Thursday, April 15, 2021

Otkrivenje po Petru - druga verzija (fragmenti)

 

OTKRIVENJE PO PETRU (VII,5)

 

Uvod:

JAMES BRASHLER

 

Otkrivenje po Petru je kršćanski gnostički tekst napisan pod pseudonimom, koji sadrži pripovijest o otkrivenju koje je doživio apostol Petar, a koje je protumačio Isus Spasitelj. Progon Isusa model je za razumijevanje  dijela ranokršćanske povijesti  ko­  ji se odnosi na ugnjetavanje vjernog gnostičkog kruga od strane "onih koji sebe nazi­ vaju biskupima i đakonima".

Spis pripada književnom žanru otkrivenja, i podijeljen je u tri viđenja koja se pri­ pisuju Petru. Viđenja tumači sam Spasitelj, koji  djeluje  kao anđeoski  tumač,  lik koji se često javlja u apokaliptičnoj književnosti. U nizu proročanstava koja zapravo odra­ žavaju prošle događaje, rana kršćanska crkva opisana je kao podijeljena na različite frakcije koje se suprotstavljaju gnostičkoj zajednici. Svijet je za besmrtne duše (gnos- tike) neprijateljsko okružje, koje izvana možda nalikuju smrtnim dušama (negnostici- ma), no iznutra se od njih razlikuju po svojoj besmrtnoj biti. Obdareni znanjem o svo­ me nebeskome porijeklu, gnostici žude za povratkom nebeskomu Sinu Čovječjem,  koji će doći kao eshatološki sudac, kako bi sudio tlačiteljima i osvetio gnostike.

Tekst rabi formu otkrivenja u svrhu predstavljanja gnostičkog shvaćanja kršćan­ skih predaja o Isusu. Tradicionalni je materijal vješto protumačen u skladu s gnostič- kom teologijom. Iz prvog viđenja, koje opisuje neprijateljski nastrojene svećenike i narod kako se sprema ubiti Isusa (72,4-9), protumačen je na način iz kojeg izvlačimo zaključak da je bilo barem šest neprijateljskih skupina,  nazvanih "slijepci  koji  nema­ ju vodiča". Većina tih skupina bila je iz ortodoksne sljedbe, no neke je od njih bolje shvatiti kao suparničke gnostičke sekte. Druga scena (81,3-14) opisuje Petrovo viđe­ nje Isusova raspeća. U svome tumačenju, Isus pravi razliku između vanjskog  tjeles­ nog oblika i živog Isusa; potonji stoji u blizini i smije se svojim neukim progonitelji­ ma. Treća scena (82,4-16) odgovara Isusovu uskrsnuću u ortodoksnoj predaji, no pro­ tumačena je gnostičkom terminologijom kao ponovo sjedinjenje duhovnog tijela Isu­ sova s intelektualnom svjetlošću nebeske plerome.

Značenje Otkrivenja po Petru je višestruko. Ono prije svega predstavlja  drago­ cjen izvor gnostičke kristologije, koja Isusa smatra doketskim otkupiteljem. Gledište gnostičke zajednice, uključujući njezin odnos prema Petru kao svojemu utemeljitelju, druga je ključna tema ovoga djela. Od velikog su značaja identitet gnostičke skupine kojoj je tekst namijenjen, te razmjer kontroverzije između rastuće ortodoksije i  here­ ze, koju otkrivenje predviđa. Čini se da je Otkrivenje po Petru napisano u trećem sto­ ljeću, kada je razlika između ortodoksije i hereze postala izraženija.







OTKRIVENJE PO PETRU VII 70, 13-84, 14

Otkrivenje po Petru

 

Dok je Spasitelj sjedio u hramu, u tristotoj (godini) saveza i spora­ zuma desetog stupa, i budući da je bio zadovoljan brojem živoga, ne- propadljivoga Veličanstva, on mi reče, "Petre, blagoslovljeni oni gore, koji pripadaju Ocu koji je otkrio  život  onima  iz  života,  kroz  mene, jer ja sam (ih) podsjetio, njih koji su izgrađeni na onome što je snažno, da mogu čuti moju riječ i razlučiti riječi nepravde i kršenja zakona od pra­ vednosti, jer 71 su iz visine  sve  riječi  ove plerome  istine, prosvijetlje­  ne od onoga kojeg su kraljevstva tražila. No,  oni  ga nisu  pronašli,  niti su mnogi naraštaji  proroka spominjali.  On  se  sada pojavio  među njima, u onome koji se pojavio, koji je Sin Čovječji, koji je uzdignut iznad ne­ besa, strahujući od ljudi slične biti. No ti, Petre, postani  savršen, u skla­ du sa svojim imenom, sa mnom, onim koji te izabrao, jer tebe ću učiniti temeljem za ostale koje sam pozvao u znanje. Budi, stoga, snažan pred lažnom pravednošću - onaj koji te pozvao, pozvao te da ga spoznaš na ispravan način, što je vrijedno truda i zato što su ga odbacili, i zbog sna­ ge njegovih ruku i nogu, i zato što  su ga okrunili  oni  iz srednjeg predje­ la, i zbog tijela njegova sjaja koje donose u nadi 72 da će za časnu na­ gradu služiti -jer, on će te iskušati tri puta ove noći."

Dok je to govorio, ja vidjeh svećenike i narod kako trče prema nama s kamenjem u rukama, kao da im je namjera ubiti nas; i obuze me strah da ćemo umrijeti.

I on mi reče, "Petre, mnogo sam ti puta kazao da su oni slijepci ko­ ji nemaju vodiča. Želiš li spoznati njihovu sljepoću, pokrij dlanovima (svoje) oči - haljom svojom - i reci što vidiš."

Učinivši kako mi je rekao, ništa nisam mogao vidjeti. I rekoh, "Nit­ ko (tako) ne vidi."

I on mi reče, "Učini tako još jednom."

I obuze me tad strah pomiješan s radošću, jer vidjeh novo svjetlo, snažnije od svjetlosti dana, kako se spušta na Spasitelja. Rekoh mu što  sam vidio.


On mi reče, "Podigni svoje ruke i slušaj što 73 svećenici i narod go­ vore."

I ja poslušah svećenike koji su sjedili  sa pisarima.  Mnoštvo je klica­ lo glasovima svojim.

Kada je od mene to čuo, on mi reče, "Naćuli svoje uši i slušaj što go­ vore."

I ja ponovo poslušah. "Oni te slave".

Kada sam to rekao, Spasitelj kaza, "Rekao sam ti da su ti (ljudi) slije­ pi i gluhi. No, sada slušaj ono što ti govore u otajstvu, i upamti. Ne go­ vori to sinovima ovoga doba, jer, oni će te huliti u ovo doba, budući da te ne poznaju, no, slavit će te u znanju.

"Mnogi će isprva prihvatiti naš nauk. I okrenut će se opet od njih po volji Oca njihove zablude, jer su učinili kako je htio. U svome sudu on će ih otkriti, to jest, njih, sluge Riječi. No, oni koji se s njima 74 pomi­ ješaju postat će njihovi uznici, budući da nemaju oćuta. A nedužnoga, dobroga, čistoga oni guraju ka trudbeniku smrti, i u kraljevstvo onih ko­ ji slave Krista u obnovi. I oni slave ljude koji šire laž, one koji će doći poslije tebe. Oni će odavati počast imenu mrtvog čovjeka, misleći da će tako postati čisti. No, okaljat će se i pasti u ime zablude, past će u ruke zlog, lukavog čovjeka i višestruke dogme, i past će pod vladavinu kri­ vovjerja.

"Jer neki će od njih huliti istinu i objaviti nauk zla. I govorit će zlo jedni protiv drugih. Neki će biti imenovani: (oni) koji stoje u snazi ar- honata, čovjeka i gole žene koja je višestruka i podložna mnogim pat­ njama. A 75 oni koji budu tako govorili pitat će o snovima.  I kažu li  da je san, došao od demona, dostojan njihove pogreške, bit će im dan gu­ bitak umjesto nepropadljivosti.

"Jer, zlo ne može roditi dobrim plodom (usp. Lk 6, 43). Mjesto odak­ le dolazi svaki od njih stvara ono što mu je slično; jer, nije svaka duša od istine i besmrtnosti. Svakoj duši ovoga doba dodijeljena je primjere­ na smrt, zato što uvijek biva robom, budući da je stvorena za svoje žud­ nje i njihovo vječno uništenje, u kojemu jesu i iz kojega jesu. One (du­ še) ljube stvorenja tvari koja s njima dolaze.

"No, besmrtne duše nisu takve, o, Petre. Doista, sve dok ne dođe tre­ nutak, (besmrtna će duša) nalikovati smrtnoj. No, ona neće razotkriti svoju prirodu, daje ona sama 76 besmrtna, i da misli o besmrtnosti, vje­ rujući i želeći se odreći tih stvari.

"Jer, ljudi, ako su mudri, ne beru smokve s trnja ili trnovita grmlja, niti grožđe s drače (usp. Lk 6, 44). S jedne strane, ono što uvijek nasta­ je nalazi se u onome iz čega dolazi, dolazeći iz onoga što nije dobro, što postaje za nju (dušu) uništenje i smrt. No, ta (besmrtna duša) koja nastaje u Vječnome, nalazi se u Onome od života i u besmrtnosti živo­ ta kojoj nalikuju.

"Stoga se ono što postoji neće rastočiti u ono što ne postoji. Jer, glu­ hi i slijepi druže se sa sebi sličnima.

"No, drugi će  se odvratiti od zlih riječi  i varljivih otajstava. Neki ko­  ji ne razumiju otajstvo govore o  stvarima koje ne razumiju, no, hvalit će  se da je otajstvo istine samo njihovo.  I u nadutosti  svojoj  77 pozavidjet će besmrtnoj  duši  koja je  postala zavjetom.  Jer,  svaka  vlast,  vladavina i moć eona želi biti s njima u stvaranju svijeta, kako bi ih oni koji nisu, budući da su zaboravljeni od onih koji jesu, mogli slaviti, iako nisu bili spašeni niti su ih oni odveli na Put, vazda sa željom da postanu nepro- padljivi. Jer, ako besmrtna duša prima moć u umnome  duhu -.  No,  oni se smjesta udružuju s jednim od onih koji su ih zaveli.

"A mnogi drugi, koji se protive istini i glasnici su zablude, svoju će bludnju i svoje zakone usmjeriti protiv mojih čistih misli, gledajući iz jednog (kuta), misleći da dobro i zlo potječu iz istog (izvora). Oni trgu­ ju 78 mojom rječju, i grubu vjeru promiču. Rasa besmrtnih duša uzalud će ući u to, sve do moje Parusije. Jer, oni će izaći iz njih - i moje oproš- tenje njihovih grijeha u koje su pali kroz neprijatelje svoje, koje sam otkupio iz ropstva u kojem bijahu, kako bih im dao slobodu da stvaraju sličan dio u ime mrtvoga čovjeka, koji je Hermas, od prvorođenog do nepravednosti, kako u svjetlo koje postoji maleni ne bi povjerovali. No, oni od te vrste radnici su koji će biti bačeni u vanjsku tamu, daleko od sinova svjetlosti. Jer, niti će ući, niti će onima koji gore uzlaze dati svo­ je dopuštenje za njihovo oslobođenje.

"Među njima ima i onih koji pate, misleći da će usavršiti 79 mud­ rost bratstva koje uistinu postoji, koje je duhovno bratstvo onih sjedi­ njenih u pričesti, kroz koju će se otkriti vjenčanje nepropadljivosti. Srod­ na rasa sestrinstva pojavit će se kao preslika. To su oni koji tlače svo­ ju braću, govoreći im, 'Kroz ovo naš Bog ima milosti, budući da nam kroz ovo dolazi spasenje', ne znajući za kaznu onih koje zadovoljstvom ispuniše oni koji su to učinili malenima koje su vidjeli, (i) koje su za­ robili.

"A bit će i onih koji su izvan našeg broja i koji sebe nazivaju bisku­ pima i đakonima, kao da su svoju vlast od Boga primili. Oni se klanja­ ju svojim vladarima. Ti su ljudi presušena korita."

No, ja rekoh, "Obuzeo me strah kada si rekao da 80 maleni, s naše­ ga gledišta, oni lažni, da postoji mnoštvo, koje će zavesti mnoštva ži­ vih i uništiti ih među sobom. A kada budu izgovarali tvoje ime, vjero­ vat će im se."

Spasitelj reče, "Za vrijeme koje im je, razmjerno njihovoj bludnji, određeno, oni će vladati nad malenima. A kada bludnja okonča, onaj koji ne stari, koji je od besmrtnog razumijevanja, postat će mlad, i oni (maleni) vladat će nad onima koji su njihovi vladari. Korijen njihove bludnje bit će iščupan, i on će ga posramiti i učiniti ga vidljivim u svoj njegovoj besramnosti. Takvi će, o, Petre, postati nepromjenjivi.

"Dođi, stoga, i nastavimo s izvršenjem volje nepropadljivoga Oca. Jer, evo, dolaze oni koji će im suditi, i oni će ih posramiti. No, mene oni ne mogu dotaknuti. A ti ćeš, o, Petre, stajati među njima. Ne boj se zbog kukavštine svoje. 81 Njihovi će umovi biti zatvoreni, jer im se ne­ vidljivi suprotstavio."

Kako je to rekao, vidjeh kako ga naizgled zarobljavaju. I rekoh,  "Što  to vidim, o Gospodine? Tebe su uhvatili, a ti me držiš. Tko je ovaj koji se zadovoljno smije na drvetu? Udaraju li noge i ruke nekog drugoga?"

Spasitelj mi reče, "Onaj kojeg vidiš na drvetu kako se zadovoljno smije, to je živi Isus. No, ovaj u čije ruke i noge zabijaju čavle,  njegov je tjelesni dio, njegova zamjena koja je osramoćena, koja je nastala na sliku njegovu. No, gledaj u njega i u me."

No, kada sam pogledao, rekoh, "Gospodine, nitko te ne gleda. Po- bjegnimo odavde."

No on mi reče, "Rekao sam ti: 'Ostavi slijepce na miru!' Pogledaj kako ne znaju što govore. 82 Jer, umjesto moga sluge, osramotili su si­ na njegove slave."

I vidjeh nekoga kako nam se približava, njemu nalik, čak i onome koji se smijao na drvetu. I on bijaše <ispunjen> Duhom Svetim, i on bje Spasitelj. Oko njega bijaše velika, neizreciva svjetlost, i mnoštvo neiz­ recivih i nevidljivih anđela koji ga blagoslivljaše. I kada sam ga pogle­ dao, onaj koji slavi bi otkriven.

I on mi reče, "Budi jak, jer ti si onaj kojemu su dana ova otajstva, ka­ ko bi ih spoznao kroz otkrivenje, da je onaj kojega su razapeli prvoro- đeni, i dom demona, i kamena posuda (?) u kojoj prebivaju, od Elohi- ma, od križa koji je pod Zakonom. No, onaj koji stoji kraj njeg, živi je Spasitelj, prvi u njemu, kojeg su zarobili i oslobodili, koji stoji radosno promatrajući one koji su ga povrijedili, koji su među sobom podijeljeni. 83 On se smije njihovoj sljepoći, znajući da su rođeni slijepi. I doći će, stoga, onaj koji je osjetljiv na patnje, budući da je tijelo zamjena. No, ono što su oslobodili bilo je moje netjelesno tijelo. Jer, ja sam razum­ ski Duh koji je ispunjen jarkom svjetlošću. Onaj kojeg si vidio da mi se približava naša je razumska Pleroma, koja sjedinjuje savršenu svjetlost s mojim Duhom Svetim.

"To što si vidio otkrit ćeš onima druge rase, koji nisu iz ovoga do­ ba. Jer, neće biti časti u smrtnim ljudima, nego samo (u) onima koje je izabrala besmrtna tvar, koja je pokazala da je kadra sadržati onoga koji daje svoje obilje. I kažem, stoga, 'Svakomu tko ima, dat će se još pa će obilovati' (Mt 25,29). No, onomu tko nema, to jest, čovjeku ovoga mjes­ ta, koji je posve mrtav, koji je udaljen iz zasada stvaranja onoga što je rođeno, 84 za kojeg, ako se pojavi onaj od besmrtne biti, misle da ga po­ sjeduju - bit će oduzeto i dodano onome koji jest. Budi, stoga, hrabar,   i ne strahuj. Jer, ja ću biti s tobom, i nitko te od tvojih neprijatelja neće nadvladati. Mir s tobom. Budi jak!"

Kada je (Isus) rekao ove riječi, (Petar) dođe k sebi.

 

Otkrivenje po Petru

No comments:

Post a Comment