Monday, April 12, 2021

Otkrivenje po Pavlu (druga kraća verzija)

preuzet prevod

 

OTKRIVENJE PO PAVLU (V,2)

 

Uvod:

GEORGE W. MACRAE i WILLIAM R. MURDOCK

 

Uredio:

DOUGLAS  M.  PARROTT

 

Prvo od četiri otkrivenja u Kodeksu V izrazito je sinkretička, gnostička verzija Pav­ lova uzašašća i prolaska kroz nebesa. Ne postoje nikakve literarne poveznice sa grč­ kim djelom istoga naslova, iako potonja također obrađuje Pavlovu viziju suda na ne­ besima. Nemoguće je reći jesu li postojale neke sličnosti sa danas izgubljenim "Pavlo­ vim uzašašćem" kojeg su, po Epifanu, rabili "gnostici", no vrijedi istaknuti da se, po Epifanovim riječima, u "Uzašašću" spominju samo tri neba, dok je ovo djelo upravo jedinstveno po tome što opisuje Pavlovo iskustvo od četvrtoga do desetoga neba; tre­ će se spominje samo kao polazište.

Otkrivenje po Pavlu započinje pripoviješću o tome kako je Pavao, na svome pu­ tu za Jeruzalem, na "brdu Jerihon" susreo maleno dijete. Dijete, koje je Pavlov duh vodič, ili anđeo koji tumači, i koje se na nekim mjestima u tekstu naziva Duh Sve­ ti, uznosi ga do nebesa kako bi se susreo sa ostalim apostolima, koji ga prate pri da­ ljem njegovom uzlazu. Na četvrtome nebu Pavao svjedoči suđenju dušama; na peto­ me, anđele kako vode duše do suda. Šesto je nebo osvijetljeno svjetlošću odozgo, a na sedmome Pavao susreće starca na sjajnome prijestolju koji mu prijeti da će spriječiti njegov daljnji uzlaz. On, međutim, nastavlja dalje u Ogdoad, deveto i deseto nebo, i kada dosegne posljednje, biva utoliko transformiran da ne pozdravlja više svoje dru­ gove apostole, već svoje srodne duhove. Pripovijest prelazi iz trećeg u prvo lice jedni­ ne u 19,8, ponovo u treće lice u 19,18, i konačno, u prvo licejednine od 20,5 nadalje. Nedosljednost je možda prije posljedica nemara nego različitosti izvora, jer u tim se dijelovima pripovijesti ne primjećuju nikakvi "šavovi".

Analize radi, sadržaj Otkrivenja po Pavlu može se podijeliti u tri epizode: prizor bogojavljanja, prizor suda i kazne, te nebesko putovanje. U prvoj epizodi, maleno di­ jete koje susreće Pavla na gori i daje mu otkrivenje, označava bogojavljanje uskrs- loga Krista, koji se ponekad opisuje kao maleno dijete (npr. Iv. Ap. (BG,2) 20,19-

-21,4). Ovo iskustvo, kao što sugerira aluzija na Gal 1,15 (Jr 1,5) u 18,15-16, funk­ cionira kao poziv Pavlu da postane apostol, čime se tumači Gal 1, 11-17. Nebeski posjetitelj ne samo da nudi otkrivenje Pavlu, već ga i vodi do (nebeskog) Jeruza­ lema, do apostola, čime se također tumači Gal 2, 1-2. Sam  uzlaz nastavlja se na 2 Kor 12, 2-A.

Prizor suda i kažnjavanja duša na četvrtom  i petom  nebu  svoju  najbližu  parale­ lu ima u židovskoj apokaliptičnoj književnosti, naročito u Zavjetu Abrahamovom 10


(duže revidirano izdanje), a još bližu u koptskoj verziji kraćeg izdanja, koja je u nekim pojedinostima prilično osebujna. Međutim, autor Otkrivenja po Pavlu svoj opis tri an­ đela koji se, vodeći duše do suda, jedan s drugim nadmeću u njihovu bičevanju (22,5-

-10), ipak duguje nekim drugim predajama. Posrijedi je jasna evokacija Erinija iz grč­ ke mitologije. Isto tako, čuvar vrata koji istovremeno i sudi dušama, pripada babilon­ skoj i helenističkoj astrologiji. Prizor je, dakle, nastao kao posljedica sinkretizma.

Treći glavni element u djelu, nebesko putovanje, najvećim se svojim dijelom odvi­ ja na šestom i sedmom nebu. Moguće je da je tema uzlaza posuđena iz židovske apo- kaliptične predaje, no gnostička je nota primjetljiva u opisu "starca" na prijestolju na sedmome nebu (Dn 7,13; 1 Enoh 46-47), Pavlu nenaklonjenog lika koji nastoji spri­ ječiti uzlaz gnostičke duše u Ogdoad i viša nebesa. Ispitivanja Pavla također podsjeća na slične dijaloge ili formule iz drugih gnostičkih djela (npr. / Otkrivenje po Jakovu (V,3), Evanđelje po Mariji (BG,7), Evanđelje po Tomi (11,2, izreka 50).

Datum i mjesto nastanka djela ne može se  sa sigurnošću utvrditi.  Da ono potječe iz gnostičkih krugova koji su gajili anti-židovski stav, potvrđuje nam  negativan pri­ kaz božanstva na sedmome nebu. Prikaz Pavla koji je uzvišen čak i nad ostalim apos­ tolima tipičan je za gnosticizam drugoga stoljeća, naročito valentinizam, a, po Irene- ju (Haer. II.30.7), postojala je i gnostička predaja o Pavlovu iskustvu u 2 Kor 12, 2-

-4. Ništa nas u Otkrivenju po Pavlu ne navodi na pomisao o eventualnom kasnijem datumu nastanka.

 

OTKRIVENJE PO PAVLU V 17, 19-24,9

 

[Otkrivenje po] Pavlu

 

[...] 18 putu. I [obrati mu se], rekavši, "[Kojim] putem da krenem do [Jeruzalema]?" Maleno dijete [odgovori, i reče], "Kaži svoje ime, kako bih [ti pokazao] put." [Dijete] je znalo [tko je Pavao]. Željelo je s njime besjediti riječima svojim [kako] bi pronašlo izliku da s njime govori.

Dijete progovori, i reče, "Znam tko si, Pavao. Ti si onaj koji bje bla­ goslovljen u utrobi svoje majke. K tebi sam [došao] kako bi otišao [do Jeruzalema] sudruzima svojim [apostolima. I] iz ovog si razloga ti [po­ zvan. I] ja sam [Duh koji će] te [pratiti]. [Razbudi um svoj, Pavao], sa [...]. 19 Jer [...] cijeli koji [...] među [kneževinama i] vladarima [i] arh- anđelima i silama, i cijelom rasom demona, [...] onaj koji  otkriva tije­ la sijaču duša."

I nakon što je govor svoj priveo kraju, on mi reče, "Nek se um tvoj razbudi, Pavao, i neka vidi da je ova gora na kojoj stojiš Jerihon, kako


bi spoznao sve ono skriveno u onome što je vidljivo. A sada ćeš poći do dvanaest apostola, jer oni su izabrani duhovi, i oni će te s veseljem do­ čekati." On dignu svoj pogled, i ugleda njih kako ga pozdravljaju.

Tada ga [Duh] Sveti, s kojime je govorio, uzdigne visoko do trećeg neba, i pronese sve do četvrtoga [neba]. I Duh [Sveti] mu se obrati, i reče, "Pogledaj svoje [obličje] dolje na zemlji." I on [pogleda] dolje i ugleda one [koji su na] zemlji. Gledao je [i vidio] one koji su bili na [... Potom je 20] pogledao [dolje] i ugledao [dvanaest] apostola sebi s de­ sna [i] s lijeva u stvaranju; i Duh je išao ispred njih.

No, na četvrtome nebu vidjeh u skladu s vrstom - vidjeh anđele na­ lik bogovima, i anđele kako iznose dušu iz zemlje mrtvih, i ostavljaju je pred vratima četvrtoga neba. Anđeli su je bičevali. Duša tad progovo­ ri, i reče, "Kakav sam to grijeh na svijetu počinila?" Vratar koji prebi­ va na četvrtome nebu odgovori, i reče, "Nije trebalo činiti sva ta neza­ konita djela u zemlji mrtvih." Duša tad odgovori, i reče, "Svjedoke do­ vedite! Neka vam [pokažu] u kojem sam tijelu počinila sva ta nezako­ nita djela. [Želite li] donijeti knjigu [da iz nje čitate]?"

I dođoše tri svjedoka. I prvi reče, "[Nisam] li ja bio u tijelu drugi sat [...]? Ustao sam protiv tebe 21  sve dok [nisi zapala]  u gnjev,  i  [bijes], i zavist." I progovori drugi, "Nisam li bio na svijetu? I ušao sam u peti sat, i vidio te i poželio. I, evo, sad te optužujem za umorstva koja si po­ činila." I progovori treći, "Nisam li došao k tebi dvanaestog sata u danu, kada je sunce zalazilo? Dao sam ti tamu dok ne ispuniš sve svoje grije­ he." Kada je duša začula ove riječi, ožalošćena je spustila pogled. I po­ gleda potom naviše. I bi odbačena. I odbačena duša [uđe] u tijelo koje [za nju] bijaše pripremljeno. [I] evo, [njezini] su svjedoci završili.

[Pogledah potom] naviše, i [vidjeh] Duha, koji [mi] reče, "Pavao, dođi! [Kreni k] meni!" I kako ja [krenuh], tako se vrata otvore, [i] ja se vinuh do petoga [neba]. I vidjeh drugove svoje apostole [kako sa mnom idu], 22 i kako nas Duh prati. Tri su druga anđela bila s njime, i ja se za­ gledah u njihova lica. No, oni su se jedan s drugim nadmetali, s bičevi­ ma u rukama, tjerajući duše do suda. I ja nastavih dalje s Duhom, i vra­ ta se za me otvore.

I uzađosmo na šesto nebo. I vidjeh drugove svoje apostole kako sa mnom idu,  i kako me Duh Sveti vodi ispred njih. I pogledah u visine,  i vidjeh veličanstveno svjetlo kako obasjava šesto nebo. I rekoh vrata-


ru šestoga neba, "[Otvori] meni i Duhu [Svetome] [koji je] ispred [me­ ne]." I on [mi] otvori.

[Uzađosmo tad] do sedmoga [neba, i ja ugledah] starca [...] svjetlos­ ti [i kojem ruho] bijaše bijelo. [Prijestolje njegovo], koje je na sedmo­ me nebu, [bijaše]  [sedam] puta sjajnije od sunca. 23 Starac progovori,  i reče mi, "Kuda si se uputio, O blaženi, i od majčine utrobe odvojeni Pavao?" Ja pogledah Duha, a on mi kimnu i reče, "Odgovori mu!" I ja odgovorih starcu, "Idem do mjesta iz kojeg sam potekao." A starac od­ vrati, "Odakle dolaziš?" I ja mu odgovorih, "Idem dolje u svijet mrtvih, kako bih u ropstvo odveo ropstvo koje je odvedeno u ropstvo Babilo­ na." A starac mi reče, "Kako ćeš od mene pobjeći? Pogledaj te kneže­ vine i vladare." I Duh reče, "Daj mu znamen, i [on će] ti otvoriti." I ja [mu] dadoh znamen, a on spusti svoj pogled dolje ka onome što je stvo­ rio, i ka svojim vladarima.

I <sedmo> se nebo tad otvori, i mi uđosmo u 24 Ogdoad. I ja ugledah dvanaest apostola. I kad su me pozdravili, mi krenusmo dalje u deveto nebo. Sve one koji bijahu na devetome nebu radosno sam pozdravio, i mi pođosmo dalje na deseto nebo. I ja pozdravih svoje srodne duhove.

 

Otkrivenje po Pavlu


No comments: