OTKRIVENJE PO PETRU (VII,5)
Uvod:
JAMES
BRASHLER
Otkrivenje po Petru je
kršćanski gnostički tekst napisan pod pseudonimom, koji sadrži pripovijest o
otkrivenju koje je doživio apostol Petar,
a koje je protumačio Isus Spasitelj. Progon Isusa model je za razumijevanje dijela ranokršćanske povijesti
ko ji se odnosi na ugnjetavanje vjernog gnostičkog kruga
od strane "onih koji sebe
nazi vaju biskupima i đakonima".
Spis pripada književnom žanru otkrivenja, i podijeljen je u tri viđenja koja se pri
pisuju Petru. Viđenja tumači sam Spasitelj, koji djeluje kao
anđeoski
tumač, lik koji
se često javlja u apokaliptičnoj književnosti. U nizu proročanstava koja zapravo odra
žavaju prošle događaje, rana kršćanska crkva opisana
je kao podijeljena na različite
frakcije koje se suprotstavljaju gnostičkoj zajednici. Svijet je za besmrtne duše (gnos- tike) neprijateljsko okružje, koje izvana
možda nalikuju smrtnim dušama
(negnostici- ma), no iznutra se od njih razlikuju po svojoj besmrtnoj biti.
Obdareni znanjem o svo me
nebeskome porijeklu, gnostici žude
za povratkom nebeskomu Sinu Čovječjem,
koji će doći kao
eshatološki sudac, kako bi sudio tlačiteljima
i osvetio gnostike.
Tekst rabi formu otkrivenja u svrhu predstavljanja gnostičkog shvaćanja
kršćan skih predaja o Isusu. Tradicionalni je materijal vješto protumačen u skladu s gnostič- kom teologijom. Iz prvog viđenja, koje opisuje neprijateljski nastrojene
svećenike i narod kako se sprema ubiti
Isusa (72,4-9), protumačen je na način
iz kojeg izvlačimo zaključak da je bilo barem šest neprijateljskih skupina, nazvanih
"slijepci koji nema ju vodiča". Većina tih skupina bila je iz ortodoksne sljedbe, no
neke je od njih bolje shvatiti
kao suparničke gnostičke sekte. Druga
scena (81,3-14) opisuje Petrovo
viđe nje Isusova raspeća. U svome
tumačenju, Isus pravi razliku između vanjskog
tjeles nog oblika i živog Isusa; potonji stoji u blizini i smije se svojim
neukim progonitelji ma.
Treća scena (82,4-16) odgovara Isusovu uskrsnuću u ortodoksnoj predaji, no pro tumačena je gnostičkom terminologijom kao ponovo sjedinjenje duhovnog
tijela Isu sova s intelektualnom svjetlošću
nebeske plerome.
Značenje
Otkrivenja
po Petru je višestruko. Ono
prije svega predstavlja
drago cjen izvor gnostičke kristologije, koja Isusa
smatra doketskim otkupiteljem. Gledište gnostičke zajednice, uključujući njezin odnos prema Petru kao svojemu
utemeljitelju, druga je ključna tema
ovoga djela. Od velikog su značaja identitet gnostičke skupine kojoj
je tekst namijenjen, te razmjer kontroverzije
između rastuće ortodoksije i here ze,
koju otkrivenje predviđa. Čini se
da je Otkrivenje po Petru napisano u trećem sto ljeću, kada je
razlika između ortodoksije i hereze
postala izraženija.
OTKRIVENJE PO PETRU VII 70, 13-84, 14
Otkrivenje po Petru
Dok je Spasitelj
sjedio u hramu, u tristotoj (godini) saveza i spora zuma
desetog stupa, i budući da je bio zadovoljan brojem živoga, ne- propadljivoga Veličanstva, on mi reče,
"Petre, blagoslovljeni oni gore,
koji pripadaju Ocu koji
je otkrio život onima iz
života, kroz
mene, jer ja sam (ih)
podsjetio, njih koji su izgrađeni
na onome što je snažno, da mogu čuti moju riječ i razlučiti
riječi nepravde i kršenja zakona od pra vednosti, jer 71
su iz visine sve riječi ove plerome
istine, prosvijetlje ne od onoga kojeg su kraljevstva tražila.
No, oni ga nisu pronašli, niti su mnogi naraštaji proroka spominjali.
On se sada pojavio među njima,
u onome koji se pojavio, koji je Sin
Čovječji, koji je uzdignut iznad ne besa, strahujući od
ljudi slične biti. No ti, Petre,
postani savršen, u skla du sa
svojim imenom, sa mnom, onim koji
te izabrao, jer tebe ću učiniti
temeljem za ostale koje sam
pozvao u znanje. Budi, stoga, snažan
pred lažnom pravednošću - onaj koji
te pozvao, pozvao te da ga spoznaš na ispravan
način, što je vrijedno truda i
zato što su ga odbacili, i zbog sna
ge njegovih ruku i nogu, i zato što su
ga okrunili
oni iz srednjeg
predje la, i zbog tijela njegova sjaja koje donose u nadi 72 da će za časnu na
gradu služiti -jer, on će te iskušati tri puta ove noći."
Dok je to govorio, ja vidjeh svećenike i narod kako trče prema nama s
kamenjem u rukama, kao da im je namjera
ubiti nas; i obuze me strah da
ćemo umrijeti.
I on mi reče, "Petre, mnogo sam ti puta
kazao da su oni slijepci ko ji nemaju vodiča. Želiš li spoznati njihovu
sljepoću, pokrij dlanovima (svoje) oči - haljom svojom - i reci što
vidiš."
Učinivši kako mi je rekao, ništa nisam mogao vidjeti. I rekoh, "Nit ko (tako) ne vidi."
I on mi reče, "Učini tako još jednom."
I obuze me
tad strah pomiješan s radošću, jer vidjeh
novo svjetlo, snažnije od svjetlosti dana, kako se spušta
na Spasitelja. Rekoh mu što sam vidio.
On mi reče, "Podigni svoje ruke i
slušaj što 73 svećenici i narod go
vore."
I ja poslušah svećenike koji su sjedili sa pisarima. Mnoštvo je
klica lo glasovima svojim.
Kada je od mene to čuo, on mi reče, "Naćuli svoje uši i slušaj
što go vore."
I ja ponovo poslušah. "Oni te slave".
Kada sam to rekao, Spasitelj
kaza, "Rekao sam ti da su ti (ljudi)
slije pi i gluhi. No, sada slušaj ono što ti govore u otajstvu, i
upamti. Ne go vori to sinovima ovoga doba, jer, oni će te huliti u ovo doba,
budući da te ne poznaju, no, slavit će te u znanju.
"Mnogi će isprva prihvatiti naš nauk. I okrenut
će se opet od njih po volji
Oca njihove zablude, jer su učinili kako je htio. U svome sudu
on će ih otkriti, to jest, njih, sluge Riječi.
No, oni koji se s njima
74 pomi ješaju postat će njihovi
uznici, budući da nemaju oćuta. A nedužnoga, dobroga, čistoga
oni guraju ka trudbeniku smrti, i u kraljevstvo onih ko ji slave
Krista u obnovi. I oni slave ljude koji šire laž, one koji će doći poslije
tebe. Oni će odavati počast imenu mrtvog čovjeka, misleći
da će tako postati čisti. No, okaljat će
se i pasti u ime zablude, past će u
ruke zlog, lukavog čovjeka i višestruke dogme, i past će pod vladavinu kri vovjerja.
"Jer neki
će od njih huliti istinu i objaviti
nauk zla. I govorit će zlo
jedni protiv drugih. Neki će biti imenovani: (oni) koji stoje u snazi
ar- honata, čovjeka i gole
žene koja je višestruka i podložna mnogim pat njama. A 75 oni
koji budu tako govorili pitat
će o snovima. I kažu li
da je san, došao od demona, dostojan
njihove pogreške, bit će im dan
gu bitak umjesto
nepropadljivosti.
"Jer, zlo
ne može roditi dobrim plodom
(usp. Lk 6, 43). Mjesto odak
le dolazi svaki od njih stvara
ono što mu je slično; jer, nije svaka
duša od istine i besmrtnosti. Svakoj
duši ovoga doba dodijeljena je primjere na smrt, zato
što uvijek biva robom, budući da je stvorena za svoje žud
nje i njihovo vječno uništenje,
u kojemu jesu i iz kojega jesu.
One (du še) ljube stvorenja
tvari koja s njima dolaze.
"No, besmrtne duše nisu takve, o, Petre. Doista, sve dok ne dođe tre nutak, (besmrtna će duša) nalikovati smrtnoj. No, ona neće razotkriti svoju prirodu, daje ona sama 76 besmrtna, i da misli o besmrtnosti, vje rujući i želeći se odreći tih stvari.
"Jer, ljudi,
ako su mudri, ne beru smokve s trnja
ili trnovita grmlja, niti grožđe s drače (usp. Lk 6, 44). S jedne strane, ono što uvijek
nasta je nalazi se u onome iz čega dolazi, dolazeći iz onoga što nije
dobro, što postaje za nju (dušu) uništenje i smrt. No,
ta (besmrtna duša) koja nastaje
u Vječnome, nalazi se u Onome od života i u besmrtnosti živo ta kojoj nalikuju.
"Stoga
se ono što postoji neće rastočiti u ono
što
ne postoji. Jer, glu
hi i slijepi druže se sa sebi sličnima.
"No, drugi će se
odvratiti od zlih riječi i
varljivih otajstava. Neki ko ji ne razumiju
otajstvo govore o stvarima
koje ne razumiju, no, hvalit će
se da je otajstvo istine samo njihovo.
I u nadutosti svojoj 77 pozavidjet
će besmrtnoj duši koja je
postala zavjetom. Jer, svaka vlast,
vladavina i moć eona želi
biti s njima u stvaranju svijeta, kako bi ih oni koji nisu,
budući da su zaboravljeni od onih koji
jesu, mogli slaviti, iako nisu bili
spašeni niti su ih oni odveli na Put, vazda sa željom da
postanu nepro- padljivi. Jer, ako
besmrtna duša prima moć u umnome
duhu -. No, oni se
smjesta udružuju s jednim od onih koji su ih zaveli.
"A mnogi
drugi, koji se protive istini i glasnici su zablude, svoju će bludnju
i svoje zakone usmjeriti protiv mojih čistih misli, gledajući iz
jednog (kuta), misleći da dobro i zlo potječu
iz istog (izvora). Oni trgu ju 78 mojom rječju, i grubu vjeru promiču. Rasa besmrtnih duša uzalud će
ući u to, sve do moje
Parusije. Jer, oni će izaći
iz njih - i moje oproš- tenje
njihovih grijeha u koje su pali kroz neprijatelje svoje, koje sam otkupio iz ropstva u kojem bijahu, kako bih im dao slobodu
da stvaraju sličan dio u ime mrtvoga čovjeka, koji je
Hermas, od prvorođenog do nepravednosti, kako u svjetlo koje postoji maleni ne bi povjerovali. No, oni od
te vrste radnici su koji će biti bačeni u vanjsku tamu, daleko od
sinova svjetlosti. Jer, niti će ući, niti će onima koji gore uzlaze dati svo je dopuštenje za njihovo oslobođenje.
"Među njima ima i onih koji pate, misleći da će usavršiti 79 mud rost bratstva koje uistinu postoji, koje je duhovno bratstvo onih sjedi njenih u pričesti, kroz koju će se otkriti vjenčanje nepropadljivosti. Srod na rasa sestrinstva pojavit će se kao preslika. To su oni koji tlače svo ju braću, govoreći im, 'Kroz ovo naš Bog ima milosti, budući da nam kroz ovo dolazi spasenje', ne znajući za kaznu onih koje zadovoljstvom ispuniše oni koji su to učinili malenima koje su vidjeli, (i) koje su za robili.
"A bit
će i onih koji su izvan našeg broja i koji sebe nazivaju
bisku pima i đakonima, kao da
su svoju vlast od Boga primili. Oni
se klanja ju svojim vladarima. Ti su ljudi
presušena korita."
No, ja rekoh, "Obuzeo me strah kada si
rekao da 80 maleni, s naše ga
gledišta, oni lažni, da postoji mnoštvo, koje će zavesti mnoštva ži vih i
uništiti ih među sobom. A kada budu izgovarali tvoje ime, vjero vat će im
se."
Spasitelj reče, "Za vrijeme koje
im je, razmjerno njihovoj bludnji, određeno, oni će vladati nad malenima. A kada bludnja okonča, onaj koji
ne stari, koji je od
besmrtnog razumijevanja, postat će
mlad, i oni (maleni) vladat će nad
onima koji su njihovi vladari. Korijen njihove bludnje bit će iščupan, i on će ga posramiti i učiniti ga vidljivim u svoj njegovoj besramnosti. Takvi će, o, Petre, postati nepromjenjivi.
"Dođi, stoga, i nastavimo s izvršenjem
volje nepropadljivoga Oca. Jer,
evo, dolaze oni koji će im suditi, i oni će ih posramiti. No, mene oni
ne mogu dotaknuti. A ti ćeš, o, Petre, stajati
među njima. Ne boj se zbog kukavštine svoje. 81 Njihovi će umovi biti zatvoreni, jer im se ne vidljivi suprotstavio."
Kako je to rekao, vidjeh
kako ga naizgled zarobljavaju. I rekoh, "Što to vidim,
o Gospodine? Tebe su uhvatili, a ti me držiš. Tko je ovaj koji se zadovoljno smije na drvetu? Udaraju li noge i ruke nekog drugoga?"
Spasitelj mi reče, "Onaj kojeg vidiš na drvetu kako
se zadovoljno smije, to je živi Isus.
No, ovaj u čije ruke i noge zabijaju
čavle, njegov
je tjelesni dio, njegova zamjena
koja je osramoćena, koja je
nastala na sliku njegovu. No, gledaj u njega i u me."
No, kada sam pogledao, rekoh,
"Gospodine, nitko te ne gleda. Po- bjegnimo odavde."
No on mi reče, "Rekao sam ti: 'Ostavi slijepce na miru!' Pogledaj kako ne znaju što govore. 82 Jer,
umjesto moga sluge, osramotili su si na njegove
slave."
I vidjeh nekoga kako nam se približava, njemu nalik, čak i onome koji se smijao na drvetu. I on bijaše <ispunjen> Duhom Svetim, i on bje Spasitelj. Oko njega bijaše velika, neizreciva svjetlost, i mnoštvo neiz recivih i nevidljivih anđela koji ga blagoslivljaše. I kada sam ga pogle dao, onaj koji slavi bi otkriven.
I on mi reče, "Budi jak, jer ti si
onaj kojemu su dana ova otajstva,
ka ko bi ih spoznao kroz otkrivenje, da je onaj kojega su razapeli prvoro- đeni, i dom demona,
i kamena posuda (?) u kojoj prebivaju,
od Elohi- ma, od križa koji je pod Zakonom. No, onaj
koji stoji kraj njeg, živi
je Spasitelj, prvi u njemu, kojeg
su zarobili i oslobodili, koji stoji
radosno promatrajući one koji su ga povrijedili, koji su
među sobom podijeljeni. 83 On se smije
njihovoj sljepoći, znajući
da su rođeni slijepi. I doći će, stoga, onaj koji
je osjetljiv na patnje, budući da je tijelo zamjena. No, ono što su oslobodili bilo je moje netjelesno
tijelo. Jer, ja sam razum ski Duh koji je ispunjen jarkom
svjetlošću. Onaj kojeg si vidio da
mi se približava naša je razumska Pleroma, koja
sjedinjuje savršenu svjetlost
s mojim Duhom Svetim.
"To što si vidio otkrit
ćeš onima druge rase, koji nisu
iz ovoga do ba. Jer, neće biti časti u smrtnim ljudima, nego samo (u) onima koje je
izabrala besmrtna tvar, koja je pokazala da je kadra sadržati onoga koji daje svoje obilje. I
kažem, stoga, 'Svakomu tko ima, dat će se još pa će obilovati' (Mt 25,29). No, onomu tko nema, to jest, čovjeku ovoga mjes ta, koji je posve mrtav, koji je
udaljen iz zasada stvaranja onoga što je rođeno, 84 za
kojeg, ako se pojavi onaj od besmrtne
biti, misle da ga po
sjeduju - bit će oduzeto i dodano onome koji jest. Budi, stoga,
hrabar, i ne strahuj. Jer, ja ću biti s tobom, i nitko te od tvojih
neprijatelja neće nadvladati.
Mir s tobom. Budi jak!"
Kada je (Isus) rekao ove riječi, (Petar) dođe k
sebi.
Otkrivenje po Petru
No comments:
Post a Comment