri sjenice (svetišta),
jednu za tebe, i jednu za Mojsija, i jednu za Iliju. A on reče mi ljuto: Satana
čini rat pprotiv tebe, i zaklonio je tvoje razumevanje, i dobre stvari ovoga
svijeta prevlađuju protiv tebe. Tvoje oči stoga moraju biti otvorene i tvoje
uši nezaustavljene da sjenica (svetište) ne stvoreno sa ljudskim rukama, koje
moj nebeski Otac je učinio za mene i za izabrane. I mi smo gledali i bili puni
zadovoljstva.
I gle, odjednom dođe glas sa neba,
govoreći: Ovo je moj voljeni Sin u kojem sam zadovoljan: mojim zapovijedima. I
potom dođe veliki i neizmerno bijeli oblak nad našim glavama i odnese dalje
našega Gospoda i Mojsija i Iliju. I ja drhtah i bih u strahu, i mi pogledasmo
gore i nebesa su bila otvorena i mi smo gledali ljude u tijelu, i oni dođoše i
pozdraviše našega Gospodina i Mojsija i Iliju i odoše u drugo nebo. I riječ
Svetog Pisma se ispuni: Ovo je naraštaj koji traži njega i traži lice Boga
Jakovljeva. I veliki strah i metež bi u nebesima i anđeli su se tiskali jedan
na drugoga da riječ pisma bude ispunjena koja kaže: Otvorite vrata, vi
prinčevi.
Potom se nebesa zatvoriše, koja su
bila otvorena.
I mi molismo i siđosmo sa planine,
slaveći Boga, koji je napisao imena pravednika u nebesima u knjizi života.
Postoji više etiopskoga teksta,
ali je očito kasnijega datuma, slijedeće rijeći su:
'Petar otvori svoja usta i reče
mi: Poslušaj, moj sine Klement, Bog je stvorio sve stvari za svoju slavu, ' i
ovome stojimo. Slava onih koji propisno slave Boga je opisana u riječima
posuđenim iz Apokalipse: ''Sin na svome dolasku će podizati mrtve...i učiniti
moje pravednike da sjaju sedam puta sjajnije od sunca, i učiniti će da njihove
krune sjaju kao kristal, i kao duga u vreme kiše (krune) koje su namirisane sa
nardom i ne mogu biti zamišljene (ukrašene) rubinima, sa bojom smaragda sjaju,
sa topazom, draguljima, i žutim biserjem koje sja kao zvezde nebeske, i kao zraci
sunca, blještavilo na koje se ne može pogledati.' Opet, o anđelima: 'Njihova
lica sjaju više od sunca, njihove krune su kao duga u vremenu kiše. (Oni su
namirisani) sa nardom. Njihove oči sjaje kao jutarnja zvijezda. Ljepota njihove
pojave ne može biti opisana...Njihova odeća nije izvezena, već bijela, prema
onomu što sam vidio na planini gde Mojsije i Ilija su bili. Naš Gospodin
pokazao nam je preobrazbu odjeće (pojave) poslednjih dana, dana oživljenja, ka
Petru, Jakovu i Jovanu sinovima Zebedejevim, svjetli oblak zaklonio nas, i mi
čusmo glas Oca koji nam govori: Ovo je moj Sin koga volim i u komu sam
zadovoljan: poslušajte ga. I bijući uplašeni mi zaboravismo sve stvari ovoga
života i tijela, i nismo znali šta da kažemo zarad veličine čuda toga dana, i
planine na kojoj on pokazao nam je drugi dolazak u kraljevstvu koje ne
prolazi.'
Sledeće: 'Otac je predao sav sud
Sinu.' Sudbina grešnika – njihova večna propast – je više nego Petar može
podnijeti: on moli Hrista da ima sažaljenja na njih.
I moj Gospod odgovori mi i reče:
'Jesi li razumio što sam rekao ti pre nego je dozvoljeno tebi da znaš u pogledu
onoga šta pitaš: ali ne smiješ reći ono šta čuješ grešnicima da oni ne greše
više.' Petar je plakao mnogo časova, i na kraju je utješen odgovorom koji, iako
neizmjerno nejasan ne izgleda da obečaba krajnji oproštaj svima: 'Moj Otac će
dati im ceo život, slavu, i kraljevstvo koje ne prolazi.'...' To je zarad njih
koji su verovali u mene da sam došao. Također je zarad njih koji su verovali u
mene, da, na njihovu riječ, Ja ću imati sažaljenja na ljude.' Učenje da
grešnici će biti spaseni na kraju molitvama pravednika je, prilično nejasno,
navedeno u Drugoj Knjizi Sibilinih Proročanstava (navedeno, u ovom delu, o
Apokalipsi), i u Koptskoj Apokalipsi Ilije
Na kraju Petar zapoveda Klimentu
da sakrije ovo otkrivenje u kutiju, da bezumni ljudi ne vide ga. Dio u Drugoj
Knjizi Sibilinih Proročanstava koji izgleda da pokazuje krajnje spasenje svih
grešnika biti će nađeno u poslednjim redovima prevoda datog ispod.
Dio u Koptskoj Apokalipsi Ilije je
čuvan i nejasan u izrazu, ali značajan. On počinje sa rečenicom koja je
paralelna u Petru.
Pravednici će gledati grešnike u
njihovoj kazni, i oni koji su progonili ih i izručili ih. Tada će grešnici na
svome delu vidjeti mesto pravednika i biti sudionici milosti. U tome danu će
ono za šta pravedni će često moliti, biti dato njima.
To je, kako shvatam, spasenje
grešnika će biti dato na molitvu pravednika.
Uporedi također Poslanicu
Apostolima, 40: 'pravednicima je žao zarad grešnika, i mole za njih...I ja ću
poslušati molitvu pravednika koju oni čine za njih.
Dodao bih da autor Dela Pavlovih,
koji (u Trećoj Poslanici Korinćanima i drugde) izdaje znanje Apokalipse o
Petru, čini Falkonilu, umrlu kćer Trifaene, da govori o Teklinoj molitvi za nju
da može biti prevedena na mesto pravednika (Tekla deo, 28).
Moje mišljenje je da pisav
etiopske verzije (ili njen arapski izvor, ili drugi srodni) je značajno
izostavljen ili nejasan nad nekim rečenicama u delovima počevši: 'Tada ću ja
dati mome izabranome', i da je njegov veoma nejasan dodatak Apokalipsi, on je
pokušao da obori opasno učenje o krajnjemu spasenju grešnika lagano svojim
čitaocima. Ali kada arapska verija Apokalipse je pred nama u obećanom izdanju
MM,...imati čemo bolja sredstva za odlučivanje.
E
DODATAK
DRUGA KNJIGA SIBILINIH
PROROČANSTAVA , 190-338
Izgleda vrijedno dodati ovde
prevod onog dijela Druge Knjige koji je najočiglednije uzet iz Apokalipse po
Petru. Primjećeno je da Knjige I i II proročanstava uistinu oblikuju jedan sastav,
koji je Kršćanski i može biti pridodat nekome vremenu ne ranije u drugom
vijeku, ili trećem. Mnoge linije su posuđene od starijih knjiga, naročito III i
VIII
Nakon govorenja (1.187) da Ilija
će sići na zemlju i učiniti tri velika znaka, ono nastavlja:
190 Teško svima koji su nađeni
velikim sa decom u taj dan, i onima koji sisaju dojenčad, i onima koji stanuju
uz more (valovi). Jao onima koji će videti taj dan. Jer tamna magla će pokriti
bezgraničan svijet, od istoka i zapada, juga i sjevera. I tada će velika rijeka
plamteće vatre sa nebesa progutati sva mesta, zemlju i veliki okean i sivo
more, jezera i rijeke i izvore i nemilosrdne.
200 Pakao i stub nebesa: ali
svjetla nebeska će samljeti se u jedno i u prazan (pust) izgled. Jer zvijezde
će sve pasti sa nebesa u more, i sve duše ljudi će škripati zubima dok gore u
rijeci sumpora i jurnjavu vatre u plamtećoj ravnici, i pepeo će pokriti sve
stvari. I tada će svi elementi svijeta opusteti , vazduh, zemlja, more, svjetli
polovi, dani i noći, i neće više mnoštvo ptica u vazduhu niti plivaća stvorenja
više plivati u moru, niti će brod ploviti sa teretom nad valovima.
210 ne ravno – idući volovi će
orati oranu zemlju, tamo više neće biti zvuka brzih vetrova, već on će spojiti
sve stvari u jedu, i očistiti ih.
214 Sada kada večni anđeli živoga
Boga Barakiel, Ramiel, Uriel, Samiel i Azael, (Ova imena su od Enoha) znajući
sva zla dela koje je iko izveo ranije – tad iz maglovite tame će izvesti sve
duše ljudi na sud, ka mjestu Boga večnoga, velikoga.
220 Jer on je nepokvarljiv, sam
Svemočan, koji će suditi smrtnicima. I tad njima podzemnoga svijeta nebeski će
dati njihove duše i duh i govor, i njihove kosti spojene zajedno, sa svim
zglobovima, i meso i tetive i vene, i koža također preko mesa, i kosa kao
ranije, i tijela stanovnika na zemlji će biti pomjerena i ustati u jedan dan,
spojeni zajedno u večnome izgledu i disanju.
Tada će veliki anđeo Uriel razbiti
čudovišne rešetke uokvirene nepopustljivim i neprekinutim, bronzanim
230 vratima Pakla, i zbaciti ih
odmah, i iznijeti na sud sve tužne oblike, da, duhove drevnih Titana, i divova,
i radi kojih Potop je prevladao. I svi koje su valovi mora uništili u vodama, i
svi koje zveri i puzeće stvari i ptice su se častili, sve te će dovesti do
sudske stolice, i opet one koje meso –proždrljiva vatra je progutala u plamenu,
njih također će sabrati i postaviti pred Božje mjesto.
I kada on prevlada Sudbinu i oživi
mrtve, tada će Adonaj Sabaot visoki gromovnik sjesti na svoj nebeski
240 tron, i postaviti veliki stup,
Krista samoga, neumiruće ka neumirujućim, će doći u oblacima u slavi sa čistim
anđelima, i sjesti će na mjesto desno od Velikoga, sudeći životu božjih i hodu
bezbožnih ljudi.
I Mojsije također veliki,
prijatelj Svevišnjega će doći, obučen u tijelo, i veliki Abraham sam će doći, i
Isak i Jakov, Isus, Daniel, Ilija, Avakum, i Jona, i oni koji su jevreji ubili,
i svi hebreji koji su bili sa (poslije) Jeremije će biti suđeni na sudskom
mjestu, i on će ih uništiti, da bi oni primili dužnu nagradu i istrebiti sve
što su radili u svom smrtnom životu.
I tad će svi ljudi proći kroz
plamteću rijeku i neugasiv plamen, i pravednici će biti spaseni svi, ali zli će
stradati tamo u sva vremena, onoliko koliko je činilo zlo ranije, i činilo
ubistva, i svi koji behu tajno, lažovi, lopovi, prevaranti, uništitelji kuća,
proždrljivci, brakolomnici, prenosnici zlih glasova, drski bezakonici,
idolotari, i svi oni koji su napustili velikog večnoga Boga i postali hulitelji
i štetnici pobožnih, vjerolomnici i uništitelji pravednih ljudi. I svi koji
gledaju sa prepredenim i besramnim dvojakim licem – uvaženi sveštenici i
učitelji – i sude nepravedno, radeći izopačeno, slušajući krive
glasove...smrtniji od leoparda i vukova, i veoma zli, i svi koji su visoka uma,
i kamatari koji gomilaju u svojim kućama kamatu i povređuju siročad i udovice
stalno: i oni koji daju milostinju nepravedne dobiti udovicama i siročadi, i
oni koji kada daju milostinju od sopstvenog rada, prekorevaju ih, i oni koji
napuštaju svoje roditelje u njihovoj starosti i ne uzvraćaju im uopšte, ne
nadoknađujući im za njihovo hraniteljstvo; da, i oni koji ne slušaju i govore
teške riječi protiv svojih roditelja; također oni koji primaju zavjet i
nijekaju ga, i sluge koje se okreću protiv svojih gospodara, i opet oni koji su
uprljali svoje tijelo u pohoti, i otpustili su pojas devičanstva u tajnoj
zajednici, i oni koji su učinili dete u utrobi pobačajem, i koji su izbacili
svoga potomka bez prava: vračari , te će gnjev nebeski i večnoga Boga prinijeti
do stuba, sve okolo što neumorna rijeka vatre će teći. I sve njih će večni
anđeli večnoga Boga kazniti strašno sa
plamenim bičevima, i vezati ih čvrsto iznad užarenim lancima, okovima
neraskidivim. I tada će oni baciti ih u tamu noći u Pakao među zvijeri paklene,
mnoge i strašne, gde je tama bez mjere.
I kad su izveli mnoge muke ka
svima čije srce je bilo zlo, potom iz velike rijeke ć kotač vatreni obuhvatiti
ih, jer su namišljali zla dela. I tad će oni plakati odvojeno svaki od drugoga
u bijednoj sudbini, očevi i dojenčad, majke i dojenčad plačući, niti će
zasititi se suzama niti će glas njihov koji tuguju sažaljivo biti čujen, ali
duboko ispod tame i prljavog Pakla će oni plakati u muki, i u nesvetom mjestu
će prebivati i okajavati trostruko svako zlo delo koje su učinili, goreći u velikom
plamenu, i škrgutati će zubima, svi oni iscrpljeni jakom žeđu i gladi, i zvati
će smrt drago i ona će pobeći od njih,jer neće više smrt niti noć dati im
odmora, i često će oni tražiti uzalud Svemočnoga Boga, i tad će on otvoreno
okrenuti svoje lice od njih. Jer on je dao granicu od sedam doba (napomena prevodioca: 7000g?) za pokajanje
ljudima koji greše, rukom čiste djevice.
Ali ostatak koji se brinuo za
pravdu i dobra dela, i dobrotu i ispravne misli, će anđeli nositi i prenijeti
kroz plamenu rijeku u svjetlo, i život bez brige, gde je večni put velikoga
Boga, i tri izvora, od vina i meda i mlijeka. A zemlja, zajednička svima, ne
odvojena sa zidovima ili ogradama, će donijeti iz nje mnogo plodova, i život i
bogatstvo će biti zajedničko i nepodeljeno. Jer neće biti siromašnoga, niti
bogata, niti tirana, niti roba, niti velika ni mala više, niti kralja, ni
princa, već svi ljudi će biti zajedno u svemu. I neće više nijedan čovjek reći
'noć je došla', niti ''sutradan' , niti ' bilo je jučer'. On čini da više nema
dana, niti proleća, niti zime, niti leta niti jeseni, niti braka, niti smrti,
niti prodaje, niti kupovine, niti zalaska sunca, niti izlaska. Jer Bog će
učiniti jedan dugi dan.
I njima, dobrima, će svemočni i
večni Bog dati drugu blagodat, kada oni zapitaju ga. On će dati im da spasu
ljude iz ljute vatre i večnoga škrgutanja zuba, i ovo će on učiniti, jer on će
sakupiti ih ponovo iz večnoga plamena i ukloniti ih drugde,šaljući ih zarad
svoga naroda u drugi život večan, u Elizejsku ravnicu (raj) gde su dugi valovi
Aheruskog jezera neiscrpni i dubokog dna.
Neke linije neizvesne su u prilogu
ovde,koje pokazuju šta je bila misao učenja:
'Jasno krivo: jer vatra nikad neće
prestati da muči proklete. Ja uistinu bih molio da bude tako, koji sam
ozlijeđen najdubljim ožiljcima sagrešenja koje stoje u potrebi krajnjoj
milosti. Ali neka Origen bude posramljen zarad svojih lažnih reči, koji kaže da
tamo je pojam postavljen na muke.'
Preuzeto i prevedeno sa engleskog
od:
Joshua Williams Northwest Nazarene
College, 1995
No comments:
Post a Comment