Thursday, April 29, 2021

Tri Setove stele

 preuzet prevod


TRI SETOVE STELE (VII,5)

 

Uvod:

JAMES  E. GOEHRING

 

Tri Setove stele pružaju nam rijedak uvid u obredne običaje setijanske gnostičke zajednice. Ovi su gnostici identificirali svoje učenje sa prvotnim Božjim otkrivenjem Adamu, otkrivenjem koje je Set kasnije prenio svojim potomcima. Vjekovima izgub­ ljena i zaboravljena,  ova je setijanska gnoza bila potom  nanovo  otkrivena.  Oni ko­ ji su primali to obnovljeno otkrivenje sebe su smatrali "živom i nepokolebljivom ra­ som" (118,12-13), istinskim modernim potomcima Seta (otud i moderna oznaka seti- janskog gnosticizma). Tri Setove stele predstavljene su kao dio ovog obnovljenog ot­ krivenja, koje je ovdje pripisano Dositeju, navodnom utemeljitelju gnosticizma iz Sa- marije.

Tekst, u kojemu nema znakova kršćanskog utjecaja, mnogo duguje židovskoj i neo- platonističkoj tradiciji. U Postanku, Set označava novi početak nakon tragičnog suko­ ba između Kajina i Abela (Post 3,25-5, 8). Postavljen od Boga da zamijeni Abela,  on  je sin nalik ocu svome Adamu, kao što je i Adam nalik Bogu, i upravo su u njegovo vrijeme "ljudi počeli zazivati ime Gospodnje". Prema židovskom povjesničaru iz pr­ vog stoljeća Josipu (Ant. I,67-71), Setovi su potomci slijedili njegov put bogobojaz­ noga života punih sedam naraštaja, no potom su i oni polako otklizili u nemoralnost i izopačenost. Tijekom tog vremena, međutim, oni  su očuvali i pridonijeli  znanju koje je Adam prenio Setu. Upozoreni na prijetnju božanskoga suda vodom i vatrom, saču­ vali su to znanje za buduće naraštaje na dvije stele, jednoj od kamena koja bi pretrpje­ la potop, i jednoj od opeke koja bi preživjela vatru.

Ta predaja objašnjava prisutnost ovog teksta na stelama koje se pripisuju  Setu (usp. Zostrijan 130,1-4 i Evanđelje po Egipćanima 68,10-23). Promjena sa izvorne dvije stele iz židovske predaje na tri, nastala je pod utjecajem neoplatonističkog kon­ cepta božanske trijade. Tri stele ili himničke molitve u ovome tekstu upravljene su trostrukoj prirodi boga: Samorođenome Sinu, muškoj djevici Barbelo (majci) i Ne­ rođenome Ocu.

Ekstatično nebesko putovanje motiv je koji se često javlja u setijanskome gnosti­ cizmu. Setijanski traktati Zostrijan i Alogen, primjerice, opisuju takva putovanja, i to upravo onih vidovnjaka po kojima su traktati i naslovljeni. Ova svjedočanstva, među­ tim, bilježe samo ono što je vidovnjaku otkriveno prilikom njegova uzlaska; božan­ ska se trijada spominje tek usputno, kao, na primjer, u Zostrijanovom navodu "Pri­ družili im se i blagoslovili Kalyptos eon, djevičansku Barbelo i Nevidljivi duh. I po- stadoh potpuno savršen." U Tri Setove stele ovi su blagoslovi i himničke molitve za­ bilježene u cijelosti.

Budući da se Alogen može protumačiti kao drugo ime za Seta, moguće je da oba traktata slave uspomenu na uzlaz utemeljitelja svoje zajednice do božanske trijade. Dok Alogen, međutim, iznosi ono što je vidovnjaku otkriveno kao moralna pouka, Tri Setove stele čuvaju njegove invokacije kao prototip koji ima služiti idućim naraštaji­ ma setijanske zajednice u njezinom liturgijskom predočenju njegova uzlaska. Iako su himničke molitve u traktatu predstavljene kao Setove molitve, korištenje prvog lica množine u tekstu (npr. 124,17-18) otkriva nam da su se molitve koristile u zajednič­ kom bogoslužju. Tekst je Hansa Martina Schenkea naveo na pretpostavku o postoja­ nju setijanskog otajstva uzašašća. Tri cjeline samoga teksta korespondirale bi  pritom sa tri stupnja ili tri razine vjernikova uzašašća do trostruke prirode boga, budući da se u zaključku traktata ustvrđuje da se s trećeg vraća ponovo na drugi, a potom prvi.

Neoplatonistička se filozofska terminologija obilno koristi u tekstu, pogotovo bo­ žanska trijada Postojanje-Život-Um. Ista se terminologija također nalazi u srodnim traktatima Zostrijan, Alogen i Marsanes, koji zajedno sačinjavaju skupinu setijanskih gnostičkih tekstova kou su usko vezani uz neoplatonizam. I Zostrijan i Alogen spomi­ nju se u Porfirijevom Životu Plotinovom kao tekstovi koje je Plotin pobijao u svojim predavanjima "Protiv gnostika" 265-266 g. n. e. Taj nam, stoga, datum može pomo­ ći pri vremenskom određivanju ovog stupnja razvoja setijanskog gnosticizma, a i da­ tuma nastanka traktata Tri Setove stele. Mjesto nastanka manje je sigurno, iako nas fi­ lozofska narav samoga teksta upućuje na Egipat i Aleksandriju.

Postoje dva tumačenja za pisarevu bilješku na kraju traktata (127,28-32), po koji­ ma je ona ili dodana samom tekstu Tri Setove stele, ili kodeksu kao cjelini.

 

TRI SETOVE STELE VII 118, 10-127,27

127, 28-32

 

Otkrivenje Dositejevo o tri stele Setove, Oca žive i nepokolebljive rase, koje on (Dositej) vidje i shvati. I nakon što ih je pročitao, on ih je upamtio. I dao ih je izabranima, kako su ondje zapisani.

Mnogo sam se puta pridružio moćima u slavi, i postadoh stoga vrije­ dan neizmjerna veličanstva.

One su (stele) kako slijedi:

 

Prva Setova stela

Blagosiljam te, Oče Geradama(s), ja, kao sin tvoj (vlastiti), Emma- cha Set, kojeg si začeo bez začeća, kao blagoslov našega Boga; jer, ja sam tvoj (vlastiti) Sin. I ti 119 si um moj, Oče. I ja, ja posijah i začeh: [no] ti si [vidio] veličanstva. Ti si stajao neiščeziv. Blagosiljam te, Oče.

Blagoslovi me, Oče. Zbog tebeja postojim; zbog Boga ti postojiš. Zbog tebe ja sam s njime. Ti si svjetlost, jer ti vidiš svjetlost. Ti si otkrio svjet­ lost. Ti si Mirotheas; ti si moj Mirotheos. Blagosiljam te kao Boga; bla- gosiljam tvoju božanstvenost. Velik je i dobar Samorođeni koji posto­ jaše, Bog koji već postojaše. Došao si u dobroti; ukazao si se, i otkrio dobrotu. Izustit ću ime tvoje, jer ti si prvo ime. Ti si nerođeni. Pojavio si se kako bi nam otkrio one vječne. Ti si onaj koji jesi. I ti si, stoga, ot­ krio one koji uistinu jesu. Taj si onaj kojeg glas izgovara, no umom se tebe slavi, tebe koji svagdje vladaš. I osjetilni svijet tebe poznaje, zbog tebe i sjemena tvojega. Ti si milostiv. 120

Ti si od druge rase, a mjesto je njezino iznad druge rase. Ti si, dakle, od druge rase, a [mjesto je] njezino iznad druge rase. Ti si od druge ra­ se, jer ti si drukčiji. I milostiv si, jer si vječan. I mjesto je tvoje iznad ra­ se, jer ti si razlog rasta sviju njih; i zbog sjemena moga. Jer, ti si taj ko­ ji ga poznaje, da je mjesto njegovo u rađanju. No, oni su od drugih ra­ sa, jer oni su drukčiji. A mjesto je njihovo iznad drugih rasa, jer je mjes­ to njihovo u životu. Ti si Mirotheos.

Blagosiljam moć njegovu koja mi je podarena, koja je učinila da muš- kost koja uistinu jest postane trostruko muška; on koji je razdijeljen u pentadu, on koji nam je dan u trostrukoj moći, on koji je začet bez za­ čeća, on koji je nastao iz onoga što je izabrano; zbog onoga što je poniz­ no, on je izašao.

Ti si Otac kroz Oca,  riječ  iz  zapovijedi.  Blagosiljamo  te,  Trostru­ ko Muško, jer ti si Svekolikost sjedinio kroz sve njih, jer, ti si nam dao moć. Ustao si iz jednoga; iz jednoga si došao; jednome si došao. [Ti] si spasio, ti si spasio, ti si nas spasio,  o nositelju krune,  ti koji  krunu da­ ješ! 121 Na vječnost te blagosiljamo. Blagosiljamo te, kada smo  spaše­ ni, kao savršena stvorenja, zbog tebe savršeni, oni koji su [postali] sa­ vršeni s tobom koji si potpun, koji upotpunjuješ, savršen kroz sve  ove,  koji si posvuda isti.

Trostruko Muško, ti si postojao. Ti si već postojao. I posvuda ti bje razdijeljen. I nastavio si biti jedan. I koje si želio, ti si spasio. No, ti že­ liš da spašeni budu svi koji su vrijedni.

Ti si savršen! Ti si savršen! Ti si savršen!

 

 

Druga Setova stela

Velik je prvi eon, muška djevičanska Barbelo, prva  slava nevidljivo­ ga Oca, ona koja se zove "savršena".

Ti si prva vidjela onoga koji uistinu prapostoji budući da je ne-biće. I iz njega i kroz njega ti si vječno prapostojala, ne-biće iz nedjeljive, tro­ struke [moći], ti moći trostruka, [ti] velika monado iz čiste monade, 122 ti izabrana monado, prva [sjeno] svetoga Oca, svjetlo iz svjetlosti.

Blagosiljamo te, stvoriteljice savršenstva, stvoriteljice eona. Ti si [vidjela] one vječne, jer oni su iz sjenke. I postala si brojiva. I pronašla si, i nastavila si biti jedna; postavši izbrojiva u podjeli, ti si trostruka. Ti uistinu jesi triput, ti jedna od jednoga. I ti si iz sjene njega, ti Skrivena, ti koja si svijet razumijevanja, znajući one koji su od jednoga, da su iz sjene. I oni su tvoji u srcu.

Zbog njih si ti podarila moć vječnima u bivanju; podarila si moć bo­ žanstvu u životu; podarila si moć znanju u dobroti; u blaženosti, poda­ rila si moć sjenkama koje se izlijevaju iz jednoga. Podarila si moć (ovo­ me) u znanju; drugome si podarila moć u stvaranju. Podarila si moć onome koji je jednak i onome koji nije jednak, onome koji je sličan, i onome koji nije sličan. Podarila si moć u rađanju, i (podarila) si oblike u [onome što] postoji za druge. [... Ti si] podarila moć 123 ovima. - On je onaj Skriveni [u] srcu. -I [ti si] došla njima, i [iz] njih. Ti si podijeljena [među njima]. I postala si velika muška [noetička] Prvoukazana.

Božanski Oče, božansko dijete, stvoritelju mnogostrukosti u skladu s podjelom sviju koji uistinu jesu, ti si se svima njima ukazao u riječi. I sve njih ti posjeduješ bez rađanja i zbog sebe vječno si neuništiva.

Spasenje nam je došlo; od tebe potječe spasenje. Ti si mudrost, o, znanje; ti si istinitost. Zbog tebe postoji život; od tebe život potječe. Zbog tebe um postoji; od tebe um potječe. Ti si um, ti si svijet istinitos­ ti, o trostruka moći, o trostruka. Ti uistinu jesi triput, eon eona. Samo ti čisto vidiš prve vječne i nerođene.

No, prve su podjele nalik podjelama tvojim. Sjedini nas kako si i ti sjedinjena. Pouči nas [onome] što vidiš. Podari [nam] moć kako bismo 124 bili spašeni u život vječni. Jer [svaki] od [nas] sjena je tebe, kao što si i ti sjena [onog] prvog prapostojećeg. Poslušaj nas. Mi smo vječni.

Poslušaj nas savršene pojedince. Ti si eon eona, potpuno savršena ko­ ja je ustoličena.

Ti si čula! Ti si čula!

Ti si spasila! Ti si spasila!

Zahvaljujemo! Vazda te blagosiljamo! Slavimo te!

 

 

Treća Setova stela

Radujemo se! Radujemo se! Radujemo se!

Vidjeli smo! Vidjeli smo! Vidjeli smo onog uistinu prapostojećeg, da uistinu postoji, da je prvi prapostojeći.

O Nepojmljivi, od tebe potječu oni vječni i eoni, svesavršeni koji su ustoličeni, i savršeni pojedinci.

Blagosiljamo te, ne-biće, postojanje koje si prije postojanja, prvo bi­ će koje si prije bića, Oče božanstvenosti i života, stvoritelju uma, tebe koji daješ dobrotu, koji blaženstvo daješ!

Svi te blagosiljamo, tebe koji znadeš, blagoslovom [uznosećim], (te­ be) 125 zbog kojega [svi ovi jesu.... uistinu,...], koji tebe zna [kroz] te­ be samoga. Jer, nitko ne bje prije tebe. Ti si jedini i živi [duh]. I [ti] znaš njega, jer onaj koji tebi pripada, svugdje je. Mi ga ne možemo izraziti. Jer, svjetlost tvoja sja nad nama.

Zapovijed nam daj kako bismo te vidjeli, kako bismo bili spašeni. Znanje o tebi spasenje je sviju nas. Zapovijed nam daj! Kada nam zapo­ vijed dadeš, mi smo spašeni! Uistinu smo spašeni! Umom smo te svo­ jim vidjeli! Ti jesi svi oni, jer sve njih ti si spasio, onaj koji nije spašen, niti je kroz njih spašen. Ti, ti si nam zapovjedio.

Ti si jedan. Ti si jedan, kao što postoji jedan (koji) će ti reći: Ti si je­ dan, ti si jedini živi duh. Kako da ti ime damo? Mi to ne umijemo. Jer, ti si postojanje sviju njih. Ti si život sviju njih. Ti si um sviju njih. [Jer]  ti [si onaj u kojem se svi oni] raduju. 126

Zapovjedio si da svi  ovi  [budu  spašeni]  kroz  riječ  [...]  slava  koja bje prije njega, Skrivenoga, blagoslovljenog Senaona, [njega koji] sebe

[zače], [Asi]neu(s)a. [...Jephneu(s), Optaon, Elemaon velika moć, Emou- niar, Nibareu(s), Kandephor(os), Aphredon, Deiphaneus, ti koji jesi me­ ni Armedon, začetnik moći, Thalanatheu(s), Antitheus, ti koji jesi u se­ bi postojao, ti koji jesi prije samoga sebe - i nakon tebe, nitko više ni­ je ušao u djelovanje.

I kako da te blagoslovimo? Mi nemamo tu moć. No, mi ti zahvalju­ jemo, i ponizni smo pred tobom.  Jer, ti si nam zapovjedio, kao onaj  ko­   ji je izabran,  da te  slavimo  koliko nam to moći naše dopuštaju.  Vazda  te slavimo. Iz ovog te razloga slavimo, kako bismo bili spašeni vječnim spasenjem. Blagoslovili smo tebe, jer imamo moć. Bili smo spašeni, jer tvoja je volja da to učinimo.

To smo i učinili. [...] ne kroz [... 127 eon. ...], onaj  koji bijaše  [...], mi i oni koji [...]. Onaj koji će ove pamtiti i vazda slaviti, postat će sa­ vršen među onima koji su savršeni i nedohvatni, onkraj svega. Jer, svi njih slave pojedinačno i zajedno. I nakon svega, oni će utihnuti. I, kao što bje određeno, oni će uzaći. Nakon tišine, oni će saći sa trećega. Oni blagosiljaju drugo; nakon toga prvo. Put uzlaza put je silaska.

Znaj stoga, kao oni koji žive, da si stigao. I poučio si sebe stvarima beskrajnim. Divi se istini koja je u njima, i otkrivenju.

Tri Setove stele

 

Ova knjiga pripada očinstvu.

Sin je  taj  koji ju napisa.

Blagoslovi me, O oče. Blagosiljam te O oče, u miru.

Amen.


No comments:

Post a Comment