preuzet prevod
TRI SETOVE STELE (VII,5)
Uvod:
JAMES E. GOEHRING
Tri Setove stele pružaju nam rijedak uvid u obredne običaje
setijanske gnostičke zajednice. Ovi su gnostici identificirali svoje učenje sa
prvotnim Božjim otkrivenjem Adamu, otkrivenjem koje je Set kasnije prenio
svojim potomcima. Vjekovima izgub ljena i zaboravljena, ova je setijanska gnoza bila potom nanovo
otkrivena. Oni ko ji su primali
to obnovljeno otkrivenje sebe su smatrali "živom i nepokolebljivom ra
som" (118,12-13), istinskim modernim potomcima Seta (otud i moderna oznaka
seti- janskog gnosticizma). Tri Setove stele predstavljene su kao dio ovog
obnovljenog ot krivenja, koje je ovdje pripisano Dositeju, navodnom
utemeljitelju gnosticizma iz Sa- marije.
Tekst, u kojemu nema znakova kršćanskog utjecaja, mnogo
duguje židovskoj i neo- platonističkoj tradiciji. U Postanku, Set označava novi
početak nakon tragičnog suko ba između Kajina i Abela (Post 3,25-5, 8).
Postavljen od Boga da zamijeni Abela,
on je sin nalik ocu svome Adamu,
kao što je i Adam nalik Bogu, i upravo su u njegovo vrijeme "ljudi počeli
zazivati ime Gospodnje". Prema židovskom povjesničaru iz pr vog stoljeća
Josipu (Ant. I,67-71), Setovi su potomci slijedili njegov put bogobojaz noga
života punih sedam naraštaja, no potom su i oni polako otklizili u nemoralnost
i izopačenost. Tijekom tog vremena, međutim, oni su očuvali i pridonijeli znanju koje je Adam prenio Setu. Upozoreni na
prijetnju božanskoga suda vodom i vatrom, saču vali su to znanje za buduće
naraštaje na dvije stele, jednoj od kamena koja bi pretrpje la potop, i jednoj
od opeke koja bi preživjela vatru.
Ta predaja objašnjava prisutnost ovog teksta na stelama koje
se pripisuju Setu (usp. Zostrijan
130,1-4 i Evanđelje po Egipćanima 68,10-23). Promjena sa izvorne dvije stele iz
židovske predaje na tri, nastala je pod utjecajem neoplatonističkog kon cepta
božanske trijade. Tri stele ili himničke molitve u ovome tekstu upravljene su
trostrukoj prirodi boga: Samorođenome Sinu, muškoj djevici Barbelo (majci) i
Ne rođenome Ocu.
Ekstatično nebesko putovanje motiv je koji se često javlja u
setijanskome gnosti cizmu. Setijanski traktati Zostrijan i Alogen, primjerice,
opisuju takva putovanja, i to upravo onih vidovnjaka po kojima su traktati i
naslovljeni. Ova svjedočanstva, među tim, bilježe samo ono što je vidovnjaku otkriveno
prilikom njegova uzlaska; božan ska se trijada spominje tek usputno, kao, na
primjer, u Zostrijanovom navodu "Pri družili im se i blagoslovili
Kalyptos eon, djevičansku Barbelo i Nevidljivi duh. I po- stadoh potpuno
savršen." U Tri Setove stele ovi su blagoslovi i himničke molitve za
bilježene u cijelosti.
Budući da se Alogen može protumačiti kao drugo ime za Seta,
moguće je da oba traktata slave uspomenu na uzlaz utemeljitelja svoje zajednice
do božanske trijade. Dok Alogen, međutim, iznosi ono što je vidovnjaku
otkriveno kao moralna pouka, Tri Setove stele čuvaju njegove invokacije kao
prototip koji ima služiti idućim naraštaji ma setijanske zajednice u njezinom
liturgijskom predočenju njegova uzlaska. Iako su himničke molitve u traktatu predstavljene
kao Setove molitve, korištenje prvog lica množine u tekstu (npr. 124,17-18)
otkriva nam da su se molitve koristile u zajednič kom bogoslužju. Tekst je
Hansa Martina Schenkea naveo na pretpostavku o postoja nju setijanskog
otajstva uzašašća. Tri cjeline samoga teksta korespondirale bi pritom sa tri stupnja ili tri razine
vjernikova uzašašća do trostruke prirode boga, budući da se u zaključku
traktata ustvrđuje da se s trećeg vraća ponovo na drugi, a potom prvi.
Neoplatonistička se filozofska terminologija obilno koristi
u tekstu, pogotovo bo žanska trijada Postojanje-Život-Um. Ista se
terminologija također nalazi u srodnim traktatima Zostrijan, Alogen i Marsanes,
koji zajedno sačinjavaju skupinu setijanskih gnostičkih tekstova kou su usko vezani
uz neoplatonizam. I Zostrijan i Alogen spomi nju se u Porfirijevom Životu
Plotinovom kao tekstovi koje je Plotin pobijao u svojim predavanjima
"Protiv gnostika" 265-266 g. n. e. Taj nam, stoga, datum može pomo
ći pri vremenskom određivanju ovog stupnja razvoja setijanskog gnosticizma, a i
da tuma nastanka traktata Tri Setove stele. Mjesto nastanka manje je sigurno,
iako nas fi lozofska narav samoga teksta upućuje na Egipat i Aleksandriju.
Postoje dva tumačenja za pisarevu bilješku na kraju traktata
(127,28-32), po koji ma je ona ili dodana samom tekstu Tri Setove stele, ili
kodeksu kao cjelini.
TRI SETOVE STELE VII 118, 10-127,27
127, 28-32
Otkrivenje Dositejevo o tri stele Setove, Oca žive i
nepokolebljive rase, koje on (Dositej) vidje i shvati. I nakon što ih je
pročitao, on ih je upamtio. I dao ih je izabranima, kako su ondje zapisani.
Mnogo sam se puta pridružio moćima u slavi, i postadoh stoga
vrije dan neizmjerna veličanstva.
One su (stele) kako slijedi:
Prva Setova stela
Blagosiljam te, Oče Geradama(s), ja, kao sin tvoj
(vlastiti), Emma- cha Set, kojeg si začeo bez začeća, kao blagoslov našega
Boga; jer, ja sam tvoj (vlastiti) Sin. I ti 119 si um moj, Oče. I ja, ja
posijah i začeh: [no] ti si [vidio] veličanstva. Ti si stajao neiščeziv. Blagosiljam
te, Oče.
Blagoslovi me, Oče. Zbog tebeja postojim; zbog Boga ti
postojiš. Zbog tebe ja sam s njime. Ti si svjetlost, jer ti vidiš svjetlost. Ti
si otkrio svjet lost. Ti si Mirotheas; ti si moj Mirotheos. Blagosiljam te kao
Boga; bla- gosiljam tvoju božanstvenost. Velik je i dobar Samorođeni koji
posto jaše, Bog koji već postojaše. Došao si u dobroti; ukazao si se, i otkrio
dobrotu. Izustit ću ime tvoje, jer ti si prvo ime. Ti si nerođeni. Pojavio si
se kako bi nam otkrio one vječne. Ti si onaj koji jesi. I ti si, stoga, ot
krio one koji uistinu jesu. Taj si onaj kojeg glas izgovara, no umom se tebe
slavi, tebe koji svagdje vladaš. I osjetilni svijet tebe poznaje, zbog tebe i
sjemena tvojega. Ti si milostiv. 120
Ti si od druge rase, a mjesto je njezino iznad druge rase.
Ti si, dakle, od druge rase, a [mjesto je] njezino iznad druge rase. Ti si od
druge ra se, jer ti si drukčiji. I milostiv si, jer si vječan. I mjesto je
tvoje iznad ra se, jer ti si razlog rasta sviju njih; i zbog sjemena moga. Jer,
ti si taj ko ji ga poznaje, da je mjesto njegovo u rađanju. No, oni su od
drugih ra sa, jer oni su drukčiji. A mjesto je njihovo iznad drugih rasa, jer
je mjes to njihovo u životu. Ti si Mirotheos.
Blagosiljam moć njegovu koja mi je podarena, koja je učinila
da muš- kost koja uistinu jest postane trostruko muška; on koji je razdijeljen
u pentadu, on koji nam je dan u trostrukoj moći, on koji je začet bez za čeća,
on koji je nastao iz onoga što je izabrano; zbog onoga što je poniz no, on je
izašao.
Ti si Otac kroz Oca,
riječ iz zapovijedi.
Blagosiljamo te, Trostru ko Muško, jer ti si Svekolikost
sjedinio kroz sve njih, jer, ti si nam dao moć. Ustao si iz jednoga; iz jednoga
si došao; jednome si došao. [Ti] si spasio, ti si spasio, ti si nas spasio, o nositelju krune, ti koji
krunu da ješ! 121 Na vječnost te blagosiljamo. Blagosiljamo te, kada
smo spaše ni, kao savršena stvorenja,
zbog tebe savršeni, oni koji su [postali] sa vršeni s tobom koji si potpun,
koji upotpunjuješ, savršen kroz sve
ove, koji si posvuda isti.
Trostruko Muško, ti si postojao. Ti si već postojao. I
posvuda ti bje razdijeljen. I nastavio si biti jedan. I koje si želio, ti si
spasio. No, ti že liš da spašeni budu svi koji su vrijedni.
Ti si savršen! Ti si savršen! Ti si savršen!
Druga Setova stela
Velik je prvi eon, muška djevičanska Barbelo, prva slava nevidljivo ga Oca, ona koja se zove
"savršena".
Ti si prva vidjela onoga koji uistinu prapostoji budući da
je ne-biće. I iz njega i kroz njega ti si vječno prapostojala, ne-biće iz
nedjeljive, tro struke [moći], ti moći trostruka, [ti] velika monado iz čiste
monade, 122 ti izabrana monado, prva [sjeno] svetoga Oca, svjetlo iz
svjetlosti.
Blagosiljamo te, stvoriteljice savršenstva, stvoriteljice
eona. Ti si [vidjela] one vječne, jer oni su iz sjenke. I postala si brojiva. I
pronašla si, i nastavila si biti jedna; postavši izbrojiva u podjeli, ti si
trostruka. Ti uistinu jesi triput, ti jedna od jednoga. I ti si iz sjene njega,
ti Skrivena, ti koja si svijet razumijevanja, znajući one koji su od jednoga,
da su iz sjene. I oni su tvoji u srcu.
Zbog njih si ti podarila moć vječnima u bivanju; podarila si
moć bo žanstvu u životu; podarila si moć znanju u dobroti; u blaženosti, poda
rila si moć sjenkama koje se izlijevaju iz jednoga. Podarila si moć (ovo me) u
znanju; drugome si podarila moć u stvaranju. Podarila si moć onome koji je
jednak i onome koji nije jednak, onome koji je sličan, i onome koji nije
sličan. Podarila si moć u rađanju, i (podarila) si oblike u [onome što] postoji
za druge. [... Ti si] podarila moć 123 ovima. - On je onaj Skriveni [u] srcu.
-I [ti si] došla njima, i [iz] njih. Ti si podijeljena [među njima]. I postala
si velika muška [noetička] Prvoukazana.
Božanski Oče, božansko dijete, stvoritelju mnogostrukosti u
skladu s podjelom sviju koji uistinu jesu, ti si se svima njima ukazao u
riječi. I sve njih ti posjeduješ bez rađanja i zbog sebe vječno si neuništiva.
Spasenje nam je došlo; od tebe potječe spasenje. Ti si
mudrost, o, znanje; ti si istinitost. Zbog tebe postoji život; od tebe život
potječe. Zbog tebe um postoji; od tebe um potječe. Ti si um, ti si svijet
istinitos ti, o trostruka moći, o trostruka. Ti uistinu jesi triput, eon eona.
Samo ti čisto vidiš prve vječne i nerođene.
No, prve su podjele nalik podjelama tvojim. Sjedini nas kako
si i ti sjedinjena. Pouči nas [onome] što vidiš. Podari [nam] moć kako bismo
124 bili spašeni u život vječni. Jer [svaki] od [nas] sjena je tebe, kao što si
i ti sjena [onog] prvog prapostojećeg. Poslušaj nas. Mi smo vječni.
Poslušaj nas savršene pojedince. Ti si eon eona, potpuno
savršena ko ja je ustoličena.
Ti si čula! Ti si čula!
Ti si spasila! Ti si spasila!
Zahvaljujemo! Vazda te blagosiljamo! Slavimo te!
Treća Setova stela
Radujemo se! Radujemo se! Radujemo se!
Vidjeli smo! Vidjeli smo! Vidjeli smo onog uistinu
prapostojećeg, da uistinu postoji, da je prvi prapostojeći.
O Nepojmljivi, od tebe potječu oni vječni i eoni,
svesavršeni koji su ustoličeni, i savršeni pojedinci.
Blagosiljamo te, ne-biće, postojanje koje si prije
postojanja, prvo bi će koje si prije bića, Oče božanstvenosti i života,
stvoritelju uma, tebe koji daješ dobrotu, koji blaženstvo daješ!
Svi te blagosiljamo, tebe koji znadeš, blagoslovom
[uznosećim], (te be) 125 zbog kojega [svi ovi jesu.... uistinu,...], koji tebe
zna [kroz] te be samoga. Jer, nitko ne bje prije tebe. Ti si jedini i živi
[duh]. I [ti] znaš njega, jer onaj koji tebi pripada, svugdje je. Mi ga ne
možemo izraziti. Jer, svjetlost tvoja sja nad nama.
Zapovijed nam daj kako bismo te vidjeli, kako bismo bili
spašeni. Znanje o tebi spasenje je sviju nas. Zapovijed nam daj! Kada nam zapo
vijed dadeš, mi smo spašeni! Uistinu smo spašeni! Umom smo te svo jim vidjeli!
Ti jesi svi oni, jer sve njih ti si spasio, onaj koji nije spašen, niti je kroz
njih spašen. Ti, ti si nam zapovjedio.
Ti si jedan. Ti si jedan, kao što postoji jedan (koji) će ti
reći: Ti si je dan, ti si jedini živi duh. Kako da ti ime damo? Mi to ne
umijemo. Jer, ti si postojanje sviju njih. Ti si život sviju njih. Ti si um
sviju njih. [Jer] ti [si onaj u kojem se
svi oni] raduju. 126
Zapovjedio si da svi
ovi [budu spašeni]
kroz riječ [...]
slava koja bje prije njega,
Skrivenoga, blagoslovljenog Senaona, [njega koji] sebe
[zače], [Asi]neu(s)a. [...Jephneu(s), Optaon, Elemaon velika
moć, Emou- niar, Nibareu(s), Kandephor(os), Aphredon, Deiphaneus, ti koji jesi
me ni Armedon, začetnik moći, Thalanatheu(s), Antitheus, ti koji jesi u se bi
postojao, ti koji jesi prije samoga sebe - i nakon tebe, nitko više ni je ušao
u djelovanje.
I kako da te blagoslovimo? Mi nemamo tu moć. No, mi ti
zahvalju jemo, i ponizni smo pred tobom.
Jer, ti si nam zapovjedio, kao onaj
ko ji je izabran, da te
slavimo koliko nam to moći naše
dopuštaju. Vazda te slavimo. Iz ovog te razloga slavimo, kako
bismo bili spašeni vječnim spasenjem. Blagoslovili smo tebe, jer imamo moć.
Bili smo spašeni, jer tvoja je volja da to učinimo.
To smo i učinili. [...] ne kroz [... 127 eon. ...],
onaj koji bijaše [...], mi i oni koji [...]. Onaj koji će ove
pamtiti i vazda slaviti, postat će sa vršen među onima koji su savršeni i
nedohvatni, onkraj svega. Jer, svi njih slave pojedinačno i zajedno. I nakon
svega, oni će utihnuti. I, kao što bje određeno, oni će uzaći. Nakon tišine,
oni će saći sa trećega. Oni blagosiljaju drugo; nakon toga prvo. Put uzlaza put
je silaska.
Znaj stoga, kao oni koji žive, da si stigao. I poučio si
sebe stvarima beskrajnim. Divi se istini koja je u njima, i otkrivenju.
Tri Setove stele
Ova knjiga pripada očinstvu.
Sin je taj koji ju napisa.
Blagoslovi me, O oče. Blagosiljam te O oče, u miru.
Amen.
No comments:
Post a Comment